AlfaMale
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jul 25, 2018 00:07

147 2.0 ts selespeed probleem

do jul 26, 2018 11:39

Beste (mede-)Alfa liefhebbers,

De volgende kandidaat met een selespeed die niet (altijd) doet wat hij moet doen.

Afgelopen week een 147 2.0 TS selespeed uit 2000 gekocht, met 206K op de teller. Motor loopt prima, en de selespeed schakelde ook fijn, tot hij in 'limp mode' ging. Dus alleen R,N,1,2 en vermogen/toeren begrensd. Nu viel het me op dat toen ik af remde, de snelheid, toeren teller en kvs temperatuur naar 0 vielen, en toen de motor en selespeed storingen begonnen. Brandstofmeter blijft het wel doen.
Kilometerstand en dagteller werken wel, maar knipperen, ook hoor je de auto een aantal keer piepen.

Heel soms start ik nu de auto even zonder storing, maar die komen binnen een kilometer of 2 al weer terug.

Ik heb deze week als eerste de accu vervangen voor een nieuw 74ah exemplaar, aangezien er een 60 ah in zat.

Ben in het bezit van een VAG KKL kabel, dus heb MES er aan gehangen. Ik heb geprobeerd alle storingen te wissen, maar P1763 blijft staan. Ook komen dezelfde storingen weer terug na een klein stukje rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Toen ben ik de hydraulische druk maar eens in de gaten gaan houden. Auto in zn N, druk bouwt op naar 55 bar, en zakt over een seconde of 10-15 terug naar 44/45 bar om dan weer terug omhoog te schieten naar 55 (pomp is dus prima). Maar gelijk een nieuwe accumulator en een liter tutela CS Speed 75W olie besteld.

Nu weet ik vrij zeker dat de accumulator niet de oorzaak is van de storingen en het wegvallen van de teller.
Had er een foutcode in staan van de remlichtschakelaar, dus die ben ik maar gelijk gaan halen en gelijk vervangen.

Ik denk zelf dat de oorzaak van mijn problemen ergens tussen de motor en de abs ecu zit. Heb alle zekeringen al gecontroleerd, alles was heel. Leek me ook wel logisch, daar de auto soms ook een kilometer of 2 zonder storingen kan rijden.

Iemand hier tips/ervaringen die me misschien kunnen helpen? Ik denk dat het verstandig is om ook in de abs ecu te kunnen komen dus ga kijken voor zo'n (verloop)kabel. Is er nog een manier om de abs ecu te testen? Of is het zo dat als je er in komt met MES dat hij gewoon goed is?

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 147 2.0 ts selespeed probleem

do jul 26, 2018 16:16

Zou eerst de kabelboom eens goed bekijken... als de CAN line onderbroken is/ een slecht contact heeft, heeft dat op zich niets met de Selespeed zelf te maken...

AlfaMale
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jul 25, 2018 00:07

Re: 147 2.0 ts selespeed probleem

do jul 26, 2018 16:19

Ga ik doen, zitten er ergens knelpunten / delen die vaker kapot gaan? Is er evt een schema beschikbaar zodat ik het na kan meten?

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: 147 2.0 ts selespeed probleem

do jul 26, 2018 19:40

Voor je meer overhoop gaat halen: eerst de massapunten schoonmaken. Uit mijn hoofd op het front links en rechts naast de radiator, en anders online even zoeken waar er nog meer te vinden zijn. Loste jaren geleden bij mijn 147TS alle vage ellende op, en die was vergelijkbaar met wat je hier schetst. Klusje van een half uur.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: 147 2.0 ts selespeed probleem

do jul 26, 2018 19:47

Google vindt dat de massapunten onder de koplampen zitten. Anyway, daar in de buurt. Loshalen, schoonmaken en weer terug vast zetten.

AlfaMale
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jul 25, 2018 00:07

Re: 147 2.0 ts selespeed probleem

do jul 26, 2018 21:37

Voor je meer overhoop gaat halen: eerst de massapunten schoonmaken. Uit mijn hoofd op het front links en rechts naast de radiator, en anders online even zoeken waar er nog meer te vinden zijn. Loste jaren geleden bij mijn 147TS alle vage ellende op, en die was vergelijkbaar met wat je hier schetst. Klusje van een half uur.
Top, ga ik morgen ochtend gelijk doen. Bij het loshalen van de abs ecu stekker zag ik dat deze niet helemaal vergrendeld zat, (voor 80%). Losgehaald, schoongemaakt, maar hij wil met geen mogelijkheid helemaal terug vast. Kans lijkt me zeer aanwezig dat dit er ook iets mee te maken heeft, maar weet niet goed hoe ik het opgelost krijg. De vertanding van de hendel mist al 2 tandjes, dus ik heb geprobeerd de stekker er goed op te houden en langs de zijkant de vergrendeling naar binnen te drukken, maar het wil gewoon niet.

Ik ga morgen ochtend dus die massa punten schoonmaken, alle connectors rondom de accu en zekeringkast zijn in ieder geval schoon.

Terug naar “Algemene Technische vragen”