Pagina 1 van 1

Uitleg onderstel 159 TI?

Geplaatst: ma sep 03, 2018 22:49
door Tom95
Hallo Alfisti,

Sinds ongeveer een half jaartje ben ik in het bezit van een prachtige 159 Ti sportwagon.
Heerlijke wagen, het betreft de 2 liter diesel variant (woon-werk kwestie :? ), die door Squadra tuning een vermogen van 200 pk en 390 nm heeft gekregen, ik hoef jullie waarschijnlijk niet uit te leggen dat iedere keer weer een feestje is om erin te rijden...

De afgelopen tijd heb ik proberen uit te zoeken wat een Ti nou onderscheid van een "normale" 159, en dan met name wat het "sportonderstel" precies inhoud, helaas vind ik nergens echt een duidelijk antwoord.
Wellicht ben ik gewoon niet zo goed in het plegen van research, maar ik denk dat jullie me vast wel een antwoord kunnen geven.

Dus, wat houd het Ti-onderstel nou precies in?

Bij voorbaat dank,

Tom

Re: Uitleg onderstel 159 TI?

Geplaatst: ma sep 03, 2018 22:56
door Veloce
Ik heb ook een 159 Ti gehad (een 1750) en volgens mij is het allemaal niet zo speciaal. Ik ging er altijd van uit dat het hooguit wat kortere en straffere veren waren i.c.m. de dikke Brembo-remmerij. Wellicht dat er ook nog iets anders is aan schokbrekers. Ik vond 'm echt totaal niet sportief aanvoelen.
In dat opzicht maakt Alfa zich er een beetje makkelijk vanaf vind ik. Nu rijdt ik een Giulietta QV TCT, leuk ding, maar ook dat "sportonderstel" is nou niet echt spannend of speciaal. Waar je bij concurenten in dat segement nog ziet dat er iets aan geometrie, draagarmen of stabi's veranderd wordt, hebben ze bij de QV ook niet echt veel meer veranderd dan paar andere veren en dempertjes. Stuurt dan wel nét wat leuker dan standaard, maar is ook weer niet een eyeopener. Volgens mij kon je dat ook gewoon bestellen op je QV-line of hoe heet dat.

Re: Uitleg onderstel 159 TI?

Geplaatst: ma sep 03, 2018 23:20
door frankalfa
Wat Rik zegt. Ik heb wat jaren geleden een 2.4 20v TI q4 gehad, sportonderstel verhaal is waarschijnlijk meer een verkoopdingetje uit de folder en verder niks.

Ja de remklauwen zijn rood maar t zijn dezelfde brembo's als de alu kleur exemplaren op een 3.2 of een 1750 tbi non TI. #-o

Mi is het TI spul gewoon een optisch pakket net als bij een 156 destijds, dus opsmuk binnen en buiten. Wielen, badges, instaplijsten, stoelen, donkere binnenzijde/hemel en rode accenten op pookknop, stuur en tellers. Mooi en 'net ff anders' maar qua performance of onderstel is t niet anders. Volgens mij.

Grtz,fRank

Re: Uitleg onderstel 159 TI?

Geplaatst: di sep 04, 2018 07:54
door Hylke
Volgens mij zit het hem inderdaad in een afwijkende rijhoogte. Daarnaast wel de aanvulling dat de rode Brembo's voor 330mm zijn en de grijze voor 305mm remschijven.

Re: Uitleg onderstel 159 TI?

Geplaatst: di sep 04, 2018 09:25
door frankalfa
.... Daarnaast wel de aanvulling dat de rode Brembo's voor 330mm zijn en de grijze voor 305mm remschijven.
Is dat zo ja?
Net even gekeken op autodoc maar daar geven ze voor zowel een 3.2, een 1750 als een 2.4 jtd dezelfde maat en artikelnummer op voor de voorste remschijven.
Er wordt vermeld dat ze 'Voor voertuigen zonder sportset, Voor voertuigen met sportset' geschikt zijn.

Heb na de 2.4TI heel even een 1750tbi gehad, mn vriendin heeft een 3.2 maar in mijn herinnering zaten/zitten daar muv de kleur toch echt dezelfde remmen op.

Edit:
Als je zoekt op een 1.8 mpi of 2.0 jtdm geven ze wel verschillende diameters op voor met en zonder sportset trouwens. Maw de lichtere uitvoeringen kregen bij TI uitvoering de 330mm remmen ipv 305 terwijl de zwaarder gemotoriseerde deze remmen al standaard hadden.Dáár zal t verhaal vandaan komen dus.. :thumbs:

Grtz,fRank

Re: Uitleg onderstel 159 TI?

Geplaatst: di sep 04, 2018 10:27
door vV
Ti was in eerste instantie een aparte uitvoering, later was het verkocht als accessoirepakket geloof ik, en er zaten wel verschillen tussen 2.4 en latere versies. In de basis qua wielophanging mn wagenhoogte en ik denk fractie straffere veren. Dempers vermoed ik niet. Lang getwijfeld er een intraxset oid onder te zetten.

Re: Uitleg onderstel 159 TI?

Geplaatst: di sep 04, 2018 13:44
door Tom95
zo dan, dat zijn behoorlijk snelle reactie's! :D

ben persoonlijk best onder de indruk van het stuurgedrag van de auto, heb 'm ook nog niet echt op het punt van glijden danwel het verlies van de controle in de bochten gekregen, terwijl ik (met een gezond verstand) toch echt wel het uiterste probeer op te zoeken af en toe...

Persoonlijk vind ik alleen dat hij nogal wat bodyroll heeft, misschien niet gek voor een auto van 1600 kg, maar dat zal met aftermarket onderdelen misschien wel te bestrijden zijn?

iemand hier misschien ervaring met het vervangen van dempers/veren of dergelijken?
kwam toevallig deze site tegen, wellicht dat iemand er bekend mee is?

http://www.madenoracing.com/more-news/1 ... fa-159-Ti/

Re: Uitleg onderstel 159 TI?

Geplaatst: wo sep 05, 2018 07:15
door Hylke
Ik ben op mijn toenmalige SW van standaard veren naar Novitec verlagingsveren gegaan.
Afgezien van dat het comfort verdween, vond ik nou niet echt dat ik er een sportwagen voor terug kreeg.
Zat voornamelijk vaker met de bodem op de drempels, en daar raak je nog wel eens op uitgekeken.

Re: Uitleg onderstel 159 TI?

Geplaatst: wo sep 05, 2018 08:40
door frankalfa
De 3.2 q4 van mn meisje staat ook op novitec veren toevallig en die raakt werkelijk nooit terwijl ie toch mooi laag staat.

@ tom, bedenk wel dat overhellen/bodyroll niet minder wordt door andere veren en dempers, om dat tegen te gaan heb je een dikkere stabilisatorstang nodig.

Grtz,fRank

Re: Uitleg onderstel 159 TI?

Geplaatst: do sep 06, 2018 02:30
door Tom95
@frankalfa en de kosten zullen dan vast flink oplopen voordat er zo'n dikkere stabilisatorstang gemonteerd is?

Re: Uitleg onderstel 159 TI?

Geplaatst: do sep 06, 2018 08:17
door vV

Re: Uitleg onderstel 159 TI?

Geplaatst: do sep 06, 2018 08:21
door frankalfa
Qua aanschaf valt het wel mee inderdaad, weet alleen niet hoeveel werk het is om ze te monteren. Bij een 156 bv moet t hele subframe los en verwijderd zover ik weet...

Grtz,fRank

Re: Uitleg onderstel 159 TI?

Geplaatst: do sep 06, 2018 12:49
door Tom95
Ik zal er eens naar informeren als ik toevallig bij de garage in de buurt ben... weet niet of ik het de moeite waard vind als het in de honderden euros gaat lopen

Om nog even terug te komen op de remschijven, die zijn rood inderdaad 330 mm en grijs 305 mm, en ergens las ik nog dat er ook andere remblokken in zitten...
in combinatie met de lagere rijhoogte en straffere veren dus toch net iets meer extra dan alleen een optisch pakket, al is het idd niet erg veel als je dat verkoopt als een sportonderstel... :roll: