thomasbroeze
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di dec 19, 2017 15:51

Alfa 147 2.0TS Zelf onderhoud?

do jan 18, 2018 09:09

Beste alfa liefhebbers,

Binnenkort is het zo ver: Mijn alfa heeft onderhoud nodig.
Nu was mijn vraag, is het raadzaam om dit zelf te doen?
Waar moet ik op gaan letten?

Ook doet waarschijnlijk mijn thermostaat het niet meer. dit omdat de auto nooit boven de 60/70 graden celcius uit komt, ook wordt de airco met moeite warm. Kan iemand dit bevestigen?

Ik weet wat de risico's zijn en het missen van de welbekende onderhoud stempel in het boekje.
En weet iemand een betrouwbare site voor onderdelen? Zoals QVerde.nl


Met vriendelijke groet,

Thomas Broeze

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Alfa 147 2.0TS Zelf onderhoud?

do jan 18, 2018 10:58

Op zeker de thermostat, makkelijk klusje.

Wat betreft de rest: hoe handig ben je? Over welke beurt spreken we? Olie wissel en remblokjes verwisselen is niet zo moeilijk, maar zou nooit zelf distribute vervangen.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: Alfa 147 2.0TS Zelf onderhoud?

do jan 18, 2018 11:21

Lijkt mij ook niet goed dat de airco niet warm wordt. Over het algemeen: als je er geen verstand van hebt, afblijven!
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Rooibos
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: wo dec 20, 2017 15:31

Re: Alfa 147 2.0TS Zelf onderhoud?

do jan 18, 2018 11:58

Dat van de airco en watertemperatuur heb ik bij mijn 147 ook gehad. Dat is inderdaad de thermostaat. Ik heb 'm laten vervangen en op zich viel de prijs me mee. Daarmee kunnen we denk ik de conclusie trekken dat je dat zelf zou moeten kunnen doen. Dat is aan jou... :wink:

thomasbroeze
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di dec 19, 2017 15:51

Re: Alfa 147 2.0TS Zelf onderhoud?

do jan 18, 2018 13:11

Op zeker de thermostat, makkelijk klusje.

Wat betreft de rest: hoe handig ben je? Over welke beurt spreken we? Olie wissel en remblokjes verwisselen is niet zo moeilijk, maar zou nooit zelf distribute vervangen.
Voor de distributie zal ik hem zeker laten wegbrengen, maar die is 20xxx km nog vervangen dus dat moet goed zitten.
Ik praat hier meer over bougies/draagarmen/olie vervangen/thermostaat etc. de meer simpelere dingen dus.

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Alfa 147 2.0TS Zelf onderhoud?

do jan 18, 2018 20:55

zal ik hem zeker laten wegbrengen
Wegbrengen zou ik toch zeker zelf doen :jumping:

Draagarmen vervangen heb je wel het juiste gereedschap voor nodig.
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Alfa 147 2.0TS Zelf onderhoud?

do jan 18, 2018 21:14

Voor bougie's wisselen ook. Gaat niet met bijvoorbeeld een fuseekogel-duwdingchie... 8)
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 147 2.0TS Zelf onderhoud?

do jan 18, 2018 21:40

Hahaha ja als je het zo bekijkt heb je eigenlijk voor alles het juiste gereedschap nodig he.

In principe kun je met een simpel doppensetje, paar steeksleutels en wat tangen en schroevendraaiers 90% van het simpel onderhoud wel doen.
Goede krik en assteunen (belangrijk!!) en je kunt ook olie verwisselen. Daar bespaar je het meeste geld mee. Als je al het gereedschap nog moet kopen verdien je dat in 3x olie wisselen ook wel terug.

Belangrijkste is dat je even nadenkt voordat je iets doet. Loop het proces even in je hoofd door en kijk of je alles wel hebt. Ik heb vaak zat vervangend vervoer moeten regelen omdat de auto op kriksteunen stond met iets losgeschroefd waarvoor ik het onderdeel niet had.

En maak gebruik van al die geweldige bronnen die we tegenwoordig hebben! Youtube staat stampvol met video's over hoe je onderhoud moet doen.
https://www.youtube.com/user/PaintballOO7
Bovenstaande link is naar Chrisfix, een amerikaan maar hij legt wel heel duidelijk en simpel uit hoe je alles moet doen. Ook de kleine dingetjes die je moet weten zoals welk vet moet waar, waar je op moet letten etc.
En dat het niet precies een alfa 147 is waar de video over gaat maakt niet uit, want dat werkt toch allemaal exact hetzelfde

En voor onderdelen, Qverde, Alfastrada, ARparts, Alfamotive, zijn allemaal goede Alfa Romeo webwinkels. Maar opzich voor slijtage en onderhouds delen is dat niet zo spannend, dan kun je ook andere webshops gebruiken. Winparts heb ik nooit slechte ervaringen mee, Bogijn ook niet. Zijn nederlandse webshops en hebben dus ook normale klantenservice. Auto-onderdelen24 bijvoorbeeld is Pools en als dan iets verkeerd geleverd is dan zie dat dan maar geregeld te krijgen.

Succes!

thomasbroeze
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di dec 19, 2017 15:51

Re: Alfa 147 2.0TS Zelf onderhoud?

vr jan 19, 2018 14:04

Hahaha ja als je het zo bekijkt heb je eigenlijk voor alles het juiste gereedschap nodig he.

In principe kun je met een simpel doppensetje, paar steeksleutels en wat tangen en schroevendraaiers 90% van het simpel onderhoud wel doen.
Goede krik en assteunen (belangrijk!!) en je kunt ook olie verwisselen. Daar bespaar je het meeste geld mee. Als je al het gereedschap nog moet kopen verdien je dat in 3x olie wisselen ook wel terug.

Belangrijkste is dat je even nadenkt voordat je iets doet. Loop het proces even in je hoofd door en kijk of je alles wel hebt. Ik heb vaak zat vervangend vervoer moeten regelen omdat de auto op kriksteunen stond met iets losgeschroefd waarvoor ik het onderdeel niet had.

En maak gebruik van al die geweldige bronnen die we tegenwoordig hebben! Youtube staat stampvol met video's over hoe je onderhoud moet doen.
https://www.youtube.com/user/PaintballOO7
Bovenstaande link is naar Chrisfix, een amerikaan maar hij legt wel heel duidelijk en simpel uit hoe je alles moet doen. Ook de kleine dingetjes die je moet weten zoals welk vet moet waar, waar je op moet letten etc.
En dat het niet precies een alfa 147 is waar de video over gaat maakt niet uit, want dat werkt toch allemaal exact hetzelfde

En voor onderdelen, Qverde, Alfastrada, ARparts, Alfamotive, zijn allemaal goede Alfa Romeo webwinkels. Maar opzich voor slijtage en onderhouds delen is dat niet zo spannend, dan kun je ook andere webshops gebruiken. Winparts heb ik nooit slechte ervaringen mee, Bogijn ook niet. Zijn nederlandse webshops en hebben dus ook normale klantenservice. Auto-onderdelen24 bijvoorbeeld is Pools en als dan iets verkeerd geleverd is dan zie dat dan maar geregeld te krijgen.

Succes!

Dankjewel voor de informatie! Heb opzich voldoende gereedschap en wil ook zeker stap voor stap onderhoud doen. zodat ik alle onderdelen heb.
Chrisfix ken ik inderdaad en heeft altijd nuttige informatie, qua webshops ga ik nog even rondkijken en een besluit nemen.
Verder heb ik een smeerkelder tot beschikking ivm olie wissel dus moet wel gaan lukken

Thomas

Terug naar “Algemene Technische vragen”