Alfa Veloce
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo jul 18, 2018 17:45

Versnellingsbak Spider Veloce

wo aug 22, 2018 21:47

Mijn spider veloce uit 1978 schakelt heel goed, alleen schiet hij uit de achteruitrij versnelling.
Zodra je de koppeling op laat komen en 1 meter in beweging komt schiet hij 9 van de 10 keer uit.

Nu vertelde iemand me over een rubber wat uitgedroogd kan zijn ik geloof onder de versnellingspook, waardoor de pook uit de versnelling geduwd wordt, maar wist het ook niet precies.

Weet iemand of dit een oorzaak kan zijn? Zoja, waar zit dat rubber dan precies en hoe te vervangen?

Hopelijk kan iemand me verder helpen!

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Versnellingsbak Spider Veloce

wo aug 22, 2018 22:14

Of je midden console zit niet goed, waardoor hij er weer uitgedrukt wordt

Gebruikersavatar
Freek
Member
Member
Berichten: 159
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:00
Locatie: Noord Brabant

Re: Versnellingsbak Spider Veloce

do aug 23, 2018 14:33

Hoogstwaarschijnlijk heeft het steunrubber in de "staart" van de versnellingsbak z'n beste tijd gehad. Hierdoor zakt de bak iets naar beneden waardoor de versnellingspook in de achteruit-positie tegen de middenconsole of carrosserie komt en niet volledig in de juiste stand kan worden gezet. Heb hetzelfde gehad bij de mijne. Wel een lastige klus om te vervangen onder de auto maar daarna is het probleem opgelost.
Laatst gewijzigd door Freek op do aug 23, 2018 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000

"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-

Gebruikersavatar
Freek
Member
Member
Berichten: 159
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:00
Locatie: Noord Brabant

Re: Versnellingsbak Spider Veloce

do aug 23, 2018 14:41

Betreft het rubber rechtsonder op deze foto. Bij dit exemplaar ook duidelijk "ingezakt".

Afbeelding
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000

"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-

Alfa Veloce
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo jul 18, 2018 17:45

Re: Versnellingsbak Spider Veloce

do aug 23, 2018 17:56

Bedankt voor de reacties. Als ik het goed begrijp moet het dus van onder de auto gerepareerd worden, en hoeft het middenconsole niet gedemonteerd te worden?

Aangezien er net een nieuw interieur in is gekomen zou ik graag de binnenkant even zo laten zoals hij is :roll:

Gebruikersavatar
Freek
Member
Member
Berichten: 159
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:00
Locatie: Noord Brabant

Re: Versnellingsbak Spider Veloce

do aug 23, 2018 19:26

Kan wel onder de auto vervangen worden. Is mij uiteindelijk ook gelukt. Denk wel dat ik de volgende keer de bak er even onderuit haal. Was een pokkeklus om onder de auto te doen. Rubber zit er behoorlijk strak ingeperst. En je hebt weinig ruimte om te werken. Heb wat speciaal gereedschap moeten maken om het er onder de auto uit en in te persen.
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000

"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Versnellingsbak Spider Veloce

za aug 25, 2018 01:35

Nieuwe staartrubber in de vriezer en oog/ steun aan de bak warm maken met verfafbrander.
Evt nieuwe staartrubber iets "dunner" maken, met stukje grof schuurlinnen kan je er vrij vlot paar honderdste afkrijgen. Dat is vaak al genoeg.
Komen geen zijdelingse krachten op staartsteun dus heel vast hoeft die niet te klemmen.
Ik ga er vanuit dat buitenkant van nieuwe staartsteun van metaal is, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker.

En even opletten dat je nieuwe rubber in goede postitie monteert. Bout gat zit immers niet in het midden.

Metaal van de oude staartsteun doorhalen met los ijzerzaagblaadje. En wat geduld en ellebogenstoom.

Als je in de gelegenheid om zelf een tooltje te maken om rubber onder de auto eruit en erin te trekken is dat helemaal mooi natuurlijk.

Gr
DJ

Alfa Veloce
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo jul 18, 2018 17:45

Re: Versnellingsbak Spider Veloce

za aug 25, 2018 16:20

Bedankt voor jullie reacties.

Silentbus Ø 64mm versnellingsbak ophanging achterzijde is het onderdeel wat ik nodig heb ik neem ik aan? Aangezien er ook een silentbus te krijgen is bij de ophanging van de 1e demper. Lijkt me te gaan om de achterzijde zoals op de foto hier boven te zien is.
Op de foto zie ik inderdaad ook dat het gat niet in het midden zit.

Ga het onderdeel bestellen en proberen of het lukt binnenkort :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”