Carpentieri
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: wo feb 21, 2018 16:50

Open luchtfilters

wo jul 11, 2018 21:03

Wat zijn de voors en tegens van open kelkfilters?
Hoe voorkom je dat er vuil in de motor kan komen?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Open luchtfilters

do jul 12, 2018 19:54

Je hebt geen koude lucht. Aanzuiggeluid is ook behoorlijk ( kan ook als positief opgevat worden). In verleden heb ik gemerkt dat je met een meer open systeem eigenlijk verkeerde sproeierbezetting krijgt. Dus rollen om te corrigeren. Of aanprutsen zelf middels bougies trekken om sproeiers aan te passen maar dan moet je wel weten waarom je welke moet veranderen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Carpentieri
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: wo feb 21, 2018 16:50

Re: Open luchtfilters

ma jul 16, 2018 00:06

Nog andere reacties op deze vraag?

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Open luchtfilters

ma jul 16, 2018 13:03

Wat zijn de voors en tegens van open kelkfilters?
Hoe voorkom je dat er vuil in de motor kan komen?
Voors.....géén.
Tegens...zoals Walter al heeft vermeld. Meer lawaai en geen extra vermogens indien je niet eea aanpast (spoeier). Extra kosten die gepaard gaan met de aanpassingen naast de kelken en montage plaat etc

Krijg echter meer de indruk dat je het graag wilt uitproberen, dus zou ik zeggen doen. En de originele spullen goed bewaren want na verloop van tijd wil je die graag weer monteren. :wink:
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Open luchtfilters

ma jul 16, 2018 13:53

Originele inlaatsysteem van 105'jes is standaard al behoorlijk goed.
Als je wat meer geluid wilt kan je in het deksel aan de achterkant van luchtfiltershuis en de "vuile" kant van het filter wat gaten boren.
Je kan standaard inlaattraject wat verlengen dmv vulflensjes tussen carb's en inlaatrubbers, of tussen carb's en luchtfilterhuis. Verleg je max koppel naar iets omlager toerental.
Maar meeste gerommel met kelken en open luchftilters is puur psychologisch: meer aanzuiggeluid.
Wat overigens zeker als het niet te lang duurt geen straf is. :D

Gr DJ

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Open luchtfilters

ma jul 16, 2018 17:23

Stilstaande lucht heeft een hogere dichtheid, vandaar het luchtfilterhuis, dit zet de lucht feitelijk even stil.
Bij motorfietsen eigenlijk onmisbaar, bij auto's speelt dit effect minder.
Koude lucht aanzuigen via airbox helpt wel goed aangezien dit, als het goed is, direct voor de motorruimte wordt aangezogen en met een beetje geluk nog RAM-air effect bij hogere snelheden.

Carpentieri
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: wo feb 21, 2018 16:50

Re: Open luchtfilters

di jul 17, 2018 23:23

Dank voor jullie reacties.

Terug naar “Algemene Technische vragen”