Pagina 1 van 1

Alfa brera/159 2.2 JTS motor probleem ASR/VDC/Hillholder niet beschikbaar melding

Geplaatst: do okt 11, 2018 21:54
door Markovich007
Beste leden,

Al ruim twee maanden heb ik een probleem met mijn alfa brera 2.2 jts uit 2006:(. Zodra ik de auto wil starten, nog voordat de motor aanslaat, krijg ik de melding ASR/VDC/Hillholder niet beschikbaar raadpleeg handboek. Ook krijg ik de melding motor laten controleren. Zodra de auto aanslaat knippert mijn benzinemeter.

Ik ben naar de garage gegaan en heb inmiddels de bobine, bougies en injectoren vervangen. Ook heb ik de nokkenassensor vervangen maar niets helpt. Als ik de auto laat uitlezen krijg ik steeds de volgende drie meldingen (Zelfs na het vervangen van al het bovenstaande):
1. P0267 cilinder 3 injector aanwezig;
2. P0300 Ontsteking defect aanwezig;
3. P0303 ontstekingsstoring cilinder 3 aanwezig.

Zie hier een youtube filmpje van iemand met hetzelfde probleem. Helaas is mijn Frans niet top: https://www.youtube.com/watch?v=IN5jx9pp6QQ

Heeft iemand hier dit probleem wel eens gehad of gezien? Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen en wat het mij gaat kosten?

Ik hoop echt dat jullie mij hier kunnen helpen!

Gr Marko

Re: Alfa brera/159 2.2 JTS motor probleem ASR/VDC/Hillholder niet beschikbaar melding

Geplaatst: vr okt 12, 2018 08:57
door Hylke
Mijn eerste ingeving bij storingen aan moderne auto's is een slechte accu.
Vooral als storing niet direct logisch te herleiden zijn.

Heb je hier al naar gekeken?

Re: Alfa brera/159 2.2 JTS motor probleem ASR/VDC/Hillholder niet beschikbaar melding

Geplaatst: vr okt 12, 2018 18:26
door boessie
Deze foutcodes verwijzen naar cilinder 3: misfires te wijten aan een slecht mengsel (injector). Injectoren zijn vervangen
zie ik dus die moeten goed zijn. Kan ook in bedrading of stekker ervan zitten. Heb je al eens een compressietest laten
doen, misschien is er mechanisch iets mis met ciliinder 3?

Groeten Gunther

Re: Alfa brera/159 2.2 JTS motor probleem ASR/VDC/Hillholder niet beschikbaar melding

Geplaatst: vr okt 12, 2018 18:54
door frankalfa
Mijn eerste ingeving bij storingen aan moderne auto's is een slechte accu.
Vooral als storing niet direct logisch te herleiden zijn.

Heb je hier al naar gekeken?
Mijn idee, lijkt teveel spanningsval tijdens starten.

Grtz,fRank

Re: Alfa brera/159 2.2 JTS motor probleem ASR/VDC/Hillholder niet beschikbaar melding

Geplaatst: vr okt 12, 2018 22:44
door Markovich007
Mijn eerste ingeving bij storingen aan moderne auto's is een slechte accu.
Vooral als storing niet direct logisch te herleiden zijn.

Heb je hier al naar gekeken?
Bedankt voor de tip. Ik heb de accu die er op dit moment in zit wel uit gehaald en er weer ingestopt. Had geen effect. Wellicht dat een compleet nieuwe accu werkt.

Re: Alfa brera/159 2.2 JTS motor probleem ASR/VDC/Hillholder niet beschikbaar melding

Geplaatst: vr okt 12, 2018 22:45
door Markovich007
Deze foutcodes verwijzen naar cilinder 3: misfires te wijten aan een slecht mengsel (injector). Injectoren zijn vervangen
zie ik dus die moeten goed zijn. Kan ook in bedrading of stekker ervan zitten. Heb je al eens een compressietest laten
doen, misschien is er mechanisch iets mis met ciliinder 3?

Groeten Gunther
Compressietest nog niet uit laten voeren. Zal ik dat bij een dealer laten doen of heb jij een betere tip?

Re: Alfa brera/159 2.2 JTS motor probleem ASR/VDC/Hillholder niet beschikbaar melding

Geplaatst: vr okt 12, 2018 22:46
door Markovich007
Mijn eerste ingeving bij storingen aan moderne auto's is een slechte accu.
Vooral als storing niet direct logisch te herleiden zijn.

Heb je hier al naar gekeken?
Mijn idee, lijkt teveel spanningsval tijdens starten.

Grtz,fRank
Bedankt! Ik zal het laten testen!

Re: Alfa brera/159 2.2 JTS motor probleem ASR/VDC/Hillholder niet beschikbaar melding

Geplaatst: wo dec 05, 2018 20:37
door Sjoerd Jan
Mijn ervaring met 159 2.2jts is dat twee (of drie) foutmeldingen tegelijk, te veel lijkt voor de computer:
- Ik had Nokkenas-timing fout: klopte, kwam door stuk hydraulisch ventiel die de nokenas-verstelling regelt,
- Lampstoring op kentekenplaatverlichting: tweede melding klopte ook.
Daarna kwam ook onder andere die hier vermelde hill-holder regelmatig voorbij en volgens mij, soms nog een paar andere.
waarschijnlijk onterecht, want sinds de één van de twee andere verholpen was heb ik de "extra" meldingen ook nooit meer gezien.

kortom; eerst de storingen verhelpen waarvan je zeker weet dat ze ook echt bestaan, zou ik zeggen.

Toevoeging:
Google: https://www.obd-codes.com/p0267
Aangezien de injectoren al vervangen zijn, zou ik de bekabeling en stekkers eerst maar eens nalopen, waar mogelijk, dingen omwisselen om te kijken of de storing zich verplaatst naar een andere cilinder. (Dat kost alleen wat eigen tijd.)
ik zou het logisch vinden dat een storing bij de inspuiting een "misfire" veroorzaakt, niet andersom :?

Overigens lees ik niets over slecht starten / lopen / presteren van de motor?

Re: Alfa brera/159 2.2 JTS motor probleem ASR/VDC/Hillholder niet beschikbaar melding

Geplaatst: za dec 08, 2018 21:31
door Jobo75
Hier met een 159 (Diesel) ook ervaring met soortgelijke meldingen; eerst begon het ASR/VDC lampje te branden, maar dan tijdens het rijden als de motor warm was. Kort na deze eerste melding viel veel meer uit uitgaande van het veelvoud aan meldingen op het display en begon de motor licht te stotteren.

Uiteindelijk was dit terug te voeren op één slechte stekker op (hier toevallig ook) injector 3.

Uitlezen gaf ook problemen met injector 3 aan, geen ontstekingissues uiteraard bij een diesel :-) .

Na dit opgelost te hebben door een nieuwe stekker te plaatsen en vervolgens de opgeslagen foutmeldingen te wissen, verder geen storingsmeldingen meer op het display gezien en ook geen storingsmeldingen meer bij het na enige tijd (preventief) uitlezen.

Later bij toeval dit fenomeen besproken met een Alfa specialist, die direct aangaf dat de injectorstekkers de neiging hebben in te branden, met een slecht contact tot gevolg.

Wat je kan proberen is de contacten van injectorstekker 3 iets op te schuren (let wel dit is een tijdelijke oplossing!) en als dit het probleem verhelpt, deze stekker of wellicht ze preventief allemaal te vervangen door nieuwe stekkers; ze zijn los te koop bij de dealer.