Gebruikersavatar
Hans66
Member
Member
Berichten: 150
Lid geworden op: za dec 31, 2011 17:59

Cebora lasapparaat

ma mar 12, 2018 22:28

Ik ben sinds kort in het bezit van een Cebora 165 lasapparaat. Heb een vraag over de instellingen.
Wat gebruiken jullie voor instelling voor het lassen van plaatwerk en bv. proplassen bij de dorpels ?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Cebora lasapparaat

ma mar 12, 2018 22:37

ik ken dit lasaparaat niet, dus precies op welke instellingen je m moet zetten kan ik je niet vertellen.

Wat ik je wel kan vertellen is dat je eigenlijk ook helemaal niet wil beginnen te lassen met settings die andere aanraden!
Het beste is als je dat zelf leert aan te voelen door gewoon te proberen. Op youtube staan duizenden videos over hoe een las moet klinken en hoe je je voltage en draadsnelheid verandert aan de hand van het geluid en wat je ziet.
Zoek op internet ook hoe een fatsoenlijke proplas er uit moet zien, en ga gewoon proberen. Beetje plaatstaal, wat gaatjes erin en wat proplassen maken. De eerste hoop ziet er ongeacht de instellingen toch niet mooi uit waarschijnlijk

Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Re: Cebora lasapparaat

ma mar 26, 2018 21:35

Ik gebruik zelf ook een cebora (zelfde type volgens mij), maar weet zo snel niet welke instellingen. sowieso altijd eerst testen als je gaat lassen. plaatwerk las ik zelf in stand 2, draad rond de 3 a 4 dacht ik. Merkte als je iets meer vermogen gebruikt, dat dan de las goed door en door gaat en daarnaast hoef je minder te slijpen. Wel oppassen met de warmte!! Het Mig/Mag lasboek van rustbuster is wel een aanraden en ook het boek stap voor stap plaatwerken. Daarnaast is youbtube je vriend (bij mij wel iedergeval :mrgreen: ) Maakt ook verschil of je van boven of van onderen last. Heb zelf eerst op een sloop auto geoefend en met wat losse plaatjes. ik weet niet hoe ervaren je bent maar: Pas op met het afslijpen van de las! hier bedoel ik de warmte ontwikkeling, heb het idee dat dit kritischer is dan het lassen zelf en zorg dat je de las vooral afslijpt en niet het goede plaatwerk, dit word ontzettend snel dun! dus voorzichtig slijpen. Het gevolg is dan, dat als je na het slijpen nog een klein gaatje ziet, er gewoon weer een groot gat in brand zodra je dit dichtlast. Daarnaast zijn koperen las hulpjes ook een aanrader!

succes! :thumbs:
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Terug naar “Algemene Technische vragen”