Pagina 1 van 1

33 Nokkenas keerring eruit geblazen

Geplaatst: do jan 04, 2018 20:06
door Canguro
Beste Alfisten,

Misschien dat iemand een idee heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn van het compleet uit blazen van nokkenaskeerring. (cilinderkop bestuurderskant) Alfa 33 1.4
Nadat de oude keerring van het nokkenashuis ernstig begon te lekken heb ik besloten alles te vervangen. (daar was ze sowiso aan toe)
Koppakkingen, waterpomp, riemen en beide keerringen van de nokkenassen.
Na 150km rijden met dit alles bespeurde ik dezelfde mate van lekkage aan dezelfde keerring als voorheen. Na nog eens 30 km rijden is de gehele keerring eruit geblazen. (die bungelt nu los achter het distributie wiel)
Nu denk ik dat de eerdere lekkage wellicht niet aan de keerring lag maar aan overmatig druk opbouw in het nokkenas huis.
Maar hoe? Wellicht iemand met meer ervaring hier een idee over heeft?

Alvast bedankt !
Patrizio

Re: 33 Nokkenas keerring eruit geblazen

Geplaatst: vr jan 05, 2018 09:23
door alfaqv75
toch wel de afdichting in de juiste richting gemonteerd?

Re: 33 Nokkenas keerring eruit geblazen

Geplaatst: vr jan 05, 2018 12:17
door Canguro
ja uiteraard :)

Re: 33 Nokkenas keerring eruit geblazen

Geplaatst: vr jan 05, 2018 13:12
door alfaqv75
droog gemonteerd en netjes onvet voordat je hem monteerde?

heb je een hoge carterdruk (oliedop eraf, heb je dan een fohn of valt dat wel mee?)?

Re: 33 Nokkenas keerring eruit geblazen

Geplaatst: vr jan 05, 2018 13:33
door Canguro
Ik zal een nieuwe keerring monteren en het fohn effect testen. Er was ook veel olie bij de gasklep. en vermoed dat er iets is met carter druk. er lopen allerlei buisjes van de inlaat naar een doosje onder het spatbord en heb vandaag ontdekt dat er 1 van los is. ik heb te weinig verstand van dit ontluchtings systeem om een idee te krijgen waarom er overdruk in het nokkenashuis kan ontstaan en of dat uberhaupt wel mogelijk is.
ik zal de buisjes weer juist monteren en nieuwe keerring brandschoon plaatsen en kijken wat er gebeurt.
bedankt voor de tip!

Re: 33 Nokkenas keerring eruit geblazen

Geplaatst: vr jan 05, 2018 14:48
door alfaqv75
let er bij montage goed op dat je de keerring RECHT monteerd en volledig in het huis schuift

slangen naar zwart doosje, ik weet welk doosje je bedoelt (achter de bumper) maar dat heeft naar mijn idee niet veel met je nokkenas keerring te maken

Re: 33 Nokkenas keerring eruit geblazen

Geplaatst: vr jan 05, 2018 15:02
door Canguro
Mille Grazie!

Re: 33 Nokkenas keerring eruit geblazen

Geplaatst: vr jan 05, 2018 20:56
door Alessandro
De oude keerring lekte weliswaar, maar was er niet vanzelf uitgekomen, toch? => Ging de nieuwe keerring er wel zwaar genoeg in? Oftewel: is de pasvorm van de keerring wel goed?

Carterdruk/ föhn: Is je carterventilatie wel in orde? De slang(en) vanaf de olievulbuis naar de luchtinlaatslang, is die wel goed doorgankelijk/ niet verstopt? => los halen en grondig doorblazen/ schoonmaken.

Als dat allemaal in orde is en je hebt dan toch hoge carterdruk: dan is het tijd voor een compressie meting.

Re: 33 Nokkenas keerring eruit geblazen

Geplaatst: vr jan 05, 2018 22:42
door Canguro
oude keerring lekte alleen. nieuwe keerring was exact zelfde afmeting. ik heb heel klein beetje vet gebruikt bij het intikken met dop. denk dat dat t mischien was dan. ik zal een nieuwe plaatsen en geen vet gebruiken. en kijken of ie fohnt als ie weer loopt :D

Re: 33 Nokkenas keerring eruit geblazen

Geplaatst: vr jan 12, 2018 23:16
door Canguro
Na het plaatsen van nieuwe keerringen compleet vetvrij en steriel. Floepen ze er direct weer uit na een kwartiertje warm rijden. Eerst had dat nog 150km nodig nu na het eerste testritje is het gelijk raak.

Ik denk zuigers versleten. Uitlaatgas blijft wit. Olie bij de gasklep en inlaat. Morgen leen ik een compressie test setje. Weet iemand van jullie zo uit het hoofd wat een ideale druk is? (staat vast ook wel in het handboek)

Weet iemand wellicht ook waarom de keerringen eruit floepen maar de oliedop netjes blijft zitten? Ik begrijp oorzaak en gevolg niet geheel.

Mvg

Re: 33 Nokkenas keerring eruit geblazen

Geplaatst: zo jan 14, 2018 10:28
door butt head
ik heb het al vaker gezien en gehoord dat nieuwe keringen er uit geblazen worden.

zo wat ik hoorde zijn de aftermarket keringen een fractie kleiner 0,1mm zo wat ik hoorde en hebben ook geen ribbels waar mee ze in de behuizing zitten.
een revet tussen de distributie kap en kop leggen zo dat hij door de olie druk de kering er niet meer kan uit drukken.
of gewoon zoeken naar de goede kering.

echter heb ik er zelf nog geen ervaring mee.