Pagina 1 van 1

OPGELOST: Turbogat, roetwolk, inhouden en meer rare dingen bij 1.9JTD diesel 2007

Geplaatst: vr sep 07, 2018 08:55
door joch
Het betreft een 1.9JTD motor (120pk).

De auto laat volgende zien:
- weinig trekkracht tot 2500rpm, daarna trekt de auto weer goed (turbogat?)
- bij overschakelen flinke roetwolk, vooral als je daarvoor wat rustiger in toeren hebt gereden
- auto geeft af en toe (om de paar honderd km) storing P010F (luchtmassameter, maar die is al vervangen)
- af en toe gaat gloeispiraallampje knipperen net aan begin van rit bij wegrijden
- af en toe als ik langere tijd op snelweg onder 2500rpm heb gereden in hogere versnelling en weer wil optrekken komt de auto opeens niet boven de 3000rmp uit net alsof er begrenzing op zit. Schakel ik terug schiet het toerental even boven 3000rpm maar dan daarna weer “begrensd” op 3000. Na een tijdje is het weg en kan ik weer doortrekken boven de 3000rpm. Er komt hierbij geen storingsmelding dus zou geen noodloop moeten zijn.

Historie van problemen en acties:
- zomer/najaar 2017 diverse malen motormanagement storingen, maar gingen na enkele dagen weer weg en ben ik mee door gereden (niet zo handig achteraf)
- eind 2017 totaal geen vermogen meer, roetfilter bleek helemaal verstop. Is vervangen (imitatie). Tijdens wachten op levering 2 weken zonder roetfilter gereden, veel roet maar goede trekkracht
- na montage roetfilter binnen drie dagen weer vermogen weg, roetfilter weer verstopt.
- bij Fiat dealer is roetfilter geregenereerd en ingeregeld, hierna reed de auto weer OK maar wel weinig trekkracht onder de 2500rpm, of dat eerder ook zo was weet ik niet. (Hiervoor trage auto gereden zonder turbo, dus was niet gewend aan flitsend wegrijden)
- Na enkele weken steeds slechter optrekken. Het bleek dat vacuumslang naar turbo gescheurd was. Is ingekort en vastgezet en toen deed turbo het weer, maar nog steeds pas vanaf ca 2500rpm heb je echt vermogen. (turbogat?)
- Vanwege storing op Luchtmassameter is deze vervangen maar auto trekt nog steeds slecht op onder 2500rpm.
- EGR klep is vroeger al afgedopt met blindplaatje en zou dus geen verstoring op moeten kunnen leveren

Ik ben geen ervaren autokenner maar begreep dat deze motor een schoepverstelling heeft op de turbo. Zou het zo kunnen zijn dat deze vastzit en dat daardoor een turbogat ontstaat. En dat te weinig turbo onderin betekent te weinig lucht en daardoor roet. Of en hoe het inhouden bij 3000rpm en het knipperen van het gloeispiraallampje daarmee samenhangt gaat mijn pet te boven.

Fiat dealer weet ook niet zo goed wat er aan de hand is. Enige dat ze kunnen proberen is LMM nog een keer vervangen om te kijken of de nieuw gemonteerde wellicht niet goed is.
Iemand hier idee hoe dit aan te pakken en de auto weer in orde te krijgen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Re: Turbogat, roetwolk, inhouden en meer rare dingen bij 1.9JTD diesel 2007

Geplaatst: vr sep 07, 2018 09:37
door Michel75
Ik zou ook denken vastzittende turbo schoepenverstelling.

Maar we hebben een echte specialist hier op het forum: JS JTD, http://www.jtd-performance.com/nl/

Zou die even een pb sturen :idea:

Re: Turbogat, roetwolk, inhouden en meer rare dingen bij 1.9JTD diesel 2007

Geplaatst: vr sep 07, 2018 20:39
door Niels
EGR afgedopt? Is deze wel softwarematig ook uitgeschreven?

Zijn turboslangen gecontroleerd op lekkage? Wat is de motortemp/koelvloeistof temp (als de motor warm is/op bedrijfstemp zou moeten zijn).

Re: Turbogat, roetwolk, inhouden en meer rare dingen bij 1.9JTD diesel 2007

Geplaatst: zo sep 09, 2018 11:23
door JS JTD
“Fiat dealer weet ook niet zo goed wat er aan de hand is. Enige dat ze kunnen proberen is LMM nog een keer vervangen om te kijken of de nieuw gemonteerde wellicht niet goed is.”

Zucht... tenenkrommend, deze werkwijze van (helaas) een hoop dealers. Lukraak onderdelen vervangen op kosten van de klant om zo een probleem op te lossen.
Er zal eerst een goede diagnose moeten worden gesteld aan de hand van datalogs en een aantal mechanische checks. Als je wil kan ik dat voor je doen. Ik zit in het zuiden des lands, nabij Eindhoven.

Re: Turbogat, roetwolk, inhouden en meer rare dingen bij 1.9JTD diesel 2007

Geplaatst: zo sep 09, 2018 11:42
door Scalino
Zucht... tenenkrommend, deze werkwijze van (helaas) een hoop dealers. Lukraak onderdelen vervangen op kosten van de klant om zo een probleem op te lossen.
Er zal eerst een goede diagnose moeten worden gesteld aan de hand van datalogs en een aantal mechanische checks.
Tja, als je de kennis niet hebt om een goede diagnose te stellen, resteert geen andere optie... Gelukkig zijn er naast de nutteloze dealers genoeg specialisten zoals jij die wel die kennis hebben :thumbs:

Re: Turbogat, roetwolk, inhouden en meer rare dingen bij 1.9JTD diesel 2007

Geplaatst: zo sep 16, 2018 14:37
door joch
Heel erg bedankt voor de reacties. Dat geeft de burger moed om niet op te geven.

Ik heb vandaag het blindplaatje waarmee de egr was afdopt er eens uitgehaald en daar zaten drie forse gaten van 8mm elk ingeboord.
IK weet dat een klein gaatje nodig is om de ECU te foppen dat er wel een flow is.
Ik heb er een nieuw plaatje ingezet met een klein (4mm) gaatje en......ik heb weer normale trekkracht.
En niet dat de auto pas bij 2500rpm opeens vooruit schiet.

Nu nog even kijken of ook de andere symptomen weg zijn, dat waren:
- veel rook/roet bij overschakelen/doortrekken
- af en toe niet plotselinge begrenzing op 3000rpm (zonder dat er een storing gemeld wordt, dus zou dan geen noodloop moeten zij begreep ik)
- incidenteel storing op de lucht massa meter

Zodra ik meer wet zal ik het nog posten hier, maar voor nu ziet het er positief uit na een half jaar gerommel.

Re: Turbogat, roetwolk, inhouden en meer rare dingen bij 1.9JTD diesel 2007

Geplaatst: do sep 20, 2018 21:22
door joch
De auto doet het weer goed (motorisch dan). Trekt goed, niet roken. Of het begrenzen bij 3000rpm nog optreed moet ik nog merken maar dat kwam heel incidenteel voor.

Nog wel probleem dat mn gloeibougie lampje na starten blijft knipperen. Iemand idee wat dat inhoud?

En nog steeds probleem met niet goed aangestuurd relais die (vermoedelijk) iets van voeding voorziet (of juist niet in dit geval) dat er voor zorgt dat:
1) sleutel niet herkend wordt (CODE fout)
2) dat ik de boordcomputer niet kan uitlezen (geen verbinding met OBD scanner)

Re: OPGELOST: Turbogat, roetwolk, inhouden en meer rare dingen bij 1.9JTD diesel 2007

Geplaatst: do sep 20, 2018 23:00
door frankalfa
Dat er een of meerdere gloeibougies kapot zijn volgens mij?

Grtz,fRank