Gebruikersavatar
Broeckie
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo mei 13, 2018 14:45

Krukas- en nokkenas-sensor Alfa 147

ma mei 14, 2018 09:13

Hallo,

Mijn naam is Erwin, ben 47 woonachtig in Rotterdam en een behoorlijke petrolhead. Ik ben (gelukkig) behoorlijk handig en technisch wat o.a. resulteerde in een eigen gebouwde caféracer (dat is dus een verbouwde motorfiets :lol: ).
Het Italiaanse motorgevoel (ik heb ook een Aprilia RSV1000r) heb ik nu overgegeven aan mijn oudste zoon. Hij is onlangs 18 geworden en ik heb hem een Alfa 147 1.6 Veloce kado gedaan.

De 147 komt uit 2001 en ziet er echt wonderbaarlijk goed uit voor zijn leeftijd, zeker gezien de KM-stand van 245000.... het interieur is nog als nieuw :shock:

Inmiddels al wel het nodige gedaan:
1. Thermostaat vervangen;
2. Remklauw + schijf rechtsachter vervangen;
3. Remblokken rondom vervangen;
4. Nieuwe radio + underseat subwoofer geplaatst;
5. Diverse afgebroken plastic dingen vervangen;
6. Emblemen voor en achter vervangen;
7. Remklauwen rood gemaakt en voorzien van witte Alfa Romeo tekst;
Afbeelding
8. Airbag connectoren onder de stoelen gesoldeerd (helaas zonder resultaat);
9. Computer uitgelezen op storingen en die zijn er helaas:

A) Krukassensor
- reeds een nieuwe in huis
- binnenkort plaatsen (vanaf de onderkant)
- hebben jullie nog handige tips? (Ik heb geen brug of smeerput)

B) Nokkenassensor
- moet ik nog bestellen
- ik begreep dat deze bij de distributieriem zit, is dit zelf te doen? Moet de distributieriem hiervoor verwijderd worden?

Overigens zijn de storingsmeldingen van de sensoren verder niet merkbaar, de auto rijdt gewoon goed, soms heeft ‘ie even problemen met starten en hoor je alleen de startmotor draaien maar daarna doet ‘ie het goed.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

Re: Krukas- en nokkenas-sensor Alfa 147

ma mei 14, 2018 16:38

nokkenas sensor moet de dis riem eraf en het uitlaat nokkenas tandwiel.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Gebruikersavatar
Broeckie
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo mei 13, 2018 14:45

Re: Krukas- en nokkenas-sensor Alfa 147

ma mei 14, 2018 17:00

nokkenas sensor moet de dis riem eraf en het uitlaat nokkenas tandwiel.
:cry: dat is dus eigenlijk niet zelf te doen begrijp ik....
Dan de vraag: is het erg om door te blijven rijden met deze regelmatig terugkerende foutcode terwijl we hier niets van merken?
De motor loopt keurig en is ook gewoon fel (0-100 in zo’n 11 sec vind ik voor een 17 jaar oude 120PK 1.6 met 245K op de teller best netjes).

Ik heb een OBD2 device waarmee ik de foutcodes als sneeuw voor de zon kan laten verdwijnen (symptoom bestrijding...)

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Krukas- en nokkenas-sensor Alfa 147

ma mei 14, 2018 22:34

Hoi Broeckie.

Ik heb 7 jaar een GT 1.9 JTD gehad. Zo lang ik de auto heb gehad, heeft het motormanagement lampje gebrand. Vaak met een OBD kastje de storingen uitgelezen en gereset. Nokkenas sensor, krukas sensor, EGR-klep, ik heb ze allemaal voorbij zien komen maar nooit enige last gehad van al deze storingen.
Alle sensoren en kleppen meerdere keren vervangen maar de storingen bleven terugkomen. Vaak dezelfde dag van montage al.
Op den duur ben ik maar gestopt met het vervangen en resetten.
Advies: kijk het een tijdje aan of je ook daadwerkelijk last hebt van de storingen. Zoniet: probeer je dan niet aan het motormanagementlampje (blijft een leuk scrabblewoord) te storen.

Groet Jelte.
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Krukas- en nokkenas-sensor Alfa 147

ma mei 14, 2018 23:04

Bij punt 8 kun je het slotje van de airbag aan de passagierszijde er eens uit halen en deze inspuiten met
WD40. Ook de stekker reinigen en inspuiten.

Gebruikersavatar
Broeckie
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo mei 13, 2018 14:45

Re: Krukas- en nokkenas-sensor Alfa 147

di mei 15, 2018 14:47

Hoi Broeckie.

Ik heb 7 jaar een GT 1.9 JTD gehad. Zo lang ik de auto heb gehad, heeft het motormanagement lampje gebrand. Vaak met een OBD kastje de storingen uitgelezen en gereset. Nokkenas sensor, krukas sensor, EGR-klep, ik heb ze allemaal voorbij zien komen maar nooit enige last gehad van al deze storingen.
Alle sensoren en kleppen meerdere keren vervangen maar de storingen bleven terugkomen. Vaak dezelfde dag van montage al.
Op den duur ben ik maar gestopt met het vervangen en resetten.
Advies: kijk het een tijdje aan of je ook daadwerkelijk last hebt van de storingen. Zoniet: probeer je dan niet aan het motormanagementlampje (blijft een leuk scrabblewoord) te storen.

Groet Jelte.
Beste Jelte,

Kijk dat geeft de kijker moed :lol:
En ik ga nu zeer zeker de nokkenassensor niet vervangen, ik haal het dashboard uitelkaar en sloop alle lampjes er uit, wat niet weet wat niet deert :mrgreen:

Gebruikersavatar
Broeckie
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo mei 13, 2018 14:45

Re: Krukas- en nokkenas-sensor Alfa 147

wo mei 16, 2018 11:32

Bij punt 8 kun je het slotje van de airbag aan de passagierszijde er eens uit halen en deze inspuiten met
WD40. Ook de stekker reinigen en inspuiten.
Ga ik vanavond doen, ik verdacht “hem” ook al....
Bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
Broeckie
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo mei 13, 2018 14:45

Re: Krukas- en nokkenas-sensor Alfa 147

za mei 19, 2018 12:33

Bij punt 8 kun je het slotje van de airbag aan de passagierszijde er eens uit halen en deze inspuiten met
WD40. Ook de stekker reinigen en inspuiten.
Ga ik vanavond doen, ik verdacht “hem” ook al....
Bedankt voor de tip!
Ik heb het slotje eruit gehaald en de contacten schoongemaakt, ingespoten met WD40 teruggeplaatst en........

Ik heb nu een extra lampje permanent op mijn dashboard branden... :evil: het lampje dat de passagiersairbag uitstaat....

Net op de sloop 2 airbagsloten gehaald en de originele connector van de kabel geknipt, nieuwe erop gesoldeerd en nog steeds 2 lampjes....
Accupool een aantal uur losgehaald geeft ook geen resultaat en via de OBD2 tester geen melding....zekering is ook nog goed.

Is mijn airbagmodule nu overleden? En waar kan ik deze vinden (middenconsole/dashboardkastje)?
HELP :oops:

Gebruikersavatar
Broeckie
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo mei 13, 2018 14:45

Re: Krukas- en nokkenas-sensor Alfa 147

do mei 24, 2018 08:42

Niemand :(

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Krukas- en nokkenas-sensor Alfa 147

do mei 24, 2018 21:22

Kan je OBD2 lezer wel andere storingen dan die van het motormanagement uitlezen?
Je kan het slotje altijd overbruggen door de kabels aan elkaar te solderen maar dan kan je
de airbag niet meer uitschakelen. Doe dit alleen bij uitgeschakeld contact/afgekoppelde
batterij want je wil geen airbag ongewild tegen je snoet krijgen.

Groeten Gunther

Terug naar “Algemene Technische vragen”