unarazzaunafaccia
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma nov 13, 2017 09:12

Problemen met eerste versnelling

di nov 14, 2017 17:35

Hi allemaal. Ik dacht dat het handig was om mij hier aan te melden voor een vraag (en om mee te lezen).

Welke auto heb ik?
Een Giulietta 1.4 120 pk uit 2010. Zo'n 14 maanden geleden aangeschaft. Uiteraard handgeschakeld.

Probleemomschrijving
De eerste versnelling gaat er regelmatig niet lekker in. Heb ik af en toe ook met de achteruit versnelling. Heel soms geldt dat ook (in mindere mate) voor de tweede versnelling. Nu lijk ik hier meer last van te hebben als de auto koud is. Maar kan ook puur mijn gevoel zijn.

Verder lijkt ie soms (nu een ruim een jaar tijd, 5 gebeurt) wel goed in zijn 1 te zitten, maar dan blijkt na het optrekken (met name als ik wat sneller weg wil) dat ie er toch niet helemaal goed in zat: de auto begint dat heel erg te trillen. Klinkt absoluut niet alsof dat de bedoeling is. Paar keer gehad dus, en je schrikt je rot. Van die 5x was ik 5x ook echt snel aan het optrekken. Heeft daar dus echt wat mee te maken denk ik, want meestal rijd ik gewoon rustig.

Benieuwd naar of jullie dat ook wel eens hebben en of ik er iets aan zou moeten laten doen. Bedankt vast!
Alfa Romeo Giulietta (2010) 1.4 | 145 pk / 260 nm (Savali tuning) | Ulter dubbele sportuitlaat | K&N luchtfilter

Sudman
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: zo sep 03, 2017 19:26

Re: Problemen met eerste versnelling

di nov 14, 2017 17:54

Wat natuurlijk vaak is bij auto,s uit het midden segment, (en eronder) dat de eerste en de achteruit versnelling, niet zijn gesincroniseerd, en daar door het schakelen bij koude motor iets stroever gaat, eerst gas geven en dan schakelen, is helemaal een crime, soms helpt een andere versnellingsbak olie,

unarazzaunafaccia
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma nov 13, 2017 09:12

Re: Problemen met eerste versnelling

di nov 14, 2017 18:15

Wat natuurlijk vaak is bij auto,s uit het midden segment, (en eronder) dat de eerste en de achteruit versnelling, niet zijn gesincroniseerd, en daar door het schakelen bij koude motor iets stroever gaat, eerst gas geven en dan schakelen, is helemaal een crime, soms helpt een andere versnellingsbak olie,
Bedankt voor je reactie!

Oke. Kan wellicht bij de volgende APK aangeven dat ik de versnellingsbak wil laten invetten dan.

Maar het andere "stotterende" wanneer de versnelling er niet goed in lijkt te zitten - klinkt dat bekend? Die paar keer dat ik het mee heb gemaakt denk je wel echt: dit moet je niet te vaak doen. Kan nooit goed zijn. Is dat iets dat je "wel eens" hebt, of is het iets om mij zorgen over te maken? Vriend van me - die iets meer van auto's weet - zat onlangs naast me toen dat weer gebeurde. Hij keek er niet zo vak op, maar zei wel dat het niet de bedoeling is. Je complete auto trilt, alsof je over hoge, vlak na elkaar geplaatste ribbels op de weg rijdt. Beter kan ik het niet omschrijven denk ik..

Thanks!
Alfa Romeo Giulietta (2010) 1.4 | 145 pk / 260 nm (Savali tuning) | Ulter dubbele sportuitlaat | K&N luchtfilter

Sudman
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: zo sep 03, 2017 19:26

Re: Problemen met eerste versnelling

di nov 14, 2017 18:25

Een vraagje, heb je een gewoont3 om bij het stoplicht, te wachten met de versnelling in zijn 1, uiteraard hou je hier bij de koppeling ingetrapt?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Problemen met eerste versnelling

di nov 14, 2017 21:36

Wat natuurlijk vaak is bij auto,s uit het midden segment, (en eronder) dat de eerste en de achteruit versnelling, niet zijn gesynchroniseerd
Een achteruitversnelling is nooit gesynchroniseerd, volgens mij. Voor zover ik weet, schuif je er altijd een tandwiel tussen twee andere tandwielen. Dat gaat dus heel anders dan welke voorwaartse versnelling dan ook. Het lijkt mij op het eerste zicht ook fysiek onmogelijk om dat te synchroniseren. Dat is echter ook totaal niet nodig, want de achteruit versnelling inschakelen doe je normaliter altijd in een stilstaande auto en met de koppling langer dan een seconde of wat ingedrukt, staan alle drie de tandwielen dan gewoon stil! ;)

Noem mij een auto van jonger dan een jaar of 30, waarvan jij zeker weet, dat de eerste versnelling niet gesynchroniseerd is!? :shock:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Sudman
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: zo sep 03, 2017 19:26

Re: Problemen met eerste versnelling

di nov 14, 2017 22:12

Allesandro, het zal de leeftijd wel wezen :roll: :lol:

unarazzaunafaccia
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma nov 13, 2017 09:12

Re: Problemen met eerste versnelling

wo nov 15, 2017 14:19

Een vraagje, heb je een gewoont3 om bij het stoplicht, te wachten met de versnelling in zijn 1, uiteraard hou je hier bij de koppeling ingetrapt?

Nee. Ik kom in zijn vrij aanrijden en laat het start/stop systeem zijn ding doen.
Alfa Romeo Giulietta (2010) 1.4 | 145 pk / 260 nm (Savali tuning) | Ulter dubbele sportuitlaat | K&N luchtfilter

unarazzaunafaccia
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma nov 13, 2017 09:12

Re: Problemen met eerste versnelling

wo nov 15, 2017 14:22

Wat natuurlijk vaak is bij auto,s uit het midden segment, (en eronder) dat de eerste en de achteruit versnelling, niet zijn gesynchroniseerd
Een achteruitversnelling is nooit gesynchroniseerd, volgens mij. Voor zover ik weet, schuif je er altijd een tandwiel tussen twee andere tandwielen. Dat gaat dus heel anders dan welke voorwaartse versnelling dan ook. Het lijkt mij op het eerste zicht ook fysiek onmogelijk om dat te synchroniseren. Dat is echter ook totaal niet nodig, want de achteruit versnelling inschakelen doe je normaliter altijd in een stilstaande auto en met de koppling langer dan een seconde of wat ingedrukt, staan alle drie de tandwielen dan gewoon stil! ;)

Noem mij een auto van jonger dan een jaar of 30, waarvan jij zeker weet, dat de eerste versnelling niet gesynchroniseerd is!? :shock:

Bedankt voor je reactie! Weet niet veel van auto techniek, maar denk een beeld te hebben van waarover jij het hebt. Kan ik uit jouw reactie opmaken dat mijn probleem er nou eenmaal af en toe bij hoort? En er is er een methode om dat (grotendeels) te voorkomen? Wellicht meer olie?
Alfa Romeo Giulietta (2010) 1.4 | 145 pk / 260 nm (Savali tuning) | Ulter dubbele sportuitlaat | K&N luchtfilter

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

Re: Problemen met eerste versnelling

vr nov 17, 2017 00:19

Ik heb een collega die jaren geleden dezelfde uitvoering qua motor en uit hetzelfde bouwjaar had. En zij had ook dit probleem. Volgens mij was dit wel degelijk een probleem wat alleen maar erger werd. Ik zal maandag eens aan haar vragen.

Groet, Dennis

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Problemen met eerste versnelling

vr nov 17, 2017 11:14

Ik zou ook niet zeggen dat dit 'normaal' is of erbij hoort. Als het een alfa 75 was dan ik gezegd dat je er maar aan moet wennen, maar dit is een moderne auto en dan hoort ie absoluut niet uit de versnelling te schieten. Er lastig ingaan of kraken in de achteruit is iets wat een moderne bak niet doet.

Achteruit versnellingen kunnen wel degelijk gesynchroniseerd zijn, de ford sierra had dat zelfs al. En dat is meer dan een kwart eeuw geleden.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Problemen met eerste versnelling

vr nov 17, 2017 17:33

Achteruit versnellingen kunnen wel degelijk gesynchroniseerd zijn, de ford sierra had dat zelfs al. En dat is meer dan een kwart eeuw geleden.
Heb je daar een duidelijke tekening of foto van? Ik krijg dat zo snel niet gegoogeld, maar ben nooit te oud om te leren! ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Problemen met eerste versnelling

vr nov 17, 2017 21:07

http://www.super7thheaven.co.uk/compone ... 5-gearbox/

Hier staan een hoop plaatjes en diagrammen in van de MT75 bak, overigens kloppen de cijfers niet met de plaatjes.

Zover ik het kan zien loopt de idler gear gewoon altijd mee met het tandwiel van de achteruit (met zijn eigen asje), maar dat tandwiel zit net als gewone verzetten niet vast aan de as, waardoor je een synchro ring kunt gebruiken bij het vast zetten

unarazzaunafaccia
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma nov 13, 2017 09:12

Re: Problemen met eerste versnelling

di nov 21, 2017 16:27

Ik heb een collega die jaren geleden dezelfde uitvoering qua motor en uit hetzelfde bouwjaar had. En zij had ook dit probleem. Volgens mij was dit wel degelijk een probleem wat alleen maar erger werd. Ik zal maandag eens aan haar vragen.

Groet, Dennis
Hoi Dennis,

Toevallig nog na kunnen vragen? Benieuwd waar het aan ligt.
Alfa Romeo Giulietta (2010) 1.4 | 145 pk / 260 nm (Savali tuning) | Ulter dubbele sportuitlaat | K&N luchtfilter

unarazzaunafaccia
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma nov 13, 2017 09:12

Re: Problemen met eerste versnelling

di nov 21, 2017 16:28

Ik zou ook niet zeggen dat dit 'normaal' is of erbij hoort. Als het een alfa 75 was dan ik gezegd dat je er maar aan moet wennen, maar dit is een moderne auto en dan hoort ie absoluut niet uit de versnelling te schieten. Er lastig ingaan of kraken in de achteruit is iets wat een moderne bak niet doet.

Achteruit versnellingen kunnen wel degelijk gesynchroniseerd zijn, de ford sierra had dat zelfs al. En dat is meer dan een kwart eeuw geleden.
Lijkt mij ook niet normaal.. vraag is dus waar het aan ligt: misbruik ik 'em toch (want is dus maar heel af en toe), of moet er iets vervangen/nagekeken worden?
Alfa Romeo Giulietta (2010) 1.4 | 145 pk / 260 nm (Savali tuning) | Ulter dubbele sportuitlaat | K&N luchtfilter

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Problemen met eerste versnelling

di nov 21, 2017 17:30

Wat precies durf ik je niet te vertellen. uit de versnelling schieten kan wijzen op een probleem met de blokkeer inrichting op de schakelvorken, hoe dan ook kosten de meeste echte oplossingen veel geld (bak revisie of iets in die trend). Iets wat je kunt proberen is de versnellingsbak olie wisselen door exact de juiste olie die er volgens Alfa Romeo in moet, dus niet de olie die toevallig nog op de plank lag bij de plaatselijke garage.

Je zegt dat ie koud niet lekker schakelt, en dit zou kunnen door oude olie. Maar misschien ook niet. Helaas ken ik versnellingsbakken nog niet goed genoeg om juiste diagnoses te stellen.


Oh en in mijn ogen moet een moderne bak gewoon prima tegen misbruik kunnen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”