Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Alfa 33 1.7 verschil in drijfstang lagers en koppakking 8v en 16v

ma dec 04, 2017 11:25

Beste Alfisten,

1. Zit er verschil tussen de drijfstanglagers van een 16v en 8v? Zo ja wat?

2. Zit er verschil tussen de koppakkingen van een 16v en 8v? Zo ja wat?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 33 1.7 verschil in drijfstang lagers en koppakking 8v en 16v

ma dec 04, 2017 22:17

Nee

Nee
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Re: Alfa 33 1.7 verschil in drijfstang lagers en koppakking 8v en 16v

ma dec 04, 2017 23:55

Het gekke is namelijk dat ze wel verschil in setjes aanbieden namelijk, en 16v duurder uitpakt.

bijv. Ajusa koppakking: 8v: 10012500 16v: 10075700

Glyco drijfstanglager: 8v: 01-4178/4 STD 16v: 71-4250/4 STD

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 33 1.7 verschil in drijfstang lagers en koppakking 8v en 16v

di dec 05, 2017 21:56

Het gekke is namelijk dat ze wel verschil in setjes aanbieden namelijk, en 16v duurder uitpakt.
Dat was mij eerder, toen ik ook een koppakking voor een 16V nodig had, ook al opgevallen.... 8V pakkingset(s) had en heb ik op voorraad liggen, dus die toen eerst met de oude pakking van de 16V vergeleken => vandaar, dat ik je met 100% zekerheid, kan melden, dat de koppakking gelijk is. ;)

Dat een kopset verschillend is, klopt natuurlijk wel. (nokkenaskeerringen, klephoedjes, etc.) Geen idee, waarom ook de koppakking anders genummerd is.... doe er je voordeel mee!

Drijfstanglagers heb ik ook vervangen toen en aldus ook geen verschil gezien en/ of gemeten. Standaardmaten voor kruktap, etc. zijn volgens verschillende handboeken ook gewoon gelijk, dus zelfde verhaal: doe er je (financiële) voordeel mee!

Ik zal je nog een tip geven: spanrollen, althans de rollen incl. lager, zijn ook voor alle boxers gelijk en kan je met behulp van een bankschroef en een hulpbus (uit de doppendoos bijv.) en stift (wielbout bijv.) eenvoudig uit- en indraaien, dus dan ben je ook (aanzienlijk!!!) goedkoper uit.
Volgens diverse catalogi is slechts voor één span- of looprol van de 16V zo'n los lager leverbaar..... (geen idee welke) voor veel minder geld, dan een complete spanrol.
Idem: doe er je fininaciële voordeel mee!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: Alfa 33 1.7 verschil in drijfstang lagers en koppakking 8v en 16v

do dec 07, 2017 18:06

Er is toch wel een verschil tussen 8v en 16v koppakkingen, de laatste hebben 2 extra gaatjes voor de koelvloeistof doorstroming, meer flow. In de scan van een 8v koppakking door mij aangegeven met groen.
Afbeelding
Verder zijn er ook nog 2 types lagers, namelijk met groef in het midden en gewoon glad. Maar ik weet zo niet welke waarvoor is en wat de gedachte er achter is maar het zal allebei werken. Spanrollen koop ik ook alleen de losse loopwielen (pas 1 keer gedaan aangezien ik er zoveel heb liggen pak ik er altijd 4 gebruikte die goed "aanvoelen", niet te los). Mijn '76 Ti heeft nog stalen loopwielen, daar kan gewoon een standaard SKF lager in maar je moet volgens mij niet alleen de goede maat hebben maar ook de juiste tolerantie daar zit nog wel eens verschil in.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Grunge60
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo dec 06, 2017 12:58

Re: Alfa 33 1.7 verschil in drijfstang lagers en koppakking 8v en 16v

vr dec 08, 2017 17:57

En niet onbelangrijk, de 16v moet je met een hoger koppel aantrekken anders ligt je pakking er binnenkort uit #-o

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 33 1.7 verschil in drijfstang lagers en koppakking 8v en 16v

vr dec 08, 2017 23:19

Er is toch wel een verschil tussen 8v en 16v koppakkingen, de laatste hebben 2 extra gaatjes voor de koelvloeistof doorstroming, meer flow. In de scan van een 8v koppakking door mij aangegeven met groen.
In de ooit door mij gekochte merkloze 8v pakkingen zitten die gaten wel/ ook.....

Afbeelding

Bovenaan de oude 16V pakking, onderaan de nieuwe lowbudget, maar meer dan oké kwaliteit, 8V pakking. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8814
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 33 1.7 verschil in drijfstang lagers en koppakking 8v en 16v

za dec 09, 2017 15:17

En ik maar denken dat deze, die ik hier al een tijd zonder reden heb liggen, ook voor een 1.7 zijn.

Afbeelding
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”