Pagina 1 van 2

Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: vr nov 24, 2017 22:50
door Arjan75qv
Hoi,

Mijn 166 3.0V6 Sportronic (2004, FL) vertoont ineens een aantal kuren die m.i. elektrisch van aard zijn, echter ik wet niet waar ik moet beginnen met zoeken.
Chronologisch:
- Na het starten brandt af en toe het acculampje, piepje van de Sportronic bij achteruit klinkt dan raar. Bij gasgeven gaat het lampje uit en werkt alles gewoon naar behoren.
- Na doortrekken in de Sportstand en daarna constant ca. 130, begon de motor op minder dan 6 cilinders te lopen
- Dit verschijnsel trad soms ook op bij constant 80 met teruggenomen gas.
> ECU uitgelezen, foutcode P0159: O2 sensor too slow, bank 2. Status s.c. to ground or below lower limit
> ECU foutcode gereset
> Slecht lopen nog niet weer geconstateerd
- Na starten brandt nu niet het laadlampje, maar het lampje van de bak.
- Display van de Sportronic geeft niet de juiste stand weer en soms is alle tekst weg
- Oranje aanduiding van de stand van de selectiehendel komt niet overeen met de werkelijke stand
- Piepje doet het in verschillende standen in plaats van alleen in de achteruit
- Tijdens rijden klinkt ineens van heel zacht tot steeds harder een piepje van de achteruitwaarschuwing, echter veel langzamer, gaat daarna vanzelf weer weg. Daarna ook geen piepje meer bij achteruit selecteren
- In stilstand schakelt de bak ruw (vergelijkbaar met de eerste keer als de accu eraf is geweest)
- Onder het rijden merk je niks aan de bak, hij schakelt gewoon goed en soepel

Verder:
- Geen lekke kachelradiator, wel veel vocht in de auto (ruiten erg snel beslagen aan de binnenkant)
- Lekkage koelvloeistof onder het expansievat

Ik vermoed ergens een slecht elektrisch contact / massapunt waardoor de computer van de bak niet voldoende spanning krijgt, of in ieder geval de communicatie naar het dashboard.

Iemand ervaring hierin? Ik ben wel kundig op elektronica gebied, maar weet niet waar de zaken zich bevinden die ik zou moeten nameten.

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: vr nov 24, 2017 23:39
door @PM
- Geen lekke kachelradiator, wel veel vocht in de auto (ruiten erg snel beslagen aan de binnenkant)
Ook niet lek geweest (bij een vorige eigenaar)? Vocht kan een sluipmoordenaar zijn. Kan ook verklaren waarom er nog veel vocht in de auto zit.

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: vr nov 24, 2017 23:51
door Arjan75qv
Hij is in het verleden bij de vorige eigenaar wel vervangen in 2009 (Coumans Geleen).
De voorruit is in 2013 vervangen (Coumans Geleen).
De achterruit is onlangs vervangen ('t Hooft Doetinchem)
Beide Alfa dealers.
Ik heb de auto sinds 2-1-2017, verder nooit problemen mee gehad.

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: zo nov 26, 2017 11:21
door hoornstra
Kijk even of de paravan bak droog is. Afwatering. Verder is de 166 gevoelig voor de juiste en goede accu. Dit kan ook rare storingen geven.

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: zo nov 26, 2017 11:38
door Arjan75qv
Ga ik doen. Heb een vermoeden dat het condens er wat mee te maken heeft. De bak zelf schakelt prima, alleen de aansturing naar het display en het piepje is ontregeld. Idd sinds het vochtig (herfst) wordt.
Accu heb ik nagemeten, zowel bij stilstand als bij lopen de motor. Accuspanning is prima in beide gevallen, accupolen ook netjes schoon.

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: zo nov 26, 2017 11:38
door Arjan75qv
Waar zit de ECU van de Sportronic? Hoe kom ik erbij?

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: zo nov 26, 2017 13:36
door __1337__
Onder de kachelradiateur, dus bekleding weg van de middentunnel en dan kijk je er tegenaan.

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: zo nov 26, 2017 19:09
door Robkg
Onder de kachelradiateur, dus bekleding weg van de middentunnel en dan kijk je er tegenaan.
Dat klinkt zo gemakkelijk :D maar dat ding eruit halen is nog een crime.
Waar zit de ECU van de Sportronic? Hoe kom ik erbij?
Hoe weet je zeker dat de kachelradiateur niet lekt, als je niet weet waar de bak ECU zit? Want de makkelijkste manier om dat te controleren is door met je hand rond de bak ECU te voelen. De kans best groot dat die ondertussen weer kapot is, bij 166's (en bij Lancia Kappa's) is de kachelradiateur een onderdeel wat gewoon periodiek vervangen moet worden. Om de 4-6 jaar is niet gek.

Mijn 166 is ook extreem vochtig onder de 7 graden, bijna niet droog te krijgen wanneer de airco pomp niet aanslaat. Ik zet in de wintermaanden een vochtvreter onder de stoel en leeg die regelmatig. Ik vermoed dat de oorzaak bij mij een deurrubber is, want bij de wasstraat ligt er vocht (aantal druppels) voor de achterbank.

[*] Toevoeging na alle symptomen goed gelezen te hebben, ik zou de contacten en schakelaars rondom de pook eens goed schoonmaken, want volgens mij worden de oranje lampjes direct aangestuurd en niet via de ECU.

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: zo nov 26, 2017 19:20
door Arjan75qv
Hoi,

Dank je voor je reactie, hier kan ik wel wat mee! Zodra het weer het toelaat ga ik verder op onderzoek.
Ik ga ervan uit dat de kachelradiateur niet lek is, aangezien er geen geur van koelvloeistof te bespeuren is in de auto. Mijn vorige V6 had dat wel, en als de kachel warm wordt ruik je het meteen.
De airco doet het niet bij mij, dus dat helpt ook niet om de auto droger te houden idd.
Ik laat mijn vorderingen weten :D

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: ma nov 27, 2017 20:59
door AR823
Als ik het allemaal zo lees gebeurt het steeds na het starten. Ik schat in dat hij ergens in 2010 een nieuwe accu heeft gehad
en dus nu weer aan de beurt is. Je meet dus wel 12 volt en dan is er geen cel kapot, maar dat betekent niet dat de accu
nog genoeg slagkracht heeft. De startmotor trekt dan zoveel spanning weg dat er niet genoeg overblijft voor de ecu en
andere systemen, waardoor je de meest gekke storingen krijgt. IK heb dit met mijn 156 gehad, waarbij diverse lampjes aan
en uit gingen en storingen moest wissen. Een nieuwe accu heeft dit alles opgelost en zeker bij de 166 heb je meer
spanningsverlies omdat hij in de koffer zit. Uiteraard is het goed om de massaverbindingen te controleren.

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: wo dec 27, 2017 11:19
door Arjan75qv
Hoi,

Afwateringsgaten gecontroleerd, prima in orde.
De storing van de bak is inmiddels verholpen. Super, dat idee van de vochtvreter! :thumbs:
Sinds ik die in de auto heb geplaatst is, de storing niet meer opgetreden.
De auto blijft nog steeds wel vochtig van binnen, maar kennelijk wel minder dan zonder.
Het acculampje komt sporadisch nog voor.

Het inhouden doet-ie nog wel regelmatig.
ECU uitgelezen. Melding:
P0159, O2 sensor too slow Bank 2, status s.c. to ground / below limit
Heb het gereset, maar nog niet gekeken of het weer terug komt.
Af en toe na starten loopt hij ook op 5 poten, en ruikt het achter uit de uitlaat naar pure benzine, veel wit/grijze rook. Duidelijk dat op dat moment 1 cilinder het geheel niet doet. Injectors? Koppakking? Ik zoek verder, maar omdat het niet altijd is, is het lastig zoeken.
Tips blijven welkom!

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: zo dec 31, 2017 00:10
door frankalfa
Op 5 poten lopen na koude start; bobine of bougie? Achterste cilinderbank bobines gaan vaker dan de voorste btw, iets met temperatuur.

Grtz,fRank

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: zo dec 31, 2017 14:14
door Arjan75qv
Op 5 poten lopen is niet afhankelijk van koud of warm.

Inmiddels is de storing vrij permanent geworden. Na vervanging van het koelvloeistofreservoir (de andere was lek), heb ik alles daaronder afgespoeld met water. Iets is daarbij gesneuveld, want nu loopt de motor helemaal op minder dan 5 cilinders.

Storingen nu:
P0300: Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
fault present, test not completed, fault stored, validated_cycle
P0303: Cylinder 3 Misfire Detected
fault present, test not completed, fault stored, validated_cycle
P0305: Cylinder 5 Misfire Detected
fault present, test not completed, fault stored, validated_cycle
P0301: Cylinder 1 Misfire Detected
fault present, test not completed, fault stored, validated_cycle

Accu afgekoppeld, zekeringkast geheel uitgebouwd en gecontroleerd, niets aan te zien. Foutcodes gereset.
Weer ingebouwd en accu weer aangesloten. In eerste instantie nette loop.
Na een kort proefritje loopt de motor opnieuw continu op minder dan 6 poten.

Inmiddels de volgende storingen weer aanwezig:
P0300: Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
fault present, test not completed, fault stored, validated_cycle
P0303: Cylinder 3 Misfire Detected
fault present, test not completed, fault stored, validated_cycle

Het valt mij op dat het de oneven cilinders betreft. Zit daar iets gemeenschappelijks?
Bijv. een scheiding in aansturing van 2-4-6 en 1-3-5?

Meedenken wordt gewaardeerd!

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: ma jan 01, 2018 12:49
door GA!S
Een 24v heeft een bobine per cilinder. Banken zijn verdeeld in 1-2-3 (achter) en 4-5-6 (voor). 1 en 4 zitten tegen de distributiezijde aan.

Hoewel ik eerder denk aan ontsteking kun je ook nog eens controleren of er geen lek in de luchttoevoer zit. Met name de rubbers van de inlaatbuizen worden hard en de pakkingen onder de voetjes willen wel eens gaan lekken. Ook de grote pakking onder het inlaatspruitstuk (waar de injectoren ingeperst zitten) moet na een jaar of 10 wel vervangen worden.

Re: Elektrische storingen Alfa 166 3.0V6 Sportronic

Geplaatst: ma jan 01, 2018 15:09
door Arjan75qv
Dank je voor je reactie.
Wat ik raar vind, is dat het de oneven cilinders zijn.
Komt de nummering van de uitlees software overeen met de nummering van hoe Alfa het nummert?
Er zijn ook blokken waarbij een bank 1-3-5 is en een andere 2-4-6.
Dan zou ik wat kunnen verklaren, bijv. een lekke koppakking, of vocht in de achterste bougiegaten.
Dat laatste ga ik in ieder geval eerst eens controleren.
Een misschien heb ik een lucht- of vacuümslang losgetrokken of gescheurd bij het verwisselen van het reservoir.
Wordt vervolgd...