jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Schudden stationair 75 Twin Spark

za apr 07, 2018 19:44

Eigenlijk sinds ik mijn 75 Twin Spark heb loopt het motorblok flink te schudden bij het stationair lopen. De ene keer lijkt het wat erger dan de andere keer, maar het is nooit echt goed. Bij de uitlaat hoor je dat er af en toe een slagje overslaat. Toerental blijft wel redelijk constant op 950 toeren. Als ik dan stilstaand een beetje gas geef zodat het toerental tussen de 2000 en 3500, dan hoor je ook dat hij af en toe niet lijkt te ontsteken. Lijkt dus alleen bij lichte belasting op te treden. Zodra ik ga rijden loopt het blok meer dan prima en houdt ie niet in. Lijkt genoeg vermogen te hebben. Ik heb inmiddels een aantal dingen geprobeerd:

- Zwarte weerstand strip van de AFM schoongemaakt
- Bougies, bougiekabels, verdelerkapjes en rotortjes vervangen
- Na vermoeden valse lucht het hele inlaattraject uit elkaar gehaald en weer zorgvuldig in elkaar gezet
- Injectoren laten checken (perfecte waarden)
- Connector van de nokkenasversteller eraf gehaald zodat die sowieso geen stroom krijgt stationair

Wat ik raar vindt is dat ik rijdend helemaal niks op het blok heb aan te merken, maar zodra ik bij het stoplicht sta schud m'n hele auto.

Iemand een vermoeden waar het aan zou kunnen liggen?

Alvast dank!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Schudden stationair 75 Twin Spark

za apr 07, 2018 21:29

Ik heb ooit iets heel vergelijkbaars gehad en dat bleek de luchtmassameter te zijn. Als je veel gas geeft dan staat die klep vol open en doet ie niks dus als ie niet werkt merk je dat vooral stationair.

Kijk ook eens hoe de motor loopt als je een bobinestekker losmaakt. Je hebt de bobines vervangen, maar ook de blokjes waar de stekkers in gaan? Die kunnen ook kapot gaan.

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Schudden stationair 75 Twin Spark

za apr 07, 2018 21:35

Heb je de stationair unit, dat Bosch ding als een gereinigd danwel uitgewisseld met een andere. Dit om uit te sluiten of daar het probleem vandaan komt. Een kennis met een 911 3.2 had ook veel problemen met stationair en allerlei actie sondernomen, tot ik hem ook vroeg of er zo'n Bosch stationair regelaar op zat. Je snapt het denk ik al..dat was de boosdoener. :wink:

Afbeelding
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Schudden stationair 75 Twin Spark

za apr 07, 2018 21:36

Volgens mij, als die niet goed werkt dan heb je vooral toerentalschommelingen niet zozeer schudden

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Schudden stationair 75 Twin Spark

za apr 07, 2018 22:13

Luchtmassameter kan ik testen dacht ik door de weerstand te meten op verschillende posities van de klep. Dat maar even doen dus. Maar dat ie helemaal kapot zou zijn lijkt mij sterk aangezien hij verder wel goed rijdt.

Die stationair toerental regelaar heb ik wel los gehad ook. Niet gereinigd. Maar toerental is wel constant, dus lijkt me sterk dat dat de oorzaak is.

Ik had zelf nog een vermoeden. De nokkenasversteller. Die werkt op oliedruk. Op het moment dat de solenoïde geactiveerd wordt, wordt er een gaatje dichtgezet in de nokkenasversteller waardoor er zich oliedruk opbouwt en de nokkenas wordt verdraaid. Stel dat dat gaatje verstopt zit met vuil en er dus een hoge oliedruk op de nokkenasversteller zit en deze altijd verdraaid is zodat motor onrustig stationair loopt. Corrigeer me maar als dat onzin is.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Schudden stationair 75 Twin Spark

zo apr 08, 2018 16:37

Misschien een té simpele vraag, maar hoe is de conditie van de accu?
Toen die bij mijn TS slechter werd liep hij stationair ook niet mooi regelmatig.
Terwijl hij dat altijd wel deed. NIeuwe accu er in en meteen opgelost.
Kleine moeite om even te meten of een ruilaccu te plaatsen.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Schudden stationair 75 Twin Spark

zo apr 08, 2018 21:43

Gisteren toevallig de accu vervangen haha. Loste het probleem helaas niet op, terwijl ik daar wel op gehoopt had inderdaad. Heb wel vaker gelezen dat dit voor voor problemen kan zorgen stationair.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Schudden stationair 75 Twin Spark

ma apr 09, 2018 08:22

Wellicht vervuilde injectoren?
Floris

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: Schudden stationair 75 Twin Spark

ma apr 09, 2018 08:47

Wordt bij stationair de stationair schakelaar wel bediend?
Brandstofdruk kan ook een oorzaak zijn...
Shut up and ride!

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Schudden stationair 75 Twin Spark

ma apr 09, 2018 13:59

Injectoren zijn getest en goed bevonden.

Stationair schakelaar wordt ook bediend. Je hoort een klikje bij de gasklep als je die open draait vanaf de nul-stand.

Brandstofdruk heb ik inderdaad ook nog aan gedacht. Heb zelf geen gereedschap om die te meten helaas. Maar is het dan niet gek dat hij bij een hoger toerental wel goed loopt?

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Schudden stationair 75 Twin Spark

ma apr 09, 2018 21:35

Opgelost! Vacuümslangetje van de brandstofdrukregelaar zat volledig los. Nooit gezien.... Gelukkig een easy fix dus. Motortje loopt weer als een zonnetje :) De suggestie van de brandstofdruk heeft me dus wel op het juiste spoor gezet.

Terug naar “Algemene Technische vragen”