Gebruikersavatar
butt head
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: wo feb 15, 2012 13:34
Locatie: terborg

3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

za feb 03, 2018 17:22

ik heb 2 jaar terug een gtv 3.0 24v bj 1997 gekocht die op geknapt een jaar mee gereden.
toen ik de gtv kocht had hij last van een radiator de lek was. een koelsysteem dat ook wel wat aan dacht kon gebruiken. iedere keer koelvloeistof bij vullen is ook duur dus dan maar water er in. er had een hobbybob een mooi snoer(van de grasmaaier) van de koelventilatoren naar binnen gelegd met daar een schakelaar die je op je schemer lamp hebt om de koel ventilatoren handmatig aan en uit te zetten. maar zo als je dit allemaal leest dan kan je er donder op zeggen dat de koppakking ook zijn beste rijd had gehad. maar hobbybob wou nog niet op geven dus heeft hij er ook nog een fles radiatorlek dicht in gegooid.
de meesten hier zouden de auto al weg gegooid hebben behalve ik.


na een hoop liefde en een klein fortuin aan onderdelen weer de motor en de auto op gelapt apk er op en maar is gaan rijden met het ding.

echter heeft hij al die tijd een probleem gehad. het start heel slecht met een lauwe motor.
als je hem dan start 5 tot 10 sec voor hij aan slaat. de eerste tijd gebeurt er niets op een motor die rond gaat na. kort voor het aan slaan beginnen er langzaam wat cilinders te ontsteken tot hij vervolgens vol overtuiging alle 6 de cilinders weet te ontsteken

als de motor koud is start hij perfect en snel zo als het hoort.
als hij warm is start en korte tijd heeft stil gestaan dan hij ook perfect en snel zo als het hoort

als hij loopt dan loopt hij ook door het hele toeren gebied perfect niet dat hij in houd of iets dergelijks

bij het uitlezen geeft hij ook geen fout meldingen. alle waardes van de sensoren en al is hoe het hoort te zijn.

afgelopen jaar heb wegens omstandig heden (huis kopen en geen motor in mijn spider) de gtv gesloopt en de motor op gebouwd.
de motor draadboom aan gepast het stukje zekering kast en waar hij de comando's voor de instrumenten heeft.

echter het start probleem blijft die motor maar houden.


in de tijd dat ik de 3.0 24v motor heb is het volgende er aan vervangen
koppakkingen + koppen vlakken en afpersen
complete distributie met water pomp op tijd gezet door de specialist op de manier hoe het wel hoort
thermostaat
radiator
diverse koel slangen.
sensoren koelwater temperatuur die voor ecu en instrumentencluster
weerstanden koelventilatoren.
sensor voor de koelventilatoren
injectoren ultrasoon gereinigd en getest.
brandstof druk ventiel
gasklephuis inclusief positie sensor voor een exemplaar die zeker goed zijn
lambdasonde die ook goed is.
bdp sensor tip van iemand en had nog een nieuwe liggen


met de apk werd mij verteld door de keur meester dat hij stationair arm loopt. te arm voor het mooie. de meting is gedaan na een ritje van 1km dus goed warm was hij toen ook niet.

ik begin steeds meer te denken aan een chip door een prutser van een chiptuner gemaakt.

maar als iemand nog een tip heeft van kijk daar ook is naar graag.
916 3,0 12v (tijdelijk 3.0 24v) spider
33 1.7 8v > savali a like?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

za feb 03, 2018 18:23

je zou eens kunnen proberen een ecu met iemand uit te wisselen. Al is het alleen even een goede normale op jouw auto zetten.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
butt head
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: wo feb 15, 2012 13:34
Locatie: terborg

Re: 3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

za feb 03, 2018 19:42

je zou eens kunnen proberen een ecu met iemand uit te wisselen. Al is het alleen even een goede normale op jouw auto zetten.
dat is helaas onmogelijk met deze uitvoering de ecu is voorzien van een sleutel code.

deze sleutel code is niet uit te programmeren helaas. hij nu dus met de chip van de moeder sleutel van de gtv in de sleutel van de spider moet nog een paar chipjes vinden en die laten in leren.
916 3,0 12v (tijdelijk 3.0 24v) spider
33 1.7 8v > savali a like?

leonm
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: za dec 19, 2009 22:48
Locatie: Wingene, West-Vlaanderen

Re: 3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

zo feb 04, 2018 10:53

Zoiets gehad bij m'n 156 V6. Bleek uiteindelijk bdp sensor te zijn

leonm
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: za dec 19, 2009 22:48
Locatie: Wingene, West-Vlaanderen

Re: 3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

zo feb 04, 2018 10:56

Zoiets gehad bij m'n 156 V6. Bleek uiteindelijk bdp sensor te zijn
Oh sorry, zie nu net dat je die al vervangen hebt

Gebruikersavatar
butt head
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: wo feb 15, 2012 13:34
Locatie: terborg

Re: 3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

vr okt 05, 2018 19:40

vandaag is de ecu gewisseld en 2keer een poging gewaagd. in beide gevallen zonder succes.

het probleem blijft dus.

sinds de motor in mijn bezit is heeft hij dit probleem al. het start heel slecht met een warme motor als hij al even gestaan heeft 15 tot 30 min.
als je hem dan start 5 tot 10 sec voor hij aan slaat. de eerste tijd gebeurt er niets op een motor die rond gaat na. kort voor het aan slaan beginnen er langzaam wat cilinders te ontsteken tot hij vervolgens vol overtuiging alle 6 de cilinders weet te ontsteken.
als je hem dan start dan ruik je wel een behoorlijke benzine lucht. dus dat zou er op duiden dat hij niet ontsteekt. toch? maar een bougie of bobine die geeft een vonk als hij prik krijgt en het is niet zo van ik moet eerst even wat meer prik krijgen voor ik vonk.

als de motor koud is start hij perfect en snel zo als het hoort.
als hij warm is start en korte tijd heeft stil gestaan dan hij ook perfect en snel zo als het hoort
916 3,0 12v (tijdelijk 3.0 24v) spider
33 1.7 8v > savali a like?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

vr okt 05, 2018 20:48

Zou haast zeggen dat jouw injectoren lekken.

Als je de motor afzet blijft er druk op je brandstof systeem staan. Als jouw injectoren lekken drupt dat in de motor en wellicht verzuipt hij daar een beetje door. Dat zou de stank verklaren en ook dat hij slecht aanslaat.

Manier om dit te testen is als de motor warm is de stekker van de brandstofpomp er onder het lopen vanaf te trekken. Druk valt dan weg en motor zal afslaan. Vervolgens even kwartier laten staan en dan de stekker weer terug steken en de auto even een paar keer op contact zetten om druk op te bouwen. Vervolgens starten. Als hij het dan een stuk beter doet zou ik eens naar de injectoren kijken.

Er staat dat ze gereinigd zijn maar dat is nog geen garantie... Zelfs nieuw spul kan kapot zijn of gaan. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
butt head
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: wo feb 15, 2012 13:34
Locatie: terborg

Re: 3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

vr okt 05, 2018 21:04

Zou haast zeggen dat jouw injectoren lekken.

Als je de motor afzet blijft er druk op je brandstof systeem staan. Als jouw injectoren lekken drupt dat in de motor en wellicht verzuipt hij daar een beetje door. Dat zou de stank verklaren en ook dat hij slecht aanslaat.

Manier om dit te testen is als de motor warm is de stekker van de brandstofpomp er onder het lopen vanaf te trekken. Druk valt dan weg en motor zal afslaan. Vervolgens even kwartier laten staan en dan de stekker weer terug steken en de auto even een paar keer op contact zetten om druk op te bouwen. Vervolgens starten. Als hij het dan een stuk beter doet zou ik eens naar de injectoren kijken.

Er staat dat ze gereinigd zijn maar dat is nog geen garantie... Zelfs nieuw spul kan kapot zijn of gaan. :wink:

ik zal het is proberen.

hoorde recentelijk ook verhalen dat ze willen gaan lekken naar het reinigen.
916 3,0 12v (tijdelijk 3.0 24v) spider
33 1.7 8v > savali a like?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

za okt 06, 2018 10:27

Vrij eenvoudig te testen en niet geschoten is altijd mis. :wink:

Succes.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

za okt 13, 2018 09:58

Nog gekeken toevallig?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
butt head
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: wo feb 15, 2012 13:34
Locatie: terborg

Re: 3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

za okt 13, 2018 14:15

Nee geen tijd voor gehad. Ook staat er een 33 zonder uitlaat voor.
916 3,0 12v (tijdelijk 3.0 24v) spider
33 1.7 8v > savali a like?

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: 3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

ma okt 15, 2018 11:20

100% pissende injectoren. Vervangen. Reinigen is kansloos.
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
butt head
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: wo feb 15, 2012 13:34
Locatie: terborg

Re: 3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

vr nov 30, 2018 20:18

100% pissende injectoren. Vervangen. Reinigen is kansloos.
ha :o bleek bij mij ook het probleem.


af gelopen week de injectors gewisseld voor een 2de hands set vandaag maar is een poging gewaagd.(uit eindelijk 5)
de eerste rit 30km na die rit 45min af koelen. direct starten.
2de rit 10km. 45min perfect starten.
3de rit 10km. 20 min perfect starten.
4de rit 10km 5 min perfect starten al deed hij dat voorheen ook op zo'n kort moment.
5de rit 500m 1 uur wachten en je raad het al perfect starten. :D

het lijkt dus op gelost. komend jaar verder. denk dat de spider dit jaar niet meer uit de schuur komt.
916 3,0 12v (tijdelijk 3.0 24v) spider
33 1.7 8v > savali a like?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 3.0 24v die geen zin heeft om te starten.

za dec 01, 2018 00:12

Zoals ik al dacht.

Mooi dat hij nu goed loopt. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”