Alfa146junior
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jul 02, 2018 13:38

Motor stotterd bij eerste meters, houd in en vast dan ook vaak uit.

di jul 03, 2018 13:45

Beste mensen! Hoop dat een van jullie mij verder kan helpen...

Mijn Alfa 146 1.4 Junior TS uit 1998 Heeft wat bekende problemen maar wat het nou precies is weet ik niet.

Bij een koude start houd de motor bijna altijd in enkele meters na het werrijden dit is vaak maar 1 of 2 keer er heb hier eigenlijk ook geen laat van.

Maar als de motor eenmaal goed warm is goud ie vaak in (dan kan je gas geven maar de gebeurd er niks)
Soms pakt ie hem ook weer op maar meestal moet ik hem omnieuw opstarten omdat ie uit gevallen is.

Auto heeft voor ik hem kocht jaren stil gestaan wel binnen zover ik weet. Heb hem nu een week of 2/3 en het probleem gaat dus helaas niet vanzelf over.

( heb 77.000 op de klok en helaas geen onderhouds historie, verder rijd ie prima)

Had al wat gegoogle’d en kwam bij de volgende dingen uit...

- Luchtmassameter
- Gasklephuis / Vlinderklep
- Lamba Sonde
- ECU
- Bougies
- Bougie kabels
- Stappenmotor
- Accu / Accu kabels ( vast zetten [zitten muur vast] / vervangen )
- Ontsteking
- Sensoren

Kortom: het kan eigenlijk wel alles zijn. Hoop toch echt dat er hier iemand is die mij verder kan helpen
Dingen uitsluiten en dingen opnoemen wat het bijna zeketr moet zijn!


MVG Joost

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Motor stotterd bij eerste meters, houd in en vast dan ook vaak uit.

di jul 03, 2018 13:53

Wat je nu opnoemt aan mogelijke oorzaken is praktisch heel de auto :lol:

Ik zou beginnen met de brandstoftank leeg te laten, en er dan nieuwe benzine in doen. En ik zou het brandstoffilter vervangen.
Kijk eens of dat iets uitmaakt. Is het eerste wat je moet doen bij een auto die lang heeft stilgestaan. Ethanol in de huidige benzine is niet lang houdbaar en kan leidingen en benzinetanks aanvreten.

Alfa146junior
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jul 02, 2018 13:38

Re: Motor stotterd bij eerste meters, houd in en vast dan ook vaak uit.

wo jul 04, 2018 15:13

Bedankt voor je reactie. Motor loopt ook niet mooi regelmatig stationair kan dat ook komen doordat ie te weinig benzine krijgt?

Had hier zelf niet niet eens aan gedacht.

En als ik nou eens Bio ethanol erin doe. Vreet dat ook erg aan?

Tank altijd voor 20/30€ en me tank is nu zo leeg dat me benzine lampje brand.


En als ik toch de brandstoffilter moet vervangen kan ik dat makkelijk zelf doen of kan ik beter naar de garage?

En wat zou me dit dan kosten?

MVG

Gebruikersavatar
spider1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 16:45

Re: Motor stotterd bij eerste meters, houd in en vast dan ook vaak uit.

wo jul 04, 2018 16:50

Bij een auto welke lang heeft stil gestaan, altijd beginnen met luchtfilter, benzine filter en nieuwe benzine. Tevens controleren wat de staat van de bougies is, en eventueel vervangen. Weet zo niet wat voor bougies er in een 146 zitten, dus om de hoeveel km deze moeten worden vervangen. Vervolgens benzineopbrengst (laten) controleren. Mogelijk door vuil/aantasting verstopping.
Alfa Romeo Spider Veloce 2.0 1979

Terug naar “Algemene Technische vragen”