Klaar om terug te monteren.
Het motorblok van de 105 pk met geen 150.000 km op de teller, de cilinderkop van de 115 pk ,afgeperst, lek-test en nieuwe gloeikaarsen ,
een nieuwe koppeling en nieuwe distributie riem.
Ik moet zeggen dat het een hele ervaring is om zo'n motorwissel zonder hefbrug uit te voeren. Bijkomende moeilijkheden vinden hun oorzaak bij de uitvoerder van de herstelling ...
Tot op heden had ik de gewoonte om alles gewoon te demonteren en in een grote bak te gooien. Bij montage van de afzonderlijke motorelementen speelde de volgorde geen rol en het uit-sorteren van de bouten was na reiniging de logica zelve.
Dit was dus bij deze 156 jtd een grove misrekening. Ik ben te tel kwijt geraakt hoeveel keer ik iets terug diende te demonteren omdat de ruimte ontbrak om het volgende onderdeel te plaatsen. Wat ook geen meerwaarde was is het grote tijdsverloop tussen demontage en montage. Een mens vergeet al iets na 2 weken 'ander' werk.
Gezien het hier gaat om een herstelling in de vrije uurtjes en deze redelijk beperkt zijn voorzie ik voor een volgende keer een meer gedocumenteerde aanpak. Meer foto's en een volgorde van demontage had me zeker en vast ettelijke uren bespaard.
Morgen alles aansluiten en de motor even proefdraaien. Als alles naar wens gaat krijgen de cardanassen nieuwe stofhoezen en ondergaat de driehoek links boven dezelfde 'up-date' als de rechtse heeft ontvangen zo'n 30,000 km geleden.
De originele rubbers zijn vervangen door teflon bussen en het resultaat is zoals het hoort: na 30.000 km geen spoor van spelling en een geluidloze werking. Als extra voordeel stuurt de wagen ook een stuk beter.
Ik post de 'how-to' wel in een ander topic.