Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

zo nov 26, 2017 23:00

Klaar om terug te monteren.
Het motorblok van de 105 pk met geen 150.000 km op de teller, de cilinderkop van de 115 pk ,afgeperst, lek-test en nieuwe gloeikaarsen ,
een nieuwe koppeling en nieuwe distributie riem.
Ik moet zeggen dat het een hele ervaring is om zo'n motorwissel zonder hefbrug uit te voeren. Bijkomende moeilijkheden vinden hun oorzaak bij de uitvoerder van de herstelling ...
Tot op heden had ik de gewoonte om alles gewoon te demonteren en in een grote bak te gooien. Bij montage van de afzonderlijke motorelementen speelde de volgorde geen rol en het uit-sorteren van de bouten was na reiniging de logica zelve.
Dit was dus bij deze 156 jtd een grove misrekening. Ik ben te tel kwijt geraakt hoeveel keer ik iets terug diende te demonteren omdat de ruimte ontbrak om het volgende onderdeel te plaatsen. Wat ook geen meerwaarde was is het grote tijdsverloop tussen demontage en montage. Een mens vergeet al iets na 2 weken 'ander' werk.
Gezien het hier gaat om een herstelling in de vrije uurtjes en deze redelijk beperkt zijn voorzie ik voor een volgende keer een meer gedocumenteerde aanpak. Meer foto's en een volgorde van demontage had me zeker en vast ettelijke uren bespaard.

Afbeelding

Morgen alles aansluiten en de motor even proefdraaien. Als alles naar wens gaat krijgen de cardanassen nieuwe stofhoezen en ondergaat de driehoek links boven dezelfde 'up-date' als de rechtse heeft ontvangen zo'n 30,000 km geleden.
De originele rubbers zijn vervangen door teflon bussen en het resultaat is zoals het hoort: na 30.000 km geen spoor van spelling en een geluidloze werking. Als extra voordeel stuurt de wagen ook een stuk beter.
Ik post de 'how-to' wel in een ander topic.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

ma nov 27, 2017 12:35

Doe jezelf een plezier en maak ook meteen smeernippels op de kogel en de draaipunten van de draagarmen. Doorboren tot op de kern, draad tappen en een nippel erin, vervolgens vullen met lagervet.
Af en toe een pufje vet erbij, houdt ze gangbaar en vooral stil. Inmiddels zo'n 35K mee gedaan op d ze manier zonder kraken of uitgewoonde kogel'vatting'.

Afbeelding

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

ma nov 27, 2017 23:24

Doe jezelf een plezier en maak ook meteen smeernippels op de kogel en de draaipunten van de draagarmen.
Dat is wel een goed idee.
Onze jtd's doen heel wat kilometers en met nieuwe driehoeken boven zijn we amper enkele maanden verder en het gekraak begint al.
Het smeren via smeernippels zou dit echt wel moeten verhelpen.

Ondertussen heeft de motor even gedraaid tot oliedruk. Morgen nog het koelcircuit, allerhande plastiek rommel en de voorste ophanging monteren en hij zou tegen een paar honderdduizend kilometer extra moeten kunnen.
Eerste test uren zijn cruciaal. Erop of eronder...
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di nov 28, 2017 21:08


Ik moet zeggen dat het een hele ervaring is om zo'n motorwissel zonder hefbrug uit te voeren.
Gij Held !!! =D>

Ik heb inmiddels , mét brug én heftruck een handjevol motoren gewisseld (RWD en FWD (WWD.. :mrgreen: ), en vind het zelfs met deze spullen nog wel een klus. Hoe krijg je dat voor elkaar ?!?!

Goeie knutseltip fRank, die nippelkes. Ga ik zo ook maar eens op de 20V knutselen. Zal btw ergens volgende week je 20V-draadje eens lezen man !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di nov 28, 2017 22:06

Een motor wisselen gaat prima zonder brug, een hele auto lassen kan ook zelfs. Echt aan te raden is het niet :mrgreen:


Maar die nippeltjes vraag ik me toch van af hoe effectief dat kan zijn. Voor de transaxle draagarmen voor wordt dat ook wel eens aangeraden, maar dat zijn in feite lagers die strak in de behuizing zitten. Als je vanaf een smeernippel in de behuizing er vet in pompt dan kan dat eigenlijk nergens heen. Er zitten ook geen groeven in om vet te verdelen ofzo
Voor een fuseekogel kan ik me voorstellen dat het werkt omdat die draait en vet overal kan komen.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di nov 28, 2017 22:48

- en vind het zelfs met deze spullen nog wel een klus. Hoe krijg je dat voor elkaar ?!?!
Eerst en vooral een passie hebben voor Alfa's. :D
Nu, in een 'box' op één of ander circuit staat er ook nooit een hefbrug. Met de juiste (meestal zelfbouw) tools kom je een heel eind.
Om motoren van 156 te wisselen heb ik een verrijdbare draagwieg waar een klein plateau met draadstangen alle denkbare hoeken aankan.
Tegelijkertijd is de voorzijde open zodat met een krik elke hoek afzonderlijk kan worden gelicht.
Draagwieg en plateau zijn universeel, de motor rust hierop via een op maat gemaakte steun.
Wat nog ontbreekt is een ondersteuning voor beide onafhankelijke ophangingen. De volgende maal een 156 'onder het mes gaat' maak ik die eerst klaar.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

wo nov 29, 2017 00:09

Maar die nippeltjes vraag ik me toch van af hoe effectief dat kan zijn. Voor de transaxle draagarmen voor wordt dat ook wel eens aangeraden, maar dat zijn in feite lagers die strak in de behuizing zitten. Als je vanaf een smeernippel in de behuizing er vet in pompt dan kan dat eigenlijk nergens heen. Er zitten ook geen groeven in om vet te verdelen ofzo
Voor een fuseekogel kan ik me voorstellen dat het werkt omdat die draait en vet overal kan komen.

Bij 156 en 147: De twee ronde rubber bussen (waar die lange bevestigingsbout doorheen gaat) die hebben een soort kruisvormige ribbeltjes. Daar kan wel flink wat vet tussen rubber en metaal. Alleen ik weet zo niet meer of die ribbeltjes nou aan de buitenkant of aan de binnenkant van het rubber zitten. Maar anyway, bij nieuwe draagarmen zijn die bussen altijd droog er in gezet. Daardoor gebeurt idd. vaak dat het kraken na een paar maanden alweer begint. (Dat geluid komt bij die twee bussen vandaan. Die kruisjes slijten heel snel weg, dan komt er vocht met zand tussen en voila!) Bij nieuwe draagarmen kun je beter voor de montage eerst die rubberbussen er uit drukken, rondom invetten en dan terugplaatsen. En dan de nieuwe draagarmen pas onder de auto monteren. Dat was ooit een demo tijdens een TC meeting waar ik nog een verslagje van geschreven heb in het KB. Bij mijn eigen auto daarna ook in de praktijk laten doen zo, toen die weer eens nieuwe draagarmen moest. En uit ervaring: op die wijze nooit meer last gehad van dat gekraak, ook niet na heel veel kilometers. Die ene klodder vet en een kwartiertje extra werk zijn wat dat betreft al goud waard. Zelfs zonder smeernippel.
Het draaipunt bij de fuseekogel, daar kan zo'n nippel waarschijnlijk wel super nuttig zijn als ik er zo over nadenk... Daar draait de boel veel meer. En daar ontstaat altijd speling met de bonkende geluiden. En ook APK afkeur als die speling 1 mm of meer is. Fijn als dat ook eens gestopt kan worden of tenminste flink uitgesteld... Zeker voor de veelrijders onder ons.

@fRank, Dank voor de tip! Ik neem mij voor om bij de volgende draagarmwissel ook zo'n smeernippel te maken bij de fuseekogels. (Tenminste, als ik de auto dan nog heb, zie Il Mercato....)

.

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

do nov 30, 2017 22:14

bij de rubbers ok, maar hoe boor je een nippel in het kogelgewricht, zonder de kogel te beschadigen en zonder dat er spanen in het gewricht komen?

Ik had kortgeleden ook een krakende voorkant (links en rechts) van mijn 159, terwijl drie draagarmen net vervangen waren. Dit kwam opeens nadat de auto weer even op de twee-kolom's brug had gestaan.
Na een week of twee leek het zichzelf op te lossen.
Ik verdenk de rubbers van de bovenste draagarmen: deze had ik na montage, toen de auto weer op de grond stond nog even los en weer vast gedraaid. Nadat de auto weer eens op de brug had gestaan natuurlijk niet weer.
100% zeker ben ik niet: ook de bodemplaat zat eerst niet helemaal goed vast, maar het vastzetten leek weinig invloed te hebben.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di dec 05, 2017 18:37

De bouten door de bussen heen bij de bovenste draagarmen moet je ook 'onder belasting' aantrekken dus niet met de wielen los van de grond/uitgeveerd.
Zo voorkom je dat, als de auto eenmaal weer op zn wielen staat, je bussen al belast/verdraaid zonder dat de auto echt inveert. Beter eerst in zn veren laten zakken en dan de bouten vast zetten. (is even lastig maar met de schijven op een stapel houtblokken of tegels gaat t wel.

Smeernippel in het kogelgewricht: de kogel kan er uiteraard niet uit dus voorzichtig boren tot je door het alu van de arm heen bent, dat merk je direct, hooguit heb je een putje van een paar tiende van een boorpunt erin so what? :D

Er komt eigenlijk geen materiaal in het gewricht, simpelweg omdat er geen ruimte is tussen kogel en alu. Werkt voor draad tappen idem, let wel op dat je niet te hard te keer gaat dan; als t tapje op een gegeven moment klem loopt tegen de kogel>stoppen. Aan afgebroken tapjes heb je niks op die plek... :D
Kwestie van aanvoelen, daarna desnoods even met de stofzuiger in het gaatje en de nippel monteren.
Vervolgens volblaffen met een goede kwaliteit vet tot je het kogelhoesje wat ziet opbollen.. :thumbs:

Appeltje/eitje ik kon t zelfs! :mrgreen:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di dec 05, 2017 19:27

Bedankt voor de uitleg.
idd hoeft alleen het puntje van de boor maar door het alu heen. Als de (minimale) beschadigingen maar niet voor extra slijtage zorgen is het prima. scherp gereedschap en voorzichtig werken gaat he waarschijnlijk prima.
:thumbs:

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di dec 05, 2017 21:13

Meer slijtage dan zonder vet aan de kogel is bijna niet mogelijk... :jumping:
Spul zit zowat droog gemonteerd normaal, dat duurt geen 20K km of je hebt weer klapperende draagarmen... #-o

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di dec 05, 2017 22:15

Aan afgebroken tapjes heb je niks op die plek... :D
Noem mij eens een plek, waar je er wel wat aan hebt? :P
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

di dec 05, 2017 22:19

De vuilnisbak :mrgreen:

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

wo dec 06, 2017 14:27

:mrgreen:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 jtd motorwissel

do dec 07, 2017 16:54

Kleine update aangaande de herstelling.

Van zodra alles rondom de motor was gemonteerd, hoog tijd om de motor wat langer te laten draaien.
Dikke tegenvaller eigenlijk. De motor draait helemaal niet netjes en heeft een merkwaardig bijgeluid dat ik niet echt kan thuisbrengen.
Nu is de cilinderkop met injectoren mee over gebouwd en ik hoop dat een foute injector de oorzaak is van het onregelmatig lopen en het abnormale geluid. Vandaag nog of morgen vervang ik de 4 injectoren en hoop dat de motor dan wat gezonder klinkt.

Is het eigenlijk nog mogelijk om een jtd in een motor-stand in te bouwen en vervolgens te laten test draaien?
Het is een beetje absurd om een motor, waarvan men toch nooit 100% zekerheid heeft aangaande de staat, in een wagen dient in te bouwen
om hem aan de praat te krijgen. Ik denk dan aan het signaal dat het motor-management moet krijgen van de contactsleutel.

Waar is eigenlijk de tijd naartoe dat men een motor uit een donorwagen haalde en met deze - binnen de twee dagen - het kapotte exemplaar verving?
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Terug naar “Algemene Technische vragen”