Pagina 1 van 1

Co-gehalte Spider S3

Geplaatst: ma apr 30, 2018 17:04
door Graduate86
Tijdens de APK vandaag was het gemeten Co-gehalte van mijn Spider S3 ( Amerikaans type Graduate) te hoog. Deze was 2,1% en mag 0,5% zijn.
Mijn vraag: Hoe krijg ik dit naar beneden zodat ie onder de 0,5% zit?
Valt er wat af te stellen of is er een ander trucje?

Groet Jelte

Re: Co-gehalte Spider S3

Geplaatst: ma apr 30, 2018 17:20
door Dirk-33
Uit welk jaar? Tot 92 mag je 3.5% CO hebben als je geen lambda gestuurd systeem hebt. Simpelweg de lambdasonde tijdelijk weghalen en een bout in de uitlaat. Niet mee gaan rijden, want dat is slecht voor de katalysator

Re: Co-gehalte Spider S3

Geplaatst: ma apr 30, 2018 17:30
door Graduate86
Hij is van '86 met katalysator en volgens mij Bosch injectiesysteem.
2 Jaar geleden in april was de 2,1% nog geen probleem, echter in juni 2016 zijn de regels aangescherpt en mag het Co-gehalte niet hoger zijn dan 0,5%.

Re: Co-gehalte Spider S3

Geplaatst: ma apr 30, 2018 17:39
door Dirk-33
Ja precies, 0,5% als je een katalysator en lambda hebt. Maar als je die niet hebt is het echt 3,5%, staat gewoon op de site van de RDW. Als je dus die lambda sensor weghaalt dan val je in de 3,5% categorie.

Re: Co-gehalte Spider S3

Geplaatst: ma apr 30, 2018 18:15
door Graduate86
Maar de "meetlans" die bij de apk achter in de uitlaat wordt geschoven weet niet of er een lambdasensor aanwezig is of niet.
En als ik er zoals hierboven beschreven de lambdasonde eruit haal een vervang door een bout, dan mag ik er niet mee rijden omdat dat slecht is voor de katalysator. Maar hoe kom ik dan bij de keuring?
Is er niet een andere oplossing?

Re: Co-gehalte Spider S3

Geplaatst: ma apr 30, 2018 18:27
door Dirk-33
kunt er wel mee rijden, maar niet te lang. Ik zou er wel mee naar de keuring rijden. Sowieso dikke kans dat die katalysator na al die jaren toch niet 100% meer werkt.

Die lans weet niet of wat voor voertuig ie in hangt, maar dat is ook niet relevant. Het apparaat geeft een aantal waardes aan, waarvan alleen CO belangrijk is voor jouw auto. Het is aan de keurmeester om dat getal te vergelijken met de door de RDW gemaakte tabel.

Afbeelding

Als de APK keurmeester onder de auto geen lambda sensor ziet, dan kiest hij voor de categorie "geen lambda sensor en katalysator". Hij weet ook niet of dat doosje wat er hangt een katalysator of een demper is (dat weet ie natuurlijk wel, maar daar gaat het niet om).

Een ander veel voorgesteld trucje is om een vacuumslangetje los te trekken. Maar daar heb ik nog nooit succes mee gehad.

Re: Co-gehalte Spider S3

Geplaatst: ma apr 30, 2018 21:04
door Veloce
Jouw Spider loopt op Bosch L-jetronic. Heel betrouwbaar, maar relatief weinig kennis in Europa. Hier kwam injectie pas op de Spider S4 en dat was Motronic. L-jetronic zat hier volgens mijn wel op de GTV6/75 2.5V6 en Alfetta/90.

In dit (grote) document kun je bijna alles vinden over L-jetronic in een Spider, ontzettend handig als je wat wilt uitvogelen: https://www.hpsimotorsports.com/l-jetronic--spider-

Re: Co-gehalte Spider S3

Geplaatst: ma apr 30, 2018 21:46
door Alessandro
Als ik het goed heb, zit er ook een stelschroef op de luchtmassameter om het CO te corrigeren.
Ik heb niet op de link van Veloce gedrukt, maar daar zal dat vast in staan. ;)

Het tabelletje wat Dirk post en het begeleidend schrijven daarbij is ook een prima alternatief.