Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

147 1,6 TS ontstekingskaars-draad in cilinderkop verdwenen

wo feb 14, 2018 21:56

Gisteren avond is de 147 TS thuisgebracht op een trailer.
Na even opstarten was het vlug duidelijk wat er aan de hand was.
Ontstekingskaars 6 was uit de cilinderkop geblazen en de schroefdraad bleek uit de cilinderkop verdwenen te zijn.
Er was de dag vooraf geen waarschuwend geluid te horen, mogelijk bleef de kaars door het bobijn min of meer op zijn plaats gehouden te zijn.

Komt dit soort schade meer voor? Ik ben dit persoonlijk nog nooit tegengekomen.
Kent er Iemand een DIY herstellingsmethode?

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: 147 1,6 TS ontstekingskaars-draad in cilinderkop verdwenen

wo feb 14, 2018 22:06

Helicoil vervangschroefdraad gebruiken?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 147 1,6 TS ontstekingskaars-draad in cilinderkop verdwenen

wo feb 14, 2018 22:15

Kan niet zeggen dat ik ooit van zo iets gehoord heb. Maargoed, kapotte schroefdraad van bougiegat komt vaker voor (meestal doordat een bougie te vast is gedraaid of scheef). Een helicoil wordt dan gebruikt. Maar dat zou ik zelf niet zomaar doen met de kop erop, vanwege ijzervijsel wat overal terecht kan komen. Bovendien weet ik niet of je bij deze twinsparks er überhaupt makkelijk bij kan. 2e hands kop zou dan misschien net zo makkelijk zijn

Maar dan ga je de gevolgen achterna maar de oorzaaknis eigenlijk belangrijker want anders heb je t misschien dalijk weer

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: 147 1,6 TS ontstekingskaars-draad in cilinderkop verdwenen

wo feb 14, 2018 22:17

Helicoil vervangschroefdraad gebruiken?
Ik gebruik zelf Helicoil en V-coil voor zo'n zaken maar M10x1.0 heb ik zelf niet liggen.
Vandaag rond gevraagd of er ergens een setje voor M10x1,0 op voorraad was. Voorlopig is de snelste levering 2 weken wachten.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: 147 1,6 TS ontstekingskaars-draad in cilinderkop verdwenen

wo feb 14, 2018 22:38

Kapotte schroefdraad van bougiegat komt vaker voor (meestal doordat een bougie te vast is gedraaid of scheef).
Dat lijkt me ook de enige mogelijke verklaring.
Maar dat zou ik zelf niet zomaar doen met de kop erop, vanwege ijzervijsel wat overal terecht kan komen.
Als het echt snel moet gaan dan prop ik de cilinder vol met verpulvert piepschuim. Vervolgens de zuiger wat naar boven zodat al het piepschuim vast komt te zitten. Boren, draad trekken en de het coil-uiteinde met een magneet doordrukken. Vervolgens met een stofzuigertje het meeste aluminium wegzuigen en het resterende piepschuim met een lange en fijne luchtblazer uit de cilinder blazen.
Die methode heeft tot op vandaag steeds gewerkt maar voor een nieuwe wagen zou ik het toch niet aanraden.
Bovendien weet ik niet of je bij deze twinsparks er überhaupt makkelijk bij kan.
Dat valt best mee. De gaten die toegang geven tot de ontstekingskaarsen zijn bovendien mooi rond.
Een 'gids' draaien om mooi recht te boren en nieuwe draad te trekken lijkt me aangewezen.

Maar dan ga je de gevolgen achterna maar de oorzaaknis eigenlijk belangrijker want anders heb je t misschien dalijk weer
Ik kan geen andere oorzaak bedenken dan gebrek aan ervaring tijdens het monteren van de ontstekingskaarsen.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

Re: 147 1,6 TS ontstekingskaars-draad in cilinderkop verdwenen

do feb 15, 2018 01:03

heb ik al een keertje of 3 gerepareerd.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: 147 1,6 TS ontstekingskaars-draad in cilinderkop verdwenen

do feb 15, 2018 10:19

heb ik al een keertje of 3 gerepareerd.
Op welke manier? Herstel coil? Bij gemonteerde of gedemonteerde cilinderkop?

Voor mij is dit de eerste keer en gezien de wagen redelijk onmisbaar is ( onze 156 jtd gaat jammer genoeg gesloopt worden) ben ik in de vroege uurtjes over gegaan tot een redelijk ongebruikelijke herstelling.
De draad van de ontstekingskaars (M10x1,0) naar M12x1,25 gebracht en een 'grote' ontstekingskaars (M14x1,25) teruggebracht naar M12x1,25.
De wagen is dus terug in gebruik maar ik heb er geen flauw idee van of de verzwakte ontstekingskaars het lang gaat uithouden, ik hou het forum op de hoogte. Als de herstelling lukt zoek ik wel wat onderdelen die ik nu nog noodgedwongen heb gemonteerd.

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Terug naar “Algemene Technische vragen”