Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

za nov 11, 2017 23:44

Een motor slaat naar mijn weten niet af als de lagers versleten zijn. Een diesel slaat eigenlijk alleen af als er geen (of te weinig) brandstof ingespoten word. Ik weet niet precies hoe het Alfa common rail systeem werkt, maar meestal heb je een lage druk pomp in de tank (of daar in de buurt) en een mechanische hoge druk pomp aan de motor. Druk word geregeld met een klep in de common rail. Als daar iets van niet in orde is doet de motor niks. Maar zo te zien is het wel wat aan de late kant om dat nu te testen :mrgreen:

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di nov 14, 2017 13:23

Een motor slaat naar mijn weten niet af als de lagers versleten zijn.
Naar mijn ervaring ook niet. Nu, de motor had er 300.000 opzitten en de lagerschalen voorspelden toch geen lange levensduur zonder demontage. Ik hou er wel rekening mee en bouw zo alle passende onderdelen van de 105 pk versie mee over.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di nov 14, 2017 13:27

Het carter van de 105 pk heeft tov het carter van de 115 pk versie toch nog andere verschillen dan enkel de sensor voor het oliepeil.
De olie terugloop van de turbo is anders. (carter 105 pk bovenaan)

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di nov 14, 2017 13:33

Extra vraagje:

Is het rode gedeelte (warmtewisselaar water/olie) los te koppelen van het oliepomp huis?
Ik vind het bizar dat dit onderdeel achter het motorblok blijft haken en alleen kan gedemonteerd worden samen met de krukas.

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di nov 14, 2017 21:44

Is het mogelijk dat de motor enkel door deze versleten hoofdlagerschalen soms afslaat bij traagloop?

Afbeelding
Nee, lijkt mij niet bij deze slijtage. Als er in geval van krukaslagers, meerdere echt tussenuit zijn, dus mm's speling, kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar dan heb je echt een enorm knikkerende motor!! Ik kan je wel uit ervaring vertellen, dat je bij één uitgelopen drijfstanglager een dusdanige onbalans creëert, dat de motor zeker wel af kan slaan. Maar ook dan praten we over een enorm knikkerende motor. Dus daar is echt heel veel meer slijtage, zeg maar gerust ravage voor nodig. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

zo nov 19, 2017 20:27

Nee, lijkt mij niet bij deze slijtage. Als er in geval van krukaslagers, meerdere echt tussenuit zijn, dus mm's speling, kan ik me er wel iets bij voorstellen
De enige mogelijkheid die ik zie is het stilleggen van de motor door het motormanagement wegens te lage oliedruk.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

zo nov 19, 2017 20:47

Enkele jaren geleden heb ik deze wagen aangekocht met een slippende koppeling.
Na enkele maanden is er een nieuwe koppeling in gemonteerd en die heeft het .... 200 km uitgehouden.
De rivetten (rvs) waren doorgesneden en dus draaide het centrale gedeelte gewoon vrij rond.
De wagen stond toen een eindje van huis en dichtbij een bevriend motorrevisiebedrijf. Die man heeft een top kwaliteit nieuwe koppeling set
gemonteerd en die heeft het ... 2000 km uitgehouden. Thuis het derde koppeling set gemonteerd en gezien de abnormale gang van zaken toch maar zeer grondig alles nagekeken. Nu bleken de centerbussen tussen de versnellingsbak en de motor te ontbreken.
Dit maakt dat beide niet perfect gecentreerd zijn (1,5mm) en dus gaat de koppelingsplaat er onherroepelijk aan.
Voordeel is dat er nogal wat nieuw materiaal (behalve de koppelingsplaten zelf) op voorraad is.

Op de foto kan je rechts de huidige koppelingsplaat zien die het niet lang meer gaat uithouden. Het center is door het schudden van het dubbelmassa vliegwiel bijna helemaal uitgesleten. Dit center wordt vervangen door het center van de plaat met amper 200 km op de teller.
Er ligt ook nog een dubbelmassa vliegwiel op voorraad met nog minder spelling dan datgene wat nu op de wagen is gemonteerd.
De laatste kans voor het origineel koppelmechanisme. Indien dit nog voor problemen zorgt gaat er het enkel massa vliegwiel in van mijn oude 155 TD met aangepaste koppelingsplaat en een drukgroep van de 156.
Eigenlijk dom dat men geen koppelingsplaat apart kan aanschaffen en telkens een hele kit dient te kopen.

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

zo nov 19, 2017 20:57

Het vliegwiel van een 155 TD past zo op de krukas van de 156. Ook de vertanding voor de startmotor is hetzelfde.

Afbeelding

De koppelingsplaat van de 155 past ook gewoon op de ingaande as van de versnellingsbak. Het center met de veren kan dus dienen als drager voor de buitenring / frictiemateriaal van de 156 jtd. De drukgroep van de 156 past niet zomaar op het vliegwiel van de 155. Hiervoor zal er een tussenstuk moeten worden voorzien. Maar ... eerst het origineel pakket nog eens proberen. Een laatste keer...

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

zo nov 19, 2017 21:49

:thumbs: voor de duidelijke uitleg met foto's!

Oke dus als ik het goed begrijp heb je dus door het ontbreken van de pasbussen tussen blok en bak nu 3x de koppeling aan gruzelementen gehad?

Geen losse plaat verkrijgbaar?? https://www.autodoc.nl/valeo/1100991 :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

zo nov 19, 2017 23:17

Oke dus als ik het goed begrijp heb je dus door het ontbreken van de pasbussen tussen blok en bak nu 3x de koppeling aan gruzelementen gehad?
2x de koppeling aan gruzelementen. De derde heeft tot vandaag dienst gedaan maar is nu toch in verregaande staat van ontbinding (55.000 km).
Geen losse plaat verkrijgbaar?? https://www.autodoc.nl/valeo/1100991 :wink:
Bedankt voor de link maar er wordt steeds gemeld dat de koppelingsplaat niet op voorraad is of niet geschikt is voor de Alfa 156 jtd 1,9.
Ik ga morgen nog even rondkijken of ik nergens frictiemateriaal en holle koperen rivetten op de kop kan tikken.
Zou mooi zijn indien ik ook nieuwe voering op de plaat zou kunnen zetten. Onze Alfa's ( 156 sedan / 156 Sportwagon / 147 1,6 TS ) doen gezamenlijk jaarlijks zo'n 120000 km.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

ma nov 20, 2017 00:23

Bijzonder,als ik even doorklik op de link bij autodoc kom ik toch gewoon in het bestelmenu terecht zonder melding dat ze niet op voorraad zou zijn?

Heb gewoon 156 1.9 jtd sw 105 pk ingegeven trouwens.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

ma nov 20, 2017 08:43

Bijzonder,als ik even doorklik op de link bij autodoc kom ik toch gewoon in het bestelmenu terecht zonder melding dat ze niet op voorraad zou zijn?

Heb gewoon 156 1.9 jtd sw 105 pk ingegeven trouwens.

Grtz,fRank
Mogelijk ligt de fout bij mij. Ik probeer nog eens opnieuw.
Nog eens bedankt voor de info!

Groeten Johan
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

ma nov 20, 2017 13:34


Ik ga morgen nog even rondkijken of ik nergens frictiemateriaal en holle koperen rivetten op de kop kan tikken.
Via wat zoekwerk kom ik terecht bij Claeys in Turnhout - België.
Yep, er kon nieuwe voering op de plaat worden gelegd en gezien ik er 180km voor overhad kon ik gewoon even wachten tot de plaat klaar was.
Met een zeer interessante babbel de tijd gevuld. Mijnheer Claeys heeft aardig wat oldtimermateriaal op voorraad liggen en blijkt een enorme passie te bezitten wat autoherstellingen aangaat waarmee je vandaag in een gewone garage niet meer terecht kan.
Ik ga zeker geen spijt hebben dat ik vanmorgen die 180 km heb afgelegd voor een herstelling van amper 70€ ...

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di nov 21, 2017 20:04

Op mijn 2.4 jtd heb ik een vliegwiel van een 2.0 16v TS zitten. Past ook gewoon erop met startmotor e.d. Makkelijker te vinden als een 155 TD vliegwiel denk ik.

Drukgroep heb ik ook van de 16v, laten verzwaren voor meer druk. Is nu wel wat zwaar..

Plaat en bak e.d. Is in mijn geval helemaal anders dus niet belangrijk. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

zo nov 26, 2017 22:26

Makkelijker te vinden als een 155 TD vliegwiel denk ik.
Juist maar ik heb nog een vliegwiel van mijn 155 TD op voorraad.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Terug naar “Algemene Technische vragen”