Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: 147 GTA blok reviseren, goede en betaalbare partij?

vr mei 18, 2018 12:40

En waarom zou dat dan niet mogen ? Een zakenauto "ineens" op fietsengeld waarderen en dán naar privé halen: okee. Maar van privé naar zakelijk, zou niet weten waarom niet.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: 147 GTA blok reviseren, goede en betaalbare partij?

vr mei 18, 2018 12:58

Is een ander onderwerp, maar ik antwoord het graag even omdat ik er zelf ook bijzonder over verbaasd was... helaas kan dat met een eenmanszaak niet.

Destijds heb ik de auto privé gekozen. Omdat dat fiscaal gunstiger uitpakt kun je die keuze niet ineens wijzigen. Ik en je eenmanszaak zijn immers juridisch dezelfde partij en de belastingdienst heeft een stokje gestoken voor mensen die de auto switchen tussen privé en zakelijk om zo ieder jaar te doen wat het beste uitkomt.

Berlina Harry
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: di mei 20, 2014 23:34
Locatie: Deurne

Re: 147 GTA blok reviseren, goede en betaalbare partij?

vr mei 18, 2018 14:43

Ja, dus je verkoopt hem aan je buurman en koopt hem zakelijk terug.

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: 147 GTA blok reviseren, goede en betaalbare partij?

vr mei 18, 2018 22:24

Je kan niet zomaar kiezen of iets privé- of bedrijfsvermogen is. Het is altijd ondernemingsvermogen wanneer het enkel voor de onderneming is bestemd. Bij gemengd gebruik is het keuze vermogen en dus kan je kiezen of je het aan de onderneming of privé toerekent. Wanneer eenmaal de keuze is gemaakt is, is het niet zomaar mogelijk de etikettering te wijzigen, daar dient een aantoonbare reden voor te zijn (bijvoorbeeld wijziging in het gebruik bij een auto, van 10% ondernemerskilometers naar 60%).

Los daarvan, beantwoord je zelf eigenlijk al de vraag:
de belastingdienst heeft een stokje gestoken voor mensen die de auto switchen tussen privé en zakelijk om zo ieder jaar te doen wat het beste uitkomt.
Zo gek is het dus ook niet...
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: 147 GTA blok reviseren, goede en betaalbare partij?

vr mei 18, 2018 22:46

Per jaar netto het bedrag aan bijtelling aftikken wat een jonger-dan-15 jaar oude GTA momenteel bij aanschaf kost is ook zo gek nog niet. Oh nee, wacht..

Maar wat mankeert er eigenlijk aan je motor/bak ? De bakken van een GTA zijn niet helemaal top maar de good-old Busso kan veel hebben. Mijn GTA heeft net de 300K grens doorbroken maar het ding loopt als nieuw. Vraag een "vrije jongen" die verstand heeft van zaken eens om zijn mening/diagnose. Ik heb al een naam genoemd..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: 147 GTA blok reviseren, goede en betaalbare partij?

vr mei 18, 2018 23:35

Per jaar netto het bedrag aan bijtelling aftikken wat een jonger-dan-15 jaar oude GTA momenteel bij aanschaf kost is ook zo gek nog niet. Oh nee, wacht..

Maar wat mankeert er eigenlijk aan je motor/bak ? De bakken van een GTA zijn niet helemaal top maar de good-old Busso kan veel hebben. Mijn GTA heeft net de 300K grens doorbroken maar het ding loopt als nieuw. Vraag een "vrije jongen" die verstand heeft van zaken eens om zijn mening/diagnose. Ik heb al een naam genoemd..
Nou het is meer hoe goed wil je het hebben? Distributie en homokineten zijn echt hoognodig aan de beurt en ik wil er nog wel even een tijdje mee rijden...

... totdat mensen met een hooivork en fakkels achter mijn auto aanrennen vanwege de CO2 uitstoot :)

Dus dan maar direct wat extra centjes erin gooien om alles in 1 keer weer netjes te hebben.

Gebruikersavatar
__1337__
Full Member
Full Member
Berichten: 290
Lid geworden op: ma dec 19, 2011 13:48

Re: 147 GTA blok reviseren, goede en betaalbare partij?

za mei 19, 2018 08:49

Ja, dus je verkoopt hem aan je buurman en koopt hem zakelijk terug.
Zou daar wel wat tijd tussen laten zitten, anders prikt men daar ook doorheen (onzakelijke transactie). Maar uiteindelijk is zo'n constructie wel de oplossing.

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: 147 GTA blok reviseren, goede en betaalbare partij?

za mei 19, 2018 08:55

Ja, dus je verkoopt hem aan je buurman en koopt hem zakelijk terug.
Zou daar wel wat tijd tussen laten zitten, anders prikt men daar ook doorheen (onzakelijke transactie). Maar uiteindelijk is zo'n constructie wel de oplossing.
Ja, zoiets of in een leaseconstructie of aan een bv verkopen als je die hebt dag mag dan weer wel.

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: 147 GTA blok reviseren, goede en betaalbare partij?

za mei 19, 2018 09:19

Ja, dus je verkoopt hem aan je buurman en koopt hem zakelijk terug.
Zou daar wel wat tijd tussen laten zitten, anders prikt men daar ook doorheen (onzakelijke transactie). Maar uiteindelijk is zo'n constructie wel de oplossing.
Ja, zoiets of in een leaseconstructie of aan een bv verkopen als je die hebt dag mag dan weer wel.
Maar dan zit je nog steeds met bijtelling of max 500km privé.
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: 147 GTA blok reviseren, goede en betaalbare partij?

za mei 19, 2018 09:24

Ja maar wel 35% bijtelling over de dagwaarde omdat hij 15 jaar oud is

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: 147 GTA blok reviseren, goede en betaalbare partij?

za mei 19, 2018 10:15

Wat me wel interesseert: KM-stand ? Pluimt de motor bij gas loslaten ? Hoor je iets in bak/diff "zingen"? Historie bekend ? Korte-afstanden-karretje ? "Mayonaise" zichtbaar onder olievuldop ?

Als er niks stinkt, rookt, rammelt, zingt, en fatsoenlijk onderhouden is: if it ain't broken, don't fix it ! Een paar aandrijfassen en normaal onderhoud/distributie: tuurlijk. Dat hoort erbij.

Ga eerst eens naar één van de hier inmiddels genoemde namen. Gewoon een beroepsmatige liefhebber die je zegt waar het op staat. Uitlaatgas controle, compressie meten, lektestje, en met een "kennersoog" bekijken en beluisteren. Kan je zomaar 5 mille schelen.. Een goed onderhouden Busso, draaiend op premium olie, met zorg bereden naar zodra warm ook heel regelmatig goed bij z'n d*nder gepakt kan gewoon (meer dan) 3 ton lopen zonder gedoe/ellende/revisie. Ask me how I know.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: 147 GTA blok reviseren, goede en betaalbare partij?

za mei 19, 2018 10:31

Wat me wel interesseert: KM-stand ? Pluimt de motor bij gas loslaten ? Hoor je iets in bak/diff "zingen"? Historie bekend ? Korte-afstanden-karretje ? "Mayonaise" zichtbaar onder olievuldop ?

Als er niks stinkt, rookt, rammelt, zingt, en fatsoenlijk onderhouden is: if it ain't broken, don't fix it ! Een paar aandrijfassen en normaal onderhoud/distributie: tuurlijk. Dat hoort erbij.

Ga eerst eens naar één van de hier inmiddels genoemde namen. Gewoon een beroepsmatige liefhebber die je zegt waar het op staat. Uitlaatgas controle, compressie meten, lektestje, en met een "kennersoog" bekijken en beluisteren. Kan je zomaar 5 mille schelen.. Een goed onderhouden Busso, draaiend op premium olie, met zorg bereden naar zodra warm ook heel regelmatig goed bij z'n d*nder gepakt kan gewoon (meer dan) 3 ton lopen zonder gedoe/ellende/revisie. Ask me how I know.
Ik ga me zeker even laten adviseren, dankjewel voor het meedenken!

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

Re: 147 GTA blok reviseren, goede en betaalbare partij?

za mei 19, 2018 16:00

Zelfde overweging gemaakt toen met een afgebroken bougies in de GT. Eerst de boel los voor de distributiewissel, toen visuele inspectie met camera om schade te beoordelen. In overleg koppen gedemonteerd en op de werkbank de nokkenassen en kleppen bekeken. Omdat alles los lag ook de drijfstanglagers geinspecteerd.

Pas toen besloten hoe grondig we de boel zouden aanpakken. Koppen zijn weggebracht om te reinigen en te vlakken. Zuigers alleen gereinigd, kleppen en nokkenassen waren goed en zijn blijven zitten. Zelfde voor de drijfstanglagers etc. Wel nieuwe koppakkingen gezet uiteraard, distributiewissel + waterpomp, bougies e.d. Motor had op dat moment ca 160.000 gereden, waarvan 60.000 op lpg. Na deze deelrevisie heb ik er nog 160.000 bijgereden op lpg zonder problemen. Alles bij Roméo in Nootdorp laten doen.
nu:
Audi A5 3.0 V6 TDI
Alfa GT 3.2 V6 24v
Alfa Spider 2.0 TS 16v

ex:
Alfasud 1.5 QO
Alfa 33. 1.3
Alfa 33 1.7 IE
Alfa 155 1.8 TS 8v
Alfa 155 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.6 TS 16v
Alfa 156 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.8 SW TS 16v
GTV 3.0 V6 24v
Alfa GT 1.9 JTD

Terug naar “Algemene Technische vragen”