Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Co-gehalte Spider S3

ma apr 30, 2018 17:04

Tijdens de APK vandaag was het gemeten Co-gehalte van mijn Spider S3 ( Amerikaans type Graduate) te hoog. Deze was 2,1% en mag 0,5% zijn.
Mijn vraag: Hoe krijg ik dit naar beneden zodat ie onder de 0,5% zit?
Valt er wat af te stellen of is er een ander trucje?

Groet Jelte
Gehad: Giulietta 1.6 '82, 33 1.3S '87, 33 1.7 IE '90, 145 1.7 16V '95, 156 1.6 16V '98, Spider 3.0 V6 '09, GT 1.9 JTD '06 . Nu Spider Graduate 2.0 '86 sinds '96 in bezit, 156 1,8 TS '03, 33 1.4 IE '92, 155 2.0 TS '93.

Oo=\*/=oO

Gebruikersavatar
Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1059
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Co-gehalte Spider S3

ma apr 30, 2018 17:20

Uit welk jaar? Tot 92 mag je 3.5% CO hebben als je geen lambda gestuurd systeem hebt. Simpelweg de lambdasonde tijdelijk weghalen en een bout in de uitlaat. Niet mee gaan rijden, want dat is slecht voor de katalysator

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Co-gehalte Spider S3

ma apr 30, 2018 17:30

Hij is van '86 met katalysator en volgens mij Bosch injectiesysteem.
2 Jaar geleden in april was de 2,1% nog geen probleem, echter in juni 2016 zijn de regels aangescherpt en mag het Co-gehalte niet hoger zijn dan 0,5%.
Gehad: Giulietta 1.6 '82, 33 1.3S '87, 33 1.7 IE '90, 145 1.7 16V '95, 156 1.6 16V '98, Spider 3.0 V6 '09, GT 1.9 JTD '06 . Nu Spider Graduate 2.0 '86 sinds '96 in bezit, 156 1,8 TS '03, 33 1.4 IE '92, 155 2.0 TS '93.

Oo=\*/=oO

Gebruikersavatar
Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1059
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Co-gehalte Spider S3

ma apr 30, 2018 17:39

Ja precies, 0,5% als je een katalysator en lambda hebt. Maar als je die niet hebt is het echt 3,5%, staat gewoon op de site van de RDW. Als je dus die lambda sensor weghaalt dan val je in de 3,5% categorie.

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Co-gehalte Spider S3

ma apr 30, 2018 18:15

Maar de "meetlans" die bij de apk achter in de uitlaat wordt geschoven weet niet of er een lambdasensor aanwezig is of niet.
En als ik er zoals hierboven beschreven de lambdasonde eruit haal een vervang door een bout, dan mag ik er niet mee rijden omdat dat slecht is voor de katalysator. Maar hoe kom ik dan bij de keuring?
Is er niet een andere oplossing?
Gehad: Giulietta 1.6 '82, 33 1.3S '87, 33 1.7 IE '90, 145 1.7 16V '95, 156 1.6 16V '98, Spider 3.0 V6 '09, GT 1.9 JTD '06 . Nu Spider Graduate 2.0 '86 sinds '96 in bezit, 156 1,8 TS '03, 33 1.4 IE '92, 155 2.0 TS '93.

Oo=\*/=oO

Gebruikersavatar
Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1059
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Co-gehalte Spider S3

ma apr 30, 2018 18:27

kunt er wel mee rijden, maar niet te lang. Ik zou er wel mee naar de keuring rijden. Sowieso dikke kans dat die katalysator na al die jaren toch niet 100% meer werkt.

Die lans weet niet of wat voor voertuig ie in hangt, maar dat is ook niet relevant. Het apparaat geeft een aantal waardes aan, waarvan alleen CO belangrijk is voor jouw auto. Het is aan de keurmeester om dat getal te vergelijken met de door de RDW gemaakte tabel.

Afbeelding

Als de APK keurmeester onder de auto geen lambda sensor ziet, dan kiest hij voor de categorie "geen lambda sensor en katalysator". Hij weet ook niet of dat doosje wat er hangt een katalysator of een demper is (dat weet ie natuurlijk wel, maar daar gaat het niet om).

Een ander veel voorgesteld trucje is om een vacuumslangetje los te trekken. Maar daar heb ik nog nooit succes mee gehad.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3837
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Co-gehalte Spider S3

ma apr 30, 2018 21:04

Jouw Spider loopt op Bosch L-jetronic. Heel betrouwbaar, maar relatief weinig kennis in Europa. Hier kwam injectie pas op de Spider S4 en dat was Motronic. L-jetronic zat hier volgens mijn wel op de GTV6/75 2.5V6 en Alfetta/90.

In dit (grote) document kun je bijna alles vinden over L-jetronic in een Spider, ontzettend handig als je wat wilt uitvogelen: https://www.hpsimotorsports.com/l-jetronic--spider-

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9659
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Co-gehalte Spider S3

ma apr 30, 2018 21:46

Als ik het goed heb, zit er ook een stelschroef op de luchtmassameter om het CO te corrigeren.
Ik heb niet op de link van Veloce gedrukt, maar daar zal dat vast in staan. ;)

Het tabelletje wat Dirk post en het begeleidend schrijven daarbij is ook een prima alternatief.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

AR1300GTJ
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: zo jan 03, 2016 01:31

Re: Co-gehalte Spider S3

ma apr 30, 2018 22:59

Klik maar wel op het linkje ;)
De laatste pagina's geven het antwoordt op je vraag: de O2 sensor.
Bij deze L-jetronic nog een eenvoudige onverwarmde sensor. De sensor (en de katalysator) moeten beide warm genoeg zijn tijdens de meting. Dus een flink stukje rijden voor de meting en in het toerengebied 1500-3000 rpm blijven dan wordt alles goed warm.
De O2 sensor zou als het goed is het mengsel moeten meten en de Motronic reageert daarop met armer -rijker maken van het mengsel. De O2 sensor zal dus bij warme motor een wisselende spanning tussen de 0,1 en 0,8V ongeveer geven (met minimaal 5x per 10s wisselen). Dit geeft aan dat er goed geregeld wordt en dan kan de katalysator de resterende brandstof/zuurstof (en ook de CO) omzetten naar CO2.
Je zou dus zelf met een multimeter de spanning op de enige draad van de O2 sensor kunnen meten en controleren.. Als deze goed is, is het de katalysator (die zet dan niet goed meer om of is te koud).
Is de O2 sensor niet goed dan moet je verder gaan zoeken /testen.
Meestal is het bij dit systeem toch zo dat door veroudering alles wat te traag regelt en te weinig omzet. Je kan alleen zorgen dat het systeem (de sensor en de katalysator) goed warm zijn. Dan bij het meten met de CO tester het toerental eerst iets verhogen naar 1500 om te zien of het CO dan wel onder de 0,5% komt.

Meet dus:
1) de wisselende spanning op je O2 sensor
2) de CO uitstoot met een goed warme katalysator

(PS zorg ook vooral dat je uitlaat voor de katalysator absoluut gasdicht is)

Terug naar “Algemene Technische vragen”