gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Soms uitlaatgas/rubber geur in GTA, wat is het?

za okt 07, 2017 10:52

Ik heb een probleem waar ik niet uitkom. Zodra het warm weer is buiten en ik trap mijn 147 GTA op zijn staart dan gaat hij van binnen stinken, ook als de climate op "off" staat. Ik kan de geur niet 100% thuisbrengen, het lijkt op een combi van verbrand rubber en uitlaatgassen... iets in die trend. Het is 100% zeker geen koelvloeistof. En het gekke is dat de geur binnen 20 seconden dan ook weer helemaal verdwenen is. Dus heel specifiek 1. warm weer en 2. volle belasting en 3. zeer kort aanwezig.

Het probleem is dat ik er ziek van word als ik even lekker aan het doorrijden ben, dus ik wil er graag vanaf natuurlijk.

Ik heb geprobeerd om goed door te rijden en dan de auto direct aan de kant te zetten en direct de motorkap te openen. Naar ik zie dan nergens rook en de geur valt daar nog wel mee (weet niet eens zeker of ik het daar ruik).

Eigenlijk is de vraag of iemand dit verhaal herkent? Gelieve niet filosoferen, want dat heb ik al met meerdere kenners gedaan en die wisten het ook niet. Hetgene wat men denkt is het lekken van een druppel olie op de uitlaat, maar dat ruikt volgens mij anders. Mijn vorige Alfa lekte jaren op de krukas-kering ;) En dat is ook niet er opeens wel en daarna direct niet meer.

Het euvel moet dus echt door een andere Alfarijder herkend worden.

Gebruikersavatar
__1337__
Full Member
Full Member
Berichten: 290
Lid geworden op: ma dec 19, 2011 13:48

Re: Soms uitlaatgas/rubber geur in GTA, wat is het?

za okt 07, 2017 18:19

Naar mijn idee gok ik ook op de krukaskeerring en de uitlaat. De uitlaat loopt er precies overheen. Drie andere mogelijkheden: gaatje in het spruitstuk of slecht sluitende pakking van het spruitstuk. Zijn de carterslangen nog fris? Of keihard en druppelt er wel eens olie uit? Tot slot, loopt je distributieriem niet ergens aan tegen de kap? Ook dat stinkt gruwelijk. Mijn 3.2 had ook last van verbrande olie op de uitlaat en vieze geur. Kwam van het carterslangetje na de gasklep. Olie liep via dat slangetje door naar de achterste bank en druppelde via daar op het achterste spruitstuk.

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: Soms uitlaatgas/rubber geur in GTA, wat is het?

zo okt 08, 2017 11:33

Top, bedankt voor de mogelijkheden, ik ga de carterslangen en distributieriem/kap even n!

Mocht iemand exact hetzelfde hebben (alle stank binnen 20 seconden volledig weer weg) dan hoor ik het graag!

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1289
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Soms uitlaatgas/rubber geur in GTA, wat is het?

zo okt 08, 2017 12:12

Pas alsjeblieft op, dit verhaal klinkt mij heel bekend in de oren. Bleek bij mijn V6 de distributieriem te zijn die half doorgesleten was agv een kapotte spanner. Ik was er net maar dan ook net op tijd bij...
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: Soms uitlaatgas/rubber geur in GTA, wat is het?

ma okt 09, 2017 15:15

Die distributie vind ik momenteel toch wel de hoofdverdachte inderdaad om omdat de spanrol sowieso ook al geluid maakt.

Dat zou het wel eens kunnen zijn! Ik ga dat direct na mijn vakantie even controleren...

Heel erg dank beiden!

Terug naar “Algemene Technische vragen”