Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

di jan 02, 2018 17:13

Vandaag de bougies van de achterste cilinderbank gecontroleerd.
Inlaatspruitstuk had heel iets 'mayonaise' maar ook veel condens, dus voorlopig geloof ik nog niet in een lekke koppakking.
Bougiegat nr. 3 was inderdaad volgelopen met koelvloeistof bij het wisselen van het reservoir.
Dit droog gemaakt, en de verwachting was dat de motor weer goed zou lopen.
Helaas... De motor slaat nog steeds erg over en P0300, P0304 etc worden nog steeds gegenereerd.
Af en toe knallen in de uitlaat en de uitlaatgassen ruiken ook niet naar wat het moet zijn.
Distributietiming lijkt goed te staan.

Mij viel op dat als ik de benzineleiding afkoppel (grijze snelkoppeling op de injectorrail), er soms wel en soms geen benzine uit spuit.
Kan ik een brandstofdrukprobleem hebben, bijv. door een slechte elektrische verbinding naar de pomp? Daardoor 'lean mixture misfiring'? Waar kan ik de pompaansluitingen meten?
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Jobo75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 84
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05
Locatie: Brabant

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

di jan 02, 2018 22:39

Knallen in uitlaat: ontstekingsprobleem? -> bobines/bougies goed?

Wellicht verstandig een 4-gasmeting te doen? Deze meetgegevens zetten je wellicht op een meer gericht spoor van de storingsoorzaak: te arm (o.a. benzinetoevoer), te rijk (o.a. slechte ontsteking, defecte injector), etc.

Als mogelijk de 4-gasmeting combineren met de injectoren sequentieel elektronisch ontkoppelen om te bepalen welke cilinder de boosdoener is als dat niet direct al uit het ontkoppelen van de injectoren volgt.

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

di jan 02, 2018 22:49

Is er niks in de inlaatbuizen gevallen? Heb je de buizen helemaal los gehad of op de voetjes laten zitten? Ik zou alles t/m voet van het spruitstuk loshalen en de pakkingen vervangen. Kost je 3 tientjes, maar dan kun je lucht uitsluiten en zie je meteen of er geen inlaatgat vol olie zit.

Kleppendekselpakking wil ook wel eens lekken rondom de bougiegaten.
nu:
Audi A5 3.0 V6 TDI
Alfa GT 3.2 V6 24v
Alfa Spider 2.0 TS 16v

ex:
Alfasud 1.5 QO
Alfa 33. 1.3
Alfa 33 1.7 IE
Alfa 155 1.8 TS 8v
Alfa 155 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.6 TS 16v
Alfa 156 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.8 SW TS 16v
GTV 3.0 V6 24v
Alfa GT 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

di jan 02, 2018 23:29

Buizen zijn niet los geweest, rubbers ook op de buizen laten zitten.
Voor zover ik weet is er niks in gevallen.
En alle bougiegaten zijn gecontroleerd, allemaal kurkdroog.
Alle bobine/bougiedoppen schoongemaakt.

Valse lucht is idd ook nog een verdachte, maar kan zo nog niets vinden.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

wo mei 30, 2018 20:03

De storing werd veroorzaakt door 2 kapotte bobines.
In de tijd daarna is de koppakking eruit geblazen (was helemaal verweerd). Door nèt die ene keer niet voldoende bijvullen van koelvloeistof is het blok drooggelopen en is het water bij de olie gekomen. Allemaal koffiemelk in het carter en inlaatspruitstuk.
Het blok is open gemaakt, carter verwijderd, intern gereinigd, O-ringen onder cilinderbussen vervangen, oliekoeler gereinigd, inlaat gereinigd, 2 nokkenassen en klepbekers vervangen, nieuwe distributie, nokkenassensor vervangen, aarding naar blok vervangen... kortom een financiële aderlating. Bij het weer starten bleek opnieuw 1 bobine kapot. Daarna heef-ie het goed gedaan tot vorige week.
Bij het inhalen van een trekker even plankgas getrapt, snel erlangs gegaan en daarna begon-ie over te slaan. Inmiddels weer foutcodes van misfiring (P0301, P0302, P0306)... :evil:
Ik twijfel of het wel bobines zijn, wie een tip heeft mag het zeggen, want ik baal er wel zo langzamerhand van...
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”