Enkele jaren geleden heb ik deze wagen aangekocht met een slippende koppeling.
Na enkele maanden is er een nieuwe koppeling in gemonteerd en die heeft het .... 200 km uitgehouden.
De rivetten (rvs) waren doorgesneden en dus draaide het centrale gedeelte gewoon vrij rond.
De wagen stond toen een eindje van huis en dichtbij een bevriend motorrevisiebedrijf. Die man heeft een top kwaliteit nieuwe koppeling set
gemonteerd en die heeft het ... 2000 km uitgehouden. Thuis het derde koppeling set gemonteerd en gezien de abnormale gang van zaken toch maar zeer grondig alles nagekeken. Nu bleken de centerbussen tussen de versnellingsbak en de motor te ontbreken.
Dit maakt dat beide niet perfect gecentreerd zijn (1,5mm) en dus gaat de koppelingsplaat er onherroepelijk aan.
Voordeel is dat er nogal wat nieuw materiaal (behalve de koppelingsplaten zelf) op voorraad is.
Op de foto kan je rechts de huidige koppelingsplaat zien die het niet lang meer gaat uithouden. Het center is door het schudden van het dubbelmassa vliegwiel bijna helemaal uitgesleten. Dit center wordt vervangen door het center van de plaat met amper 200 km op de teller.
Er ligt ook nog een dubbelmassa vliegwiel op voorraad met nog minder spelling dan datgene wat nu op de wagen is gemonteerd.
De laatste kans voor het origineel koppelmechanisme. Indien dit nog voor problemen zorgt gaat er het enkel massa vliegwiel in van mijn oude 155 TD met aangepaste koppelingsplaat en een drukgroep van de 156.
Eigenlijk dom dat men geen koppelingsplaat apart kan aanschaffen en telkens een hele kit dient te kopen.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?