Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2185
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

zo sep 09, 2018 09:18

Zoals een van jullie aantal weten ben ik een Giulietta 116 1.6 APK klaar aan het maken.

Alles (op basis van wat nodig lijkt :wink: ) is nagelopen en vervangen, bijna klaar dus.. Maar...

Er heeft zich een raar probleem voorgedaan/ontwikkeld met de ontsteking, van Bosch.

Ik wil het hok op puntjes houden voor de originaliteit (iig voorlopig).

De auto is op punt gezet, ontsteking statisch afgeregeld, start en loopt eigenlijk heel mooi. Na ongeveer 30 seconden begint hij te bokken en slaat af.
Bij het verwijderen van de verdelerkap slaat de rook er vanaf en verbrand je je klauwen. Puntjes zijn zo heet geworden dat het kunststof nokje welke over de as loopt gesmolten is ,niet zo gek dus dat de timing naar de mallemoer is dus.

Wat is er gedaan om het probleem te vinden zonder resultaat (inmiddels zijn er ongeveer 6 puntjes gefrituurd):
-Massa gemeten, dwz, controle of er een "stroomkring" is met het blok, bobine en de koets.
-Verdeler zelf uitgewisseld,
-Bobine uitgewisseld,
-Zonder spanningsregelaar gestart en laten lopen (met accu pakket dus),
-Condensator meerdere malen vervangen,
-Met stroomschema erbij 'routes' doorgemeten en gecontroleerd of deze op de juiste manier in de zekeringen kast is aangesloten,

Gekke is dat ik een paar weken geleden wel een aantal rondjes over het parkeerterrein heb gereden zonder problemen om de remmen in te remmen. Bij het binnenrijden van de garage, plof, klaar. Daarna niet meer dan 20-30 seconden kunnen laten lopen. Er is dus iets progressiefs lijkt het wel.
Ding staat bij een specialist en die snapt het ook niet meer (hij verkoopt me graag een pallet puntjes, maar snapt ook dat je met dertig seconden rijden niet erg ver komt)..

Of het komt omdat het ding 'den Pruym' is gedoopt weet ik niet, maar zorgelijk is het wel :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Matteomeubel op wo sep 12, 2018 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 116
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

zo sep 09, 2018 11:01

Wel de juiste bobine gemonteerd, voor contactpunten? Die voor elektronische ontsteking geeft veel meer stroom af, dan kunnen de puntjes wegbranden.
SZ-es30 1991 - 75 T.Spark 1990 - saab 9-5 aero estate 2003

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2185
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

zo sep 09, 2018 11:17

Wel de juiste bobine gemonteerd, voor contactpunten? Die voor elektronische ontsteking geeft veel meer stroom af, dan kunnen de puntjes wegbranden.
Ja, dat klopt. Er zit idd een goede bobine op (volgens de garagist dus).
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6202
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

zo sep 09, 2018 12:04

Mijn eerste verdachte zou ook de bobine zijn aangezien je de condensator al een paar vervangen hebt.

Kunt de bobine doormeten. Weet de manier en waardes niet meer uit het hoofd maar dat is makkelijk te vinden. Bv in giulia documentatie. :wink:

In het kader van het originele zou ik deze verdeler bewaren voor de toekomst en een elektronische ontsteking monteren. :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4982
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt
Contacteer: Website

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

zo sep 09, 2018 15:52

die laatste opmerking ondersteun ik. Ik snap opmerkingen mbt originaliteit nooit zo waar het iets is wat met wat licht schroefwerk weer omkeerbaar is. Zal ook geen invloed hebben op de waarde, waar Giuliettas ook met elektronische ontsteking geleverd zijn.
bruikbaarheid en betrouwbaarheid zouden voor mij vooraan staan, maar dat ben ik.
Overigens zou het wel fijn zijn te weten waar het probleem ligt, voor je een elektronische ontsteking opblaast..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2185
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

zo sep 09, 2018 16:46

Mijn eerste verdachte zou ook de bobine zijn aangezien je de condensator al een paar vervangen hebt.
Probleem is dat bij elke startbeurt én de condensator en iig de puntjes gefrituurd (kunnen) zijn..
Kunt de bobine doormeten. Weet de manier en waardes niet meer uit het hoofd maar dat is makkelijk te vinden. Bv in giulia documentatie. :wink:
Dat is idd een goeie
In het kader van het originele zou ik deze verdeler bewaren voor de toekomst en een elektronische ontsteking monteren. :mrgreen:
Dat was ook het plan, maar nu wil ik wel eerst weten of het probleem niet in de heilige drie-eenheid zit of elders in het circuit..
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2185
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

zo sep 09, 2018 16:48

die laatste opmerking ondersteun ik. Ik snap opmerkingen mbt originaliteit nooit zo waar het iets is wat met wat licht schroefwerk weer omkeerbaar is. Zal ook geen invloed hebben op de waarde, waar Giuliettas ook met elektronische ontsteking geleverd zijn.
bruikbaarheid en betrouwbaarheid zouden voor mij vooraan staan, maar dat ben ik.
Overigens zou het wel fijn zijn te weten waar het probleem ligt, voor je een elektronische ontsteking opblaast..
Mee eens, ging me er vooral om dat ik eerst een tackle uit te voeren waar het probleem zit om niet meer (hogere) kosten te maken.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1109
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

ma sep 10, 2018 17:52

Bij puntjes hoort een bobine met vrij hoge weerstand om de stroomsterkte en verbande puntjes tegen te gaan. Dat is volgens mij makkelijk vast te stellen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, BMW 318i Touring

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 174
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

di sep 11, 2018 01:12

Bij een Alfetta 1.6 met contactpuntontsteking hoort een bobine Bosch 0231110045 of 0231178006
of 0231178013 of 0123129036 met een primaire weerstand van 1,8 Ohm en een secundaire
weerstand van 9000 Ohm.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2185
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

di sep 11, 2018 06:51

Bij een Alfetta 1.6 met contactpuntontsteking hoort een bobine Bosch 0231110045 of 0231178006
of 0231178013 of 0123129036 met een primaire weerstand van 1,8 Ohm en een secundaire
weerstand van 9000 Ohm.
:thumbs: =D>

EDIT @Boessie: Dit zijn nummers van de verdeler zelf??
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1109
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

di sep 11, 2018 09:11

Ik heb even door de Haynes manual gekeken van een Alfetta en daar is sprake van een balast weerstand. Aangezien deze technisch (bijna) gelijk zijn, zou die ontbreken?

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, BMW 318i Touring

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2185
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

di sep 11, 2018 10:34

Ik heb even door de Haynes manual gekeken van een Alfetta en daar is sprake van een balast weerstand. Aangezien deze technisch (bijna) gelijk zijn, zou die ontbreken?

Succes,
Rob

Hey, das een sterke......Dank
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 174
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

di sep 11, 2018 22:22

Ben je hier iets mee?

0221119027 en 022119028 voor de bobine

de 027 is de aftermarket, de 028 is het originele nummer.
Soms wordt inderdaad een voorschakelweerstand gebruikt die tijdens het starten
overbrugd wordt door een relais.

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2185
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

wo sep 12, 2018 06:40

Ben je hier iets mee?

0221119027 en 022119028 voor de bobine

de 027 is de aftermarket, de 028 is het originele nummer.
Soms wordt inderdaad een voorschakelweerstand gebruikt die tijdens het starten
overbrugd wordt door een relais.

Groeten Gunther
Ja, die .27 had ik idd gevonden, maar ook geschikt voor 1-2-3, dus was even in de war. Ik zal die voorschakelweerstand-route eens onder de coupe nemen, in de twee onderdelenboeken vind ik hem niet, maar ik zal de Haynes eens omkeren.

Wordt vervolgt!
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2185
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Gefrituurde puntjes Giulietta 116 1.6

wo sep 12, 2018 07:37

Gunter,

Nu ben ik aan de zoek in de Haynes en daar staat een Marelli afgebeeld met ballastweerstand.. Bosch systeem heeft dit niet?? (ik heb er Bosch opzitten).

Ook bij Prins Bredevoort kom ik eigenlijk alleen een Marelli tegen met weerstand, óf een Bosch geschikt voor elektronische ontsteking..

Waarom heeft de ene wel en de andere geen Ballastweerstand?? Of mis ik iets??
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Terug naar “Algemene Technische vragen”