Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

Viscodrive in 155 v-bak?

di nov 07, 2017 11:48

Gepost voor een kennis;

Situatie; 155 2.0 16v met 1.4 versnellingsbak (omgebouwd naar kabelbediening), hierin wil ik graag een sperdifferentieel.
Nu kan ik direct voor een Quaife of iets soortgelijks gaan, maar met het oog op de toekomst (V6, diesel?) heb ik weinig zin om 2x een duur differentieel te kopen aangezien het ‘kleine’ diff niet past in een V6 en Diesel v-bak.

Dus…low budget idee;
Er zijn op diverse FIAT’s en Lancia’s bakken geleverd met een viscodrive – sper (losse visco koppeling icm. een vast differentieel). Zou dit passend te maken zijn in mijn 155 bak?
Het is belangrijk dat de 1.4 eindoverbrenging behouden blijft…

Afbeelding

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

di nov 07, 2017 21:12

Neem eens contact op met technische onderneming Leeuwarden. Gerard Baarda, die kan je dit wel vertellen

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

za nov 11, 2017 12:32

:thumbs: hij wist het inderdaad haarfijn uit te leggen, helaas is het diff fysiek te groot dus het past niet.... opzoek naar andere mogelijkheden dus.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

za nov 11, 2017 13:42

Er zijn op diverse FIAT’s en Lancia’s bakken geleverd met een viscodrive – sper (losse visco koppeling icm. een vast differentieel). Zou dit passend te maken zijn in mijn 155 bak?
Hallo Jeroen,

Dit is een interessant topic! Ik wist van het bestaan van zo'n koppeling gewoon niks af.
Heb je ook enig idee op welke wagens zo'n koppeling is terug te vinden? Prijs tweedehands / nieuw?
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

za nov 11, 2017 14:38

Eerste auto die bij me opkomt is de Lancia Kappa, die was er als viscodrive.
En als ik me niet vergis ook de Fiat Coupe en/of Lancia Delta 2.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

za nov 11, 2017 15:12

Volgens mij alle fiat/lancia's met 16v turbo en 20v turbo motoren.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

ma nov 13, 2017 10:48

6-bak inbouwen, daarin kunnen wel de normale lsd's
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

ma nov 13, 2017 11:13

Daar dachten we ook aan, echter is het voor een racer (vandaar de 1.4 eindoverbrenging), dus dan blijf je schakelen denk ik.... aan de andere kant kan het vanwege het beperkte vermogen van een 2.0 wel voordelen opleveren...

Iemand ervaring?

Ik ga even de bakverhoudingen nalopen :D

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

ma nov 13, 2017 15:43

Gepost voor een kennis;
:blue_lol:
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

ma nov 13, 2017 19:16

Als je een beetje serieuze auto op wilt zetten voor het circuit, met een beetje leuke 2.0 16V met vermogen rond of meer als 200PK is zelfs die 1.4 overbrenging nog veel te lang.

Toen ik nog met ''standaard'' bak reed, is deze ook al vrij snel nog korter gemaakt ;)

De 6 bak van de 166 2.0 doet het goed kwa verhoudingen, al gebruiken wij hem niet op een 2.0 TS... Mike en Lars gebruiken deze wel op de racer, maar dat is V6 24V en 2.0 TB Predi

Uiteraard allen voorzien van platen sper! Q2/Quaife heb je dan ook niet zoveel aan ;)
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

ma nov 13, 2017 19:44

Iemand ervaring?
Voor welke tak van de autosport wil je de wagen gebruiken?
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

di nov 14, 2017 10:48

Gepost voor een kennis;
:blue_lol:
mis ik iets? :lol: :lol: :lol: :lol:

Heel veel budget is er voorlopig niet.....dus die 200pk wordt (nog) niet gehaald :lol:
Maar misschien met het oog op later is het alvast leuk om een 6bak pas te maken. Waarschijnlijk kom je toch maar tot z'n 5, maar als de ratio's een beetje kloppen valt het misschien nog mee.

De auto zal voornamelijk op Zandvoort rijden.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

di nov 14, 2017 13:17

De auto zal voornamelijk op Zandvoort rijden.
Is het niet aangewezen om eerst te kijken hoe de koppelcurve er uit ziet alvorens een versnellingsbak, verhoudingen en eindoverbrenging te kiezen? Schakelen om te schakelen is tijdverlies.

Het is wel een extreem en onbestaand voorbeeld maar stel dat uw vermogen curve een vlakke lijn zou zijn dan heb je helemaal
geen speciale of aangepaste versnellingsbak nodig.
Ooit de laatste 2 uur van een 24 uur volgemaakt met een bak die in 4 geblokkeerd zat. De wagen was opgebouwd rond een 4,0 V8 en moest amper 1,5 seconden prijsgeven.

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

wo nov 15, 2017 19:12

De auto zal voornamelijk op Zandvoort rijden.
Is het niet aangewezen om eerst te kijken hoe de koppelcurve er uit ziet alvorens een versnellingsbak, verhoudingen en eindoverbrenging te kiezen? Schakelen om te schakelen is tijdverlies.

Het is wel een extreem en onbestaand voorbeeld maar stel dat uw vermogen curve een vlakke lijn zou zijn dan heb je helemaal
geen speciale of aangepaste versnellingsbak nodig.
Ooit de laatste 2 uur van een 24 uur volgemaakt met een bak die in 4 geblokkeerd zat. De wagen was opgebouwd rond een 4,0 V8 en moest amper 1,5 seconden prijsgeven.
Dat is natuurlijk het mooiste, maar met een standaard 2.0 maak ik me weinig illusies :D Eerst maar eens rijden en kijken wat hij nu doet, dus voorlopig gewoon met de 1.4 eindoverbrenging.
Tijdens de testritjes zal snel naar voren komen welke punten van de auto nog aandacht behoeven (de rijder even buiten beschouwing gelaten :lol: )

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

zo nov 19, 2017 23:38

Tijdens de testritjes zal snel naar voren komen welke punten van de auto nog aandacht behoeven (de rijder even buiten beschouwing gelaten :lol: )
Uw eerste goede vriend is uw weegschaal.
Om deze goede vriend naar waarde in te schatten moet je een paar dingen weten die net wat verder gaan dan het gewoon gewicht van uw wagen.
Vergeef me als ik iets vertel dat misschien vandaag algemene kennis is :)

Her race-gewicht van een wagen wordt als volgt samen gerekend.
Vaste onderdelen : gewicht x1
Onderdelen die draaien aan wielsnelheid : gewicht x2
Onderdelen die draaien aan motorsnelheid: gewicht x6

Met deze informatie in je hoofd ga je anders naar racewagens kijken.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Terug naar “Algemene Technische vragen”