Pagina 1 van 1

Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: di nov 28, 2017 21:16
door hadeet
Mijn GT (2.0JTS) geeft regelmatig motormanagement storing P1173 en P1176. Inmiddels LMM gewisseld, foutcodes verwijderd maar storingen kwamen weer terug. Zelfde na vervangen injectoren. Iemand suggesties?

P1173 = Mengsterkte 1 (additief)
P1176 = Mengsterkte 2 (additief)

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: di nov 28, 2017 22:01
door Dirk-33
Even googlen leert dat die 2 codes met de long term fuel trim te maken hebben. Als je long term fuel trim buiten de bandbreedte komt, dan is je computer dus aan het proberen om met de inspuiting te compenseren voor iets wat heel erg fout gaat. Long term fuel trim, de naam zegt het al, blijven in de computer opgeslagen zodat de ECU een aantal basis waardes heeft om zijn inspuiting te bepalen. Die worden denk ik niet gereset bij het resetten van de foutcodes. Hoe het precies bij deze ECU's zit weet ik niet. Misschien dat ze compleet gereset worden als de stroom er van af is geweest? vast iemand die daar meer van weet.

Hoe dan ook, zo'n long term fuel trim is de hoeveelheid inspuiting van de ECU gebaseerd op de short term fuel trim. Ze verschuiven naarmate de short terms op een min of max bandbreedte blijven. De short term fuel trim baseert zich op de waardes van de lambda sensor om de inspuiting te regelen. Dus die moet alvast in orde zijn. Niet klakkeloos vervangen dat is weggegooid geld. Hij is wel te testen met een multimeter.

Als er met het vervangen van de LMM en de injectoren, en er van uit gaan dat de lambda sensoren goed zijn, toch de foutcodes blijven staan dan moet je zeker even heel goed kijken of de motor niet ergens valse lucht trekt. Dus een rubberen inlaat buis die poreus is, een vacuumslangetje met een gaatje erin etc. Beetje remreiniger op verdachte plekken spuiten. Als de motor anders gaat lopen dan weet dat daar een lek zit en dan moet je dat deel vervangen

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: di nov 28, 2017 22:22
door hadeet
Dank voor het uitgebreide antwoord. Nog even ter aanvulling. De lambda's achter zijn beide vervangen (1 nieuwe en 1 vervangen door een exemplaar waarvan we zeker weten dat die goed was). lambda's vlak na het spruitstuk zijn nog niet vervangen. zit daar nog een mogelijke oorzaak?

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: wo nov 29, 2017 21:00
door boessie
Het zijn de breedbandlambdasensoren die vlak na het spruitstuk (dus voor de kat) zitten die het mengsel
regelen. Die na de kat controleren of de kat nog goed werkt. Als je regeling (zie LTFT) van slag is kan dat
aan de voorste liggen, maar zoals Dirk al zei: kan ook valse lucht zijn of te rijk mengsel door niet sluitend brandstofdampklepje
of slechte injectoren.

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: wo nov 29, 2017 21:12
door hadeet
Thx. Misschien toch maar de lambda's voor de kat vervangen om dat ook uit te sluiten. Wat zijn normale waarden voor de LTFT?

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: wo nov 29, 2017 23:05
door boessie
Dat ligt eraan met welk diagnosetoestel je uitleest en hoe dit uitgedrukt wordt. Probeer te achterhalen of je motor te rijk
draait en dus moet corrigeren naar arm of andersom. Op youtube https://www.youtube.com/watch?v=oRX2V6_a3dc wordt het
mooi uitgelegd.

Groeten Gunther

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: vr dec 01, 2017 00:13
door hadeet
Dank voor de info, ik ga het fimpje bekijken. Ik gebruik Multiecusscan voor het uitlezen.

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: vr dec 01, 2017 14:37
door Rob75
In het merendeel van de gevallen zijn deze meldingen het gevolg van valse lucht. Als je zeker weet dat LMM en lambdasondes goed zijn, zou ik daar als eerste naar gaan zoeken. Alles wat lucht aanlevert/verplaatst na de LMM is daarbij verdacht.
Je hebt de injectoren vervangen maar is de brandstofdruk ook voldoende? Als dat niet goed gaat, dan gaat er ook een correctie plaatsvinden met dezelfde meldingen.

Succes met zoeken. Multiecuscan is trouwens prima software ook om de real-time waardes van sensoren te bepalen.

Groet,
Rob

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: za dec 02, 2017 21:41
door hadeet
Vandaag uitgelezen en waardes bekeken.

Spanning lamba1 voorliggend -> 2,310v
Spanning lamba2 voorliggend -> 2,466v
Spanning lamba1 achterliggend -> 0,025v
Spanning lamba2 achterliggend -> 0,045v
Doelstelling stationairtoerental -> 950rpm
Gemeten brandstofdruk-> 49,835 Bar
Berekende brandstofdruk -> 50,040Bar
Spanning sensor brandstof druk -> 1,8970v

Alles bij stationair toerental. Spanningen fluctureren wel maar dat lijkt me normaal.

Zijn deze waardes correct?

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: vr jan 05, 2018 10:42
door hadeet
Iemand nog suggesties c.q. antwoord op mijn vragen mbt beschreven waarden?

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: za jan 06, 2018 09:24
door Rob75
De lambdawaardes voorliggend zijn volgens mij veel te hoog. Die hoort tussen 0,1 V en 0,9 V te liggen.
Of je hebt ergens een gigantisch luchtlek, beide sondes zijn defect of er is sluiting in de draden van de sondes. Wordt denk ik eens goed meten wat de spanning van die sondes echt is.

Succes,
Rob

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: za jan 06, 2018 11:16
door GA!S
Kijk eens naar je luchtslang voor de gasklep, die gaan nogal eens lek op het flexibele deel. Een keer lostrekken en goed controleren op scheuren. Andere mogelijkheden zijn kapotte bobines / bougies of een distributie die niet goed op tijd staat.

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: za jan 06, 2018 15:53
door Seliquella
Hoe schoon zijn de inlaat kanalen nog?

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: za jan 06, 2018 19:12
door Dirk-33
De lambdawaardes voorliggend zijn volgens mij veel te hoog. Die hoort tussen 0,1 V en 0,9 V te liggen.
Als het alleen een lambda sensor is wel, maar het zullen wel wideband sensoren zijn dan kunnen die waardes wel

Re: Alfa GT 2.0JTS motormanagement storing P1173 en P1176

Geplaatst: za jan 06, 2018 21:23
door hadeet
De lambda's voor de kat zijn inderdaad zgn. breedbandsensoren.