Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Alfa 156 jtd motorwissel

zo nov 05, 2017 23:35

Hallo beste Alfisten,

Het ondenkbare is gebeurd, ik heb een JTD (1900) motor stuk gekregen. Met horten en stoten kwam er nog wat beweging in.
Gezien er geen foutcodes in het motormanagement zaten en een raar bijgeluid toch maar de olie afgelaten en in het bezinksel
zaten metaaldeeltjes ....
De 156 is van 2005 ( 115pk) en gezien ik nog een 105 pk versie liggen heb van een 1998 met amper 150.000 km zou ik dit motorblok
willen inbouwen. Heeft iemand dit al ooit eens voor mekaar gekregen?
Ik ben wel van plan om het carter te behouden evenals het EGR systeem, inlaatcollector en compleet uitlaatsysteem, turbo van model 2005
inbegrepen.

Nog een vraagje, is er een manier om de gloeikaarsen heelhuids uit een cilinderkop te halen? Het motorblok dat moet dienen heeft twee
kapotte gloeikaarsen en volgens een revisiebedrijf in de buurt breken de gloeikaarsen steeds af indien je ze wil demonteren.

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

ma nov 06, 2017 08:30

Das bijzonder... En jammer.
Maar waarom zou je t carter willen overzetten?
Ik zou de rest van de genoemde delen overigens ook minutieus inspecteren en schoonmaken, voor t zelfde geld bouw je de oorzaak van de crash mee over naar t nieuwe blok...

Afbrekende gloeistiften bij wisselen heb ik nooit problemen mee ondervonden trouwens.

Suc6 in ieder geval, grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

ma nov 06, 2017 22:29

Maar waarom zou je t carter willen overzetten?
In het carter van het recentere kapotte blok zit een een sensor die het niveau van de olie meet. Het oudere blok heeft die sensor niet.
Ik zou de rest van de genoemde delen overigens ook minutieus inspecteren en schoonmaken, voor t zelfde geld bouw je de oorzaak van de crash mee over naar t nieuwe blok...
Ik denk dat het opsporen van de oorzaak van de schade niet zo'n slecht idee is.
Wel is het zo dat het motorblok en cilinderkop vermoedelijk ongewijzigd kunnen dienen. Al de rand onderdelen worden wel grondig gereinigd en overgezet.

Afbrekende gloeistiften bij wisselen heb ik nooit problemen mee ondervonden trouwens.
In deze twee cilinderkoppen zitten ze wel muurvast.
Misschien de cilinderkop tot 100° warm stomen?
Enkele flinke tikken bovenop de toch stuk zijnde gloeikaarsen?

Verder wil ik ook het dubbel massa vliegwiel vervangen door een enkel massa vliegwiel en ben er nog niet uit of ik het EGR systeem
opnieuw ga installeren, die was toch buiten werking gesteld. - ergens 50,000 km geleden.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di nov 07, 2017 08:43

Ah, duidelijk vwb het carter.

EGR is inderdaad niet noodzakelijk, weet dat er diverse zijn het complete systeem verwijderd hebben.

Gloeistiften weet ik zo 1/2/3 geen oplossing voor, vraag anders een bij een revisiebedrijf in de buurt hoe hun het doen?

Enkel massa vliegwiel zou ik persoonlijk niet aan beginnen, de trillingen die veroorzaakt worden bij de arbeidsslagen van een jtd zijn dusdanig heftig dat je of de koppeling of de versnellingsbak uit elkaar rammelt binnen afzienbare tijd...youtube even op Luk dmf voor een uitleg over dubbelmassa vliegwielen.

Suc6 ,grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di nov 07, 2017 20:42

Enkel massa vliegwiel zou ik persoonlijk niet aan beginnen, de trillingen die veroorzaakt worden bij de arbeidsslagen van een jtd zijn dusdanig heftig dat je of de koppeling of de versnellingsbak uit elkaar rammelt binnen afzienbare tijd...youtube even op Luk dmf voor een uitleg over dubbelmassa vliegwielen.
In mijn giulia heb ik op de 2.4jtd een vliegwiel van een 2.0 16v benzine met een verzwaarde drukgroep. Ik heb nog geen hele vreemde geluiden gehoord maar dat kan ook aan de bak liggen. 3 assige bakken schijnen meer herrie te maken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di nov 07, 2017 21:47

Als ik t mag geloven is dat dmf om die heftige trillingen te elimineren die anders je bak in gaan, schijnt niet goed te komen...
Dit is niet t filmpje wat ik toen gezien heb maar hier een idee: https://youtu.be/aRL_1KW79NA

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di nov 07, 2017 23:59

Je kan het dmf vervangen door een vast vliegwiel maar dan moet je wel een koppelingsschijf
met lange tangentiaalveren gebruiken.(Valeo levert ombouwkits) Gebruik je een schijf zonder veren dan gaat je
versnellingsbak er gegarandeerd aan. Heb het ooit bij een VW Passat aan de hand gehad, de bak
was binnen het jaar kapot gegaan.
Cilinderkop rond gloeibougie heet stoken met goede heteluchtblazer oid kan helpen om deze te verwijderen.

Groeten Gunther

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

vr nov 10, 2017 20:22

Gloeistiften weet ik zo 1/2/3 geen oplossing voor, vraag anders een bij een revisiebedrijf in de buurt hoe hun het doen?
Een Alfa liefhebber uit Vilvoorde heeft me een kleine slagmoersleutel (perslucht) meegegeven. Met de aanhoudende 'lichte' trillingen
zouden de gloeikaarsen vroeg of laat moeten loskomen. Zonet nog wat kruipolie op de gloeikaarsen gespoten - kan een nachtje inwerken en dan test ik even de oplossing met de kleine slagmoersleutel. Volgens Luc Boulet, (een revisie bedrijf op enkele honderden meter van de deur) blijft het een loterij. Ze breken of ze breken niet...
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

vr nov 10, 2017 20:32

Enkel massa vliegwiel zou ik persoonlijk niet aan beginnen, de trillingen die veroorzaakt worden bij de arbeidsslagen van een jtd zijn dusdanig heftig dat je of de koppeling of de versnellingsbak uit elkaar rammelt binnen afzienbare tijd...youtube even op Luk dmf voor een uitleg over dubbelmassa vliegwielen.
Hey Frank,
ik moet steeds denken aan de sinterbrons koppelingen die ik vroeger in mijn racewagens monteerde.
Enkel massa en geen veren ... nergens. Gebruik: niet echt de zachtste voet - zeker niet bij de start van een 'special stage'.
Probleem is dat in deze wagen al het derde dubbel massa vliegwiel steekt en wegrijden zonder schokken vraagt uiterste concentratie.
Ik vermoed dat de wagen bij een vorige eigenaar een niet al te beste 'chip-tuning' heeft ontvangen.
Verder springen wijzelf nogal vrij zacht om met het vermogen en ik heb nog 3 bakken op schap liggen. Eéntje om zeep helpen
is dus niet echt een groot probleem.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

vr nov 10, 2017 20:35


In mijn giulia heb ik op de 2.4jtd een vliegwiel van een 2.0 16v benzine met een verzwaarde drukgroep. Ik heb nog geen hele vreemde geluiden gehoord maar dat kan ook aan de bak liggen. 3 assige bakken schijnen meer herrie te maken.
Ik begrijp uit uw uitleg dat dat vliegwiel uit een 2,0 16v geen dubbel massa vliegwiel is.
Welke vliegwielen passen op de 1,9 jtd?
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

vr nov 10, 2017 20:38

Als ik t mag geloven is dat dmf om die heftige trillingen te elimineren die anders je bak in gaan, schijnt niet goed te komen...
Dit is niet t filmpje wat ik toen gezien heb maar hier een idee: https://youtu.be/aRL_1KW79NA

Grtz,fRank
Interessante uitleg, bedankt voor de link.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

vr nov 10, 2017 20:42

Heb het ooit bij een VW Passat aan de hand gehad, de bak
was binnen het jaar kapot gegaan.
Cilinderkop rond gloeibougie heet stoken met goede heteluchtblazer oid kan helpen om deze te verwijderen.

Groeten Gunther
Hallo Gunter,

Tja ... VW Passat... :)
Neen, even serieus nu. Ik ben geneigd om het toch zelf uit te testen.
Wat de gloeikaarsen betreft, opwarmen/kruipolie/mini-slagmoer sleutel en we gaan ervoor.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

vr nov 10, 2017 20:46

Definitieve scheiding origineel motorblok en derde versnellingsbak is een feit.
Morgen het kapotte blok uit elkaar gooien en eens kijken waar het fout is gegaan.

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

za nov 11, 2017 23:07

Info waar iemand mogelijk wat aan heeft.

Bovenaan de cilinderkop van de 105 pk versie (2000) , onderaan de cilinderkop van de 115 pk versie (2004)
De enige verschillen die ik kon opmerken waren twee ontbrekende gaten en één gat met M6 die veranderd is naar M8.
Verder zijn naar mijn mening, beide cilinderkoppen identiek.

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

za nov 11, 2017 23:14

Na demontage toch wel flink ingelopen hoofdlagerschalen ontdekt.
Verder lijkt alles in vrij normale toestand te zijn.
Is het mogelijk dat de motor enkel door deze versleten hoofdlagerschalen soms afslaat bij traagloop?
Voor mij blijft het een raadsel gezien deze motor geen klopsensoren heeft die het motor-management kan uitlezen.

Iemand een idee?

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Terug naar “Algemene Technische vragen”