Martijnn
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di jul 31, 2018 16:43

Help! Lage BPM aankoop Mito

zo aug 05, 2018 20:38

Hallo,

Ik heb mondeling afspraak gedaan met de Alfa Romeo dealer dat ik een Mito QV zou kopen. Deze is wel geïmporteerd uit Duitsland. Echter kom ik er nu achter via het RDW dat de BPM slechts € 874 bedraagt. Terwijl de auto een cataloguswaarde heeft van €29245. Is dit een normaal iets wanneer een auto wordt geïmporteerd of zit ik straks opgescheept met een auto met een zwaar schade verleden?

Tijdens de proefrit reed de auto prima, stuurt ook prima, ziet er ook goed uit en heeft al jaren in Nederland gereden.

Kunnen jullie me wat meer opheldering geven in deze zaak?


Nu zie ik trouwens dat deze auto niet uit Duitsland, maar uit België is geïmporteerd.


1: Eigenaar
Land België
Historie België natrekken
Soort eigenaar Eigenaar/eigenaren onbekend
Tot 20-12-2013
Vanaf 22-08-2011
Aantal dagen 851 (2 jaar en 3 maanden)



2: Eigenaar
Soort eigenaar Particulier
Tot 24-11-2017
Vanaf 20-12-2013
Aantal dagen 1435 (3 jaar en 11 maanden)
Geïmporteerd Vanuit België op 20-12-2013



3: Handelaar
Soort eigenaar (erkend) bedrijf
Naam eigenaar: Onherkenbaar gemaakt door mij, de Alfa Romeo dealer

Tot Heden
Vanaf 24-11-2017
Aantal dagen 254 (0 jaar en 8 maanden)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Help! Lage BPM aankoop Mito

zo aug 05, 2018 20:56

Als het bpm bedrag erg laag is komt dat door een lage waarde. Als je een auto invoert met schade betaal je aanzienlijk minder bpm. Schadeauto eerst opknappen en dan invoeren kost je dus meer bpm en daar zitten de meesten niet op te wachten. De meeste mensen valt het lage bpm bedrag niet op..

Wellicht kan de rdw je meer vertellen over het verleden van de auto.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Martijnn
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di jul 31, 2018 16:43

Re: Help! Lage BPM aankoop Mito

zo aug 05, 2018 21:08

Dit hoeft dus niet te betekenen dat het een slechte auto is? Ik schrok er namelijk gewoon even van. Ik was niet op de hoogte hoe het zit met BPM.

Ik wil deze auto minstens 5 jaar rijden sowieso.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Help! Lage BPM aankoop Mito

zo aug 05, 2018 21:28

Je kunt een schadeauto ook dusdanig opknappen dat ie gewoon 100% is. Dus het hoeft geen slechte auto te zijn. Maar het kan wel.

Er wordt met import en schade nog wel eens gesjoemeld. Hoe de vork precies in de steel zit weet ik niet, want volgens mij is het wel wat veranderd door de jaren heen. Maar het was volgens mij zo (of nog steeds) dat de schade bepaald werd door de verzekeraar die het ongeluk behandelde, en dat bedrag werd overgenomen. Als die een auto total loss verklaren dan is de waarde van de auto natuurlijk ook laag.

Maar dat betekent niet dat een auto ook echt total loss is. Bepaalde onderdelen zijn misschien extreem duur die met 2e hands onderdelen prima te vervangen zijn. Maar zo wordt er niet gerekend omdat je recht hebt op nieuw

Daarbij zijn er ook nog eens 6 bronnen die gebruikt worden om de waarde van een auto te bepalen bij import, waarvan je in je recht staat om de goedkoopste optie te kiezen. Maar je hebt als particulier niet tot alle 6 toegang, een bedrijf wel.


Een aankoopkeuring bij een andere, onafhankelijke, garage zou ik vandaar ook wel aanraden.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: Help! Lage BPM aankoop Mito

ma aug 06, 2018 00:20

Een 'oudere' import auto wordt bpm niet meer berekend over catalogus waarde, maar over economische waarde. Die kan daardoor dus al aanzienlijk lager uitvallen.
Ik weet niet bij hoeveel jaar die grens ligt, of dat het percentueel afbouwt...
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Martijnn
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di jul 31, 2018 16:43

Re: Help! Lage BPM aankoop Mito

za aug 11, 2018 07:59

De auto bleek portierschade rechts te hebben gehad, dat verklaart dan ook de bpm waarde destijds :) Het is overigens prima hersteld!

Terug naar “Algemene Technische vragen”