Comasso
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: do aug 17, 2017 20:09

Koppakking vervangen, nu een tik in het blok.

vr aug 31, 2018 19:32

Goedenavond allemaal,

Onlangs heeft mijn Giulietta 116 1.8 Nord uit 1984 helaas een lekke koppakking opgelopen. Ik heb alles gedemonteerd, kop laten afpersen en vlakken. Daarnaast allerlei zaken vervangen zoals de thermostaat, pakkingen, thermo switches enz..

Nou heb ik zojuist alles weer gemonteerd en aangesloten dankzij een super handig handboek waarbij alle stappen super duidelijk zijn opgeschreven :thumbs: .. paar keer pompen op het gas en even doorstarten en hij liep weer netjes zonder schokken en bokken.

Nu heb ik alleen het volgende probleem:
- Er komt een tikkend geluid bij de nokkenassen vandaan en dan met name degene aan de uitlaat kant. Stationair bijna niet hoorbaar maar met ietsje meer toeren wel hoorbaar. De auto loopt stationair verder prima. Nu heb ik de nokkenassen volgens het boekjes afgestelde dat de krukas poelie (P) aangaf bij de markering en de nokkenassen in lijn met de markeringen op beide nokkenassen.

Zie ik iets over het hoofd of is het volgens jullie een kwestie van kleppen stellen? Kan het zijn dat ik de kleppendeksel te strak heb aangedraaid (Ik heb hem gewoon hand vast aangedraaid)? Of heb ik toch iets fout gedaan met de markering op de krukas poelie?

Groeten,

Jasper

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Koppakking vervangen, nu een tik in het blok.

za sep 01, 2018 07:53

ik zou eerst eens de klepspeling meten. Maar: dat is toch al gebeurt met montage na vlakken? wanneer de speling klopt is volgende stap kritisch naar de nokken kijken en naar de klepbekers. dikke kans dat daar slijtage zit dan.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Koppakking vervangen, nu een tik in het blok.

za sep 01, 2018 13:00

Als eerste de klepspeling controleren en nog een keer kritisch naar de nokkenastiming kijken.
Streepjes moeten zo netjes mogelijk oplijnen.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Koppakking vervangen, nu een tik in het blok.

za sep 01, 2018 14:56

Als je de nokkenassen op tijd zet en de ketting staat een beetje slap tussen de twee nokkenassen in, dan verdraait de spanner de inlaatnokkenas als je die loslaat.

Als de motor op tijd is gezet, en de spanner drukt op de ketting, moet je m een paar keer met de hand (dop en ratel op krukaspoelie) rondgooien en kijken of ie dan nog steeds op tijd staat. Is ook belangrijk voor de juiste spanning van de kettingspanner, dan pas de bout weer vastzetten!

Comasso
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: do aug 17, 2017 20:09

Re: Koppakking vervangen, nu een tik in het blok.

do sep 06, 2018 18:18

Bedankt voor het advies allen! Het waren inderdaad de kleppen die gesteld moesten worden. Loopt nu weer als een zonnetje! Temperatuur blijft ook perfect rond de 90 graden (was voorheen met de verrotte thermostaat wel anders).

Enige wat ik nog niet heb is de koelfan die aanslaat. Volgens het boek moet hij aanslaan ruim voor de 90 graden. Thermoswitch heb ik al vervangen dus dat wordt nog even verder zoeken. Elektronica is absoluut niet mijn ding .. dusss iemand die er verstand van heeft in de omgeving Drenthe/Overijssel waar ik even langs kan ? :lol:

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Koppakking vervangen, nu een tik in het blok.

do sep 06, 2018 19:02

Nou, ik zou ook niet al te veel waarde hechten aan de temperatuur meter op je dashboard.

In mijn 75 stond de meter eerst altijd netjes op 85 tijdens het rijden. 2 jaar stilgestaan, en toen weer gaan rijden en opeens staat de meter continue op 90, en liep ie op tot 100 in de file. Ventilator was dan op zn best aan het blazen.

Nu zit er sinds kort een andere tellerbak in en staat de temperatuurmeter constant op 80, en loopt op naar 85-90 in de file.


Je zou eens met een infrarood thermometer de koelwater slangen kunnen meten. Geeft een hele goede indicatie.

En als je twijfelt kun je ook de fan switch in de radiateur eens loshalen (eerst water aflaten dan) en daar de weerstand over meten. Die moet oneindig zijn. Als je m vervolgens in een bakje met kokend water legt, moet de weerstand over die switch 0 worden. Dan kun je met een normale thermometer ook dat water meten.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Koppakking vervangen, nu een tik in het blok.

do sep 06, 2018 21:56

Heb je wel een stroomkring van en naar de fan motor? Zit de motor niet vast? Zou zomaar kunnen dat je zo ook aan je lekke koppakking bent gekomen trouwens..

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Algemene Technische vragen”