Veerle
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr jan 26, 2018 21:43

Tankdop

vr feb 02, 2018 22:19

Hallo allemaal,

Sinds juni 2016 ben ik de trotse eigenares van een Alfa Romeo MiTo. Knappe, stijlvolle looks, pittig en comfortabel wagentje,... Heel blij dus met mijn Alfa. Groot nadeel is wel de voor mij zeer moeilijk te sluiten (openen lukt me wel) tankdop. Na meer dan 1,5 jaar lukt het mij nog altijd niet om die dop te hanteren. Gevolg: ik durf alleen nog te gaan tanken waar ze bedienen. Wat dus niet handig is, want veel tankstations met bediening vind je niet meer en degenen die het wel nog doen moet ik bezoeken tijdens de openingsuren. Waarom hebben ze die tankdop toch zo moeilijk hanteerbaar gemaakt? Iedereen die een moderne wagen heeft, heeft een eenvoudig en makkelijk tanksysteem. Met mijn vorige wagens (geen Alfa's) heb ik ook altijd probleemloos zelf getankt. Alleen bij mijn droomwagen, mijn MiTo, wil het maar niet lukken na al die tijd omwille van die tankdop. :( Heeft iemand ook te kampen met dit probleem? Eventueel tips wat ik aan het probleem kan doen?

Met vriendelijke groeten,
Veerle

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Tankdop

za feb 03, 2018 11:08

Hoi, deze vraag kun je misschien beter stellen bij de technische vragen. Als de Mito hetzelfde systeem heeft als de 75 al had, is het inderdaad een prutsdop.

Terugplaatsen doe je met de sleutel in het slot van de dop en wel tot de slot-aanslag linksom gedraaid (slot open). Dan de dop zelf rechtsom vast draaien en daarna de sleutel een halve slag rechtsom (slot dicht).
Dan kun je de sleutel uitnemen.

Het probleem is dat je bij het vastdraaien van de dop bijna altijd per ongeluk de sleutel ook een stukje rechtsom mee draait. Vooral als er een sleutelhanger of nog andere sleutels aan hangen. Dan is het slot al half dicht of wil de sleutel er niet meer uit. Het slot kan ook al eens geforceerd zijn geweest en niet meer lekker werken. Als het echt niet lukt, een passende universele tankdop zonder slot erin kopen....
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Tankdop

zo feb 04, 2018 10:49

Ik heb het onderwerp even verplaatst naar de technische rubriek :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Veerle
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr jan 26, 2018 21:43

Re: Tankdop

zo feb 04, 2018 14:57

Dank je voor je reactie, Nico Mario! Ik wist niet dat je gewoon een andere, eenvoudige tankdop kon kopen. Misschien zou ik daarmee geholpen zijn. Waar kan ik zo'n doppen vinden? Verkopen ze die bij de Alfa Romeo verdeler? Mijn tanksysteem is inderdaad zoals jij beschrijft. Er hangen nog andere sleutels aan mijn sleutelbos en het slot is al een beetje verwrongen door het gepruts om de dop dicht te krijgen.
Wel een kleine opmerking bij zo'n universele tankdop; als het een dop zonder slot is, is mijn benzinetank dan wel afgesloten nadat ik die dop heb dichtgedraaid?

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Tankdop

zo feb 04, 2018 15:05

Dat dat systeem nog bestaat :o
Los van de tankdop perikelen, het is sowieso beter om niet teveel andere sleutels (=gewicht) aan je autosleutel en dus het contactslot te laten bungelen.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Tankdop

zo feb 04, 2018 16:05

Je kunt hier eens informeren, wordt als origineel voor de Mito aangeboden. De dealer weet ik niet, kan ook per land verschillen welke uitvoering geleverd wordt. Je tank is dan niet meer beveiligd, maar hoe erg is dat?

Succes

https://www.qverde.nl/shop/categorieen/ ... 0EC14EB79A
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Veerle
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr jan 26, 2018 21:43

Re: Tankdop

zo feb 04, 2018 17:17

Super om te weten dat dit bestaat! Dank je voor de link! :D
Als de benzinetank niet afgesloten is, bestaat toch het risico dat mensen met minder fraaie bedoelingen benzine gaan aftappen of iets in je tank kunnen stoppen of gieten?

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Tankdop

zo feb 04, 2018 19:30

Tsja, dat risico loop je, lijkt me verwaarloosbaar maar afhankelijk van waar je gewoonlijk parkeert :)
Je kunt ook een nieuwe afsluitbare kopen, zit je wel met twee sleutels.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Veerle
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr jan 26, 2018 21:43

Re: Tankdop

zo feb 04, 2018 20:52

Misschien is de klep van mijn brandstoftank automatisch op slot als mijn auto dicht is. Als dat zo is, is er geen probleem meer. Ik test het morgen uit. :)

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1190
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Tankdop

ma feb 05, 2018 20:36

Nee dat systeem heeft een mito dus niet vandaar die tankdop met een sleutel.
Ik heb er ook een tankdop van een fiat 500 ofzo op zitten. Die identiek is op het slot na.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Veerle
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr jan 26, 2018 21:43

Re: Tankdop

di feb 06, 2018 21:36

Vandaag heb ik een tankdop gekocht in een winkel van auto onderdelen. Ik leg hem in mijn koffer en als ik ergens moet tanken waar ik niet bediend kan worden en het lukt me niet de tankdop met slot er terug op te krijgen, zet ik er gewoon die nooddop op. Zo ben ik toch even uit de nood geholpen tot iemand mij kan helpen die dop met slot er terug op te zetten of ik er thuis zelf in slaag.

Terug naar “Algemene Technische vragen”