Pagina 1 van 2

Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: za sep 29, 2018 21:40
door De Block
Zwarte aanslag op de bougies na 35 km. Lijkt mij een wat te rijk mengsel. Sproeiers aanpassen dan toch?

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: zo sep 30, 2018 11:15
door DJ
Als hij megarijk stationair staat kan je daar wellicht ook nog wat mee voor je met sproeiers gaat rommelen.
Stationair circuit doet met deellast/vollast ook nog iets mee.

Iets bekend over historie en afkomst van de carb's? Horen ze origineel bij de auto?

Hou in ieder geval op een briefje bij wat wat je gewisseld hebt of versteld hebt, om de draad niet kwijt te raken.

Gr
DJ

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: ma okt 01, 2018 10:34
door vV
hamvraag is: heb je zelf een beetje zicht op wat sproeiers doen en wat effect is van wijzigingen? probleem kan hem namelijk ook in mengbuizen of remluchtsproeier zitten. mn als het een deelgebied is waar het niet lekker zit. Zoe hem eerst eens echt lekker warm rijden en ook doortrekken, en dan direct de bougies trekken.

een keer goed laten rollen kan wellicht ook lekker zijn, omdat je dan gelijk bent aangepast op de moderne brandstoffen, die toch in die oude dingen wat anders werken dan de oude vuilere benzines (snelheid vlamfront en zo). Vaak is er dan meer winst merkbaar dan menigeen verwacht.

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: ma okt 01, 2018 13:02
door DJ
Vlotterniveau is ook een blik waard.

Informatie is ook wat minimalistisch om nuttige reacties te krijgen.
M'n bougies zijn zwart na 35km, moet ik sproeiers aanpassen?

Tsja.

Gr
DJ

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: ma okt 01, 2018 19:45
door stephen
idd wat sumiere info..

maar begin eerst eens met vlotter naalden, of die nog afdichten en vlotterhoogte afstelling..voordat je van alles gaat veranderen...

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: di okt 02, 2018 12:00
door De Block
Carbs zaten bij het blok in Bert nummer 1 toen ik hem kocht. Blok nu al paar jaar in andere auto. Kort onderzoek leert dat het type en de sproeier bezetting niet origineel twee liter is. Heeft het altijd, zij het wat aan de rijke kant goed gedaan, maar verkolen van de bougies lijkt door de tijd erger geworden te zijn. En nu dus inmiddels significant.

Heb de boel er inmiddels uit en zal kijken wat er qua insectoren, venturis e.d. in zit.

Krijg ik de venturi's er zonder speciaal gereeedschap (is een 40 mm carb) uit?

Hoe check ik de naalden...?

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: di okt 02, 2018 12:42
door vV
venturimaat staat erop, zichtbaar wanneer je naar binnen kijkt.

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: di okt 02, 2018 13:20
door DJ
Als je gelukt heb zitten er nog metalen labeltje aan 1 van de boutjes van vlotterkamer deksel.
Aan de hand van nummer wat daar op staat kan je herleiden waar carb's uitkomen en wat er origineel in die carb zit aan sproeiers etc.
Op sproeiers staat een maat als het goed is, maar ze kunnen ook uitgeboord zijn. Je hebt dus eigenlijk een sproeier maat nodig.

Als vlotternaald niet af dicht zou de carb moeten overlopen. Dat zou je wel moeten kunnen zien in de luchtfilterbak.

Gr
DJ

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: di okt 02, 2018 15:17
door De Block
Boel maar eens uit elkaar getrokken.

Is een 40COE 28
Choke size: 32 Aux. Venturi 4.5
Hoofdsproer: MainJet 1.35 Emulsi Buis F16 Air Jet: 2.10
Acc.: Pump Jet 0.35 - Back Bleed: 0.50
Starter jet: F5 0.65
Vlotternaad: 150
Gasklep: 79 30

Begrijp dat een lekkende choke systeem ook nog wel eens de oorzaak kan zijn van rijk mengesel. Chocke nooit aangesloten geweest. Volstrekt onnodig..

Afbeelding

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: di okt 02, 2018 16:25
door De Block
Met dank aan het Zaaghuis zijn dit dan de bevindingen.... Blauwe regel moet het zijn. Geel is wat er bij mij in zit.

Wat betekenen de extra codes achter DCOE?

Afbeelding

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: di okt 02, 2018 17:27
door DJ
Dat verhaal over choke systeem bij Webers ken ik, achteraf.
Schoot me pas weer te binnen na lezen van jouw opmerking.
Zelf geen ervaring mee overigens.
Schijnt specifiek weber dingetje te zijn.

Gr
DJ

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: di okt 02, 2018 17:37
door DJ
Als je graag zelf aan gang wilt kan je wellicht nuttige info uit een van de boeken in onderstaande link halen.

https://www.dellorto.co.uk/product-cate ... nuals/car/

Ik heb zelf alleen ervaring met het dellorto superperformance book. Heb al jaren, was toen spotgoedkoop en achteraf elke euro waard.
Ziet er erg goedkoop uit, maar de inhoud is goed. Heel verhelderend, is in principe geschreven voor VW air cooled tuning scene. Maar werkingsprincipes blijven werkingprincipes. Of de carb nu op een VW boxers zit of op een Nord.
En de tabellen met dell orto carb nrs en sproeier bezetting achterin maken het alleen al de aanschaf waard.
Je moet wel een beetje technisch Engels beheersen.

Maar goed jij hebt setje webers.

Gr
DJ

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: di okt 02, 2018 19:09
door De Block
Hier is er een voor weber DCOE: https://we.tl/t-apFBdtmE8F

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: di okt 02, 2018 20:46
door De Block
Choke plunjers waren heel er vies. Zou, samen met slecht afgestelde vlotter wel eens een oorzaak kunnen zijn.

Zou die choke wel willen "afdoppen", maar die setjes zijn best prijzig...

Re: Nord 2 liter te rijk

Geplaatst: di okt 02, 2018 21:46
door jan1300
40DCOE28 zijn van origine 1300 carburateurs.

Met 28mm venturies.

Maar in jouw geval aan gepast met 32mm venturies.

Wat ik me afvraag of de progressie gaatjes wel aangepast zijn naar 2.0ltr.

Erg belangrijk om het mengsel op goede waardes te houden bij deellast.

Vergelijken met de originele 40DCOE die origineel op de 2.0ltr horen.

Succes