Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

spacer belhouse/achterste motorsteun 75TS

zo mei 13, 2018 17:31

In de zoektocht naar een trillingvrije propellor shaft; zit de achterste motorsteun bij een 75 TS spacers gemonteerd? Bij mij zitten er 2 bussen tussen van een mm of 7:

Afbeelding

De as zit nu niet lekker in het midden van het hanglager.
Volgens het handboek moet de afstand A: 7 mm bedragen. Bij mij is die 11.

Afbeelding

Spacers aanpassen of verwijderen of zo laten?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: spacer belhouse/achterste motorsteun 75TS

zo mei 13, 2018 18:22

Die busjes van 7mm zijn origineel.
Lekker laten zo.
Gaat echt het probleem van trillen niet oplossen.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: spacer belhouse/achterste motorsteun 75TS

zo mei 13, 2018 18:32

En vwb zoektocht naar trillingsvrije cardanas.
Haal je huidige as er onder vandaan, haal hem uit elkaar en let goed op conditie en juiste montage van centreerlagers en het hanglager.
Geheel weer netjes opbouwen en zonodig slechte onderdelen vervangen.
Als je 100% zeker wilt zijn voor montage de as laten balanceren bij Terberg in Hoogenveen of Tecnotrans in Veendam.

Maar waarschijnlijk is dat balanceren helemaal niet nodig.
Zal wel een centreerlager stuk zijn of verkeerd gemonteerd.
Dat is het 9 van de 10 keer, alle exotische diagnoses over transaxle cardanassen op het wereld wijde onzin net kan je rustig vergeten (voor nu)
Is er recent aan de as gewerkt? Of iets gedaan waarbij as los is geweest?

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: spacer belhouse/achterste motorsteun 75TS

ma mei 14, 2018 00:35

Hoi DJ,

Bedankt voor je reactie! Ik heb de 75 met trillende as gekocht. Volgens de bonnetjes bij de auto is deze as er in 2016 onder gekomen. Ik heb de as eronder uit gehaald en laten balanceren bij Technotrans.

Bij het monteren extra goed gelet op de twee centreerlagers (die in de middelste en achterste donut). Beide zijn goed gemonteerd, dus met de schaal om de kogel. De middenlager is prima (qua kogellager dan), de donuts zijn nog in goede staat.

Het enige dat me opviel was dat de afstand tussen as en staartstuk niet volgens spec is en dat het steunlager niet in het midden van zijn behuizing zit. Dit laatste komt denk ik doordat het rubber is uitgezakt. Het rubber is dus niet stuk/gescheurd.

Wat ik concludeer is dat de as in rust in een soort boog onder de auto hangt en dat dit firbraties geeft onder het rijden. Iets anders kan ik niet bedenken :cry: Die boog kan je verkleinen als je de achterkant van het blok omhoog brengt. Zodoende de vraag wat normaal is qua spacers bij een TS.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: spacer belhouse/achterste motorsteun 75TS

ma mei 14, 2018 01:29

Bij accelereren kantelt de motor en de bak anders ook behoorlijk, en dat vangt de as wel op.
Juiste manier monteren is ook belangrijk! Bij monteren van de gehele als alle boutjes los laten (behalve van middendonut), gewoon losjes aan. Dan de motor even stationair laten lopen. Dan zet de as zich op de juiste plek. Vervolgens eerst middenlager en staartstuk vastmaken, dan de buitenste donuts vastdraaien.
Toevallig hier van de week ook mee bezig geweest, nu met een goed resultaat.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: spacer belhouse/achterste motorsteun 75TS

ma mei 14, 2018 08:27

Met lastwissel en remmen bewegen motor en bak ook tov van elkaar omdat ze eenmaal in rubbers hangen. (trek voor de grap eens in langsrichting van de auto aan je motorblok, staartsteun is hartstikke slap origineel)
Cardanas moet dat op kunnen van vangen.
Cardanas onder m'n racer hing er ook nooit in lijn onder (te lang verhaal voor hier) en nooit last van trillingen gehad.

Lees ik het nu goed dat de as uit elkaar is geweest na het balanceren? Of heb je de as uit elkaar gehad en daarna laten balanceren.

Ik kan de plaatjes overigens niet zien op mijn PC, maar kan wel gokken wat erop staat aan de hand van de tekst :wink: :D

Ik heb meerdere trillingsvrije cardanasassen meegemaakt met totaal uitgelubberde hanglagers met scheuren in rubber, hardy met brokken eruit en totaal vervormd.
Ik denk toch dat er niks anders op zit dan nogmaals as er onderuit, uit elkaar halen en goed opletten tijdens demonteren.
Boringen in de as waar centreerlager in moet mooi glad en strak op maat van buitenring centreerlager? Centreerlager zelf niet versleten? Dat kan ook beide nog, ook als ze goed gemonteerd zijn. Buitenring van centreerlager midden en achter is gespleten, kan uit elkaar voor inspectie en smeren.
Voorste centreerlager ook ook volledig uit elkaar voor inspectie. Heb je wel klein driepoottrekkertje nodig. Maar die kosten niet veel bij bedrijven zoals hbm en die zijn goed genoeg voor dit werk. Evt pootjes iets verslijpen. Het is nogal krap passen.

Het hanglager is asymetrisch. Zit niet verkeerd om toevallig? Het langere steuntje hoort links zodat cardanas iets over rechts door de tunnel loopt. Ivm ruimte voor bakbedieningmechanisme gok ik.

Wat ook nog kan is dat paddestoel die voorkant bak naar beneden gedrukt moet houden bij acceleratie constant strak tegen de bak zit (te laag afgesteld) Dat geeft alle trillingen (die zijn er altijd wel in beperkte mate) in aandrijflijn hard door aan de koets. In bij constante snelheid zou die paddestoel net niet tegen de ingaande as van de koppeling moeten steunen maar 1 mm erboven oid. Niet teveel want dat kost je voorstste baksteunrubbers!!! Bak komt dan te ver omhoog met optrekken.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: spacer belhouse/achterste motorsteun 75TS

ma mei 14, 2018 20:38

Bedankt voor jullie antwoorden!

Het trillen is niet bij lastwissel, gewoon rond de 3000 toeren. Het is ook geen contact geluid maar echt een onbalans in de as, of de onderdelen die er mee te maken hebben.

Ik zal hem nog 1x er onder uit halen. Na het monteren zal ik eerst de motor rond laten draaien, met losse bouten, om zo de zaak te laten zetten. Daarna trekken ik de bouten echt vast.

Kan me alleen geen theoretische basis bedenken waarom dit werkt. Maar, niet geschoten is altijd mis!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: spacer belhouse/achterste motorsteun 75TS

di mei 15, 2018 17:29

Ik doel ook niet op trillen bij lastwissel. Maar op feit dat bij lastwissel de motor en bak van stand veranderen tov elkaar en daarmee ligging van de cardanas, zonder dat het problemen geeft. Dus dat blijkbaar is de stand van motor/bak/cardanas niet heel kritisch is. :wink:
(beetje in lijn is wel ideaal natuurlijk, maar dan niet statisch, maar bij gemiddelde belasting van de aandrijflijn)

Ik doel ook niet op contactgeluid. Maar door eventueel contact tussen de "paddestoel" en koppelinghuis/versnelingbak tijdens constante snelheid worden trillingen uit de aandrijflijn doorgegeven aan de carroserie. :)

Succes met loshalen en inspectie. Je vind vast iets, kan niet anders.
Als alles recent los geweest is het in ieder geval goed gangbaar en gevet als het goed is. :D

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: spacer belhouse/achterste motorsteun 75TS

do mei 24, 2018 23:22

Nou, alles er weer onderuit gehad. Lagers schoongemaakt en goed ingevet. Daarna terug gebouwd zonder de moeren helemaal vast te zetten. Waarempel, het heeft geholpen :jumping:

Tis nog niet 100% maar ik ben tevreden. Bedankt weer voor jullie input!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: spacer belhouse/achterste motorsteun 75TS

vr mei 25, 2018 08:08

Mooi! :D
Beloning na toch niet al te makkelijke klus, al was alles niet in ieder geval gangbaar van vorige keren. :lol:

(ook mooi dat wij geen onzin aan je zitten te verkopen :wink: )

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: spacer belhouse/achterste motorsteun 75TS

vr mei 25, 2018 08:24

Ach, de as eronderuit is vrij eenvoudig. De uitlaat kost nog de meeste moeite :-)

Terug naar “Algemene Technische vragen”