Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Dynamo werkt niet na enkele km's

wo jul 18, 2018 20:36

Vorige week onderweg met de Juul viel het op de snelweg op dat het dynamo lampje brandde, dus thuis even de multimeter op de accupolen en inderdaad: nada.

Vandaag pas de tijd/zin gehad om te klooien, dus starten en geen lampje. Oké, maf dus maar een stuk rijden en kijken wat er gebeurd. Een km of drie later en daar was die weer :cry: . Meter er weer aan en ja hoor, niks laden. Bij de dynamo geeft die 0,6V na die drie km rijden... Dat werkt natuurlijk niet #-o

Ik had van het weekend al even de spanningswisselaar gewisseld met die van de Bert (zo zie je maar, aan één Alfa heb je niks... :D ), dat is het probleem dus niet. Spanning van de V-snaar lijkt prima en ik zie ook niet in waarom die dan als die koud is wel laadt en warm niet. Zoveel zal de boel niet uitzetten en hij slipt ook niet als die warm is, de poelie van de dynamo draait vrolijk rond.

Het probleem lijkt mij dus in de dynamo te zitten en kennelijk alleen als die warm wordt. Ik heb al even gegoogeld en kon niet echt wat vinden (ja van alles en nog wat, maar niet wat ik zocht :mrgreen: ). Iemand enig idee hoe, wat, etc.?

Ik schroef de dynamo er morgen sowieso even af (nu wat warm...), maar wie weet roept hier zo iemand, ik weet wat het probleem is :wink:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Dynamo werkt niet na enkele km's

wo jul 18, 2018 21:50

Komt me bekend voor, van een 156jtd weliswaar. na vervangen koolborstel/diodeblok door een nwe leek het probleem van niet meer bij laden/verkeerde laadspanning opgelost. Voor een kwartier. #-o Eerste rit was t alweer prijs...

Meten gaf aan dat er iets nok was, dus dynamo weer gedemonteerd (ik schrijf het iets beknopter op dan het in werkelijkheid gaat bij zo'n wwd :x ) en opnieuw op de testbank, bleek inwendige sluiting in te zitten, werd veroorzaakt door temperatuurontwikkeling.
Lijkt me bij jou ook zoiets?

Morgen met je dynamo ff naar de revisie/testgigant en m daar stevig laten belasten, voor een wat langere periode, kijken of ie inkakt of anderzins raar gaat doen.

Suc6, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Dynamo werkt niet na enkele km's

wo jul 18, 2018 21:52

Dynamoboer heeft zo'n ding toch ook voor 100 euro gereviseerd? Kun je er weer tientallen jaren tegenaan.

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Dynamo werkt niet na enkele km's

wo jul 18, 2018 22:54

Het lullige is dat vorig jaar de spanningsregalaar was overleden. Dat bleek nadat ik de regelaar en dynamo bij de revisieboer had afgegeven. De dynamo was dus prima, maar onder het mom van hij ligt er nu af meteen laten reviseren, dus tientallen jaren is niet gelukt :cry:

Goed, dan wordt het waarschijnlijk gewoon langs de revisieboer en voor een wat langere periode testen. Dank voor de reacties!
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Dynamo werkt niet na enkele km's

wo jul 18, 2018 23:23

Het lullige is dat vorig jaar de spanningsregalaar was overleden. Dat bleek nadat ik de regelaar en dynamo bij de revisieboer had afgegeven. De dynamo was dus prima, maar onder het mom van hij ligt er nu af meteen laten reviseren, dus tientallen jaren is niet gelukt :cry:

Goed, dan wordt het waarschijnlijk gewoon langs de revisieboer en voor een wat langere periode testen. Dank voor de reacties!
Ik mag toch hopen dat op zo'n revisie wel een jaar garantie zit?
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Dynamo werkt niet na enkele km's

do jul 19, 2018 18:29

Het lullige is dat vorig jaar de spanningsregalaar was overleden. Dat bleek nadat ik de regelaar en dynamo bij de revisieboer had afgegeven. De dynamo was dus prima, maar onder het mom van hij ligt er nu af meteen laten reviseren, dus tientallen jaren is niet gelukt :cry:

Goed, dan wordt het waarschijnlijk gewoon langs de revisieboer en voor een wat langere periode testen. Dank voor de reacties!
Ik mag toch hopen dat op zo'n revisie wel een jaar garantie zit?
Ik hoop dat ook :wink:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Terug naar “Algemene Technische vragen”