Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Koolstoffilter/tank ontluchting 75

wo okt 04, 2017 18:53

Een vraagje over het koolstoffilter/EVAP systeem

Vanaf de tank loopt een leiding naar een plastic tankje onder de hoedenplank, en vandaar via een dun slangetje naar het koolstoffilter, waar de dampen gefilterd worden en teruggaan naar de motor via een vacuum leiding. Een motronic aangestuurde solenoid bediend het geheeld.

Dus op zich best een handig ding, omdat je zo in ieder geval geen last hebt van brandstofdampen. En goed voor het milieu.


Maar kun je hem ook verwijderen? En vooral: hoe doe je dat op zo'n manier dat je geen brandstofdampen in de cabine of in de motorruimte krijgt?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: Koolstoffilter/tank ontluchting 75

do okt 05, 2017 18:13

Heb dat ding ooit eens ertussenuit gefrommeld en de leidingen afgedopt, geen problemen mee gehad.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Koolstoffilter/tank ontluchting 75

do okt 05, 2017 21:55

Dus op zich best een handig ding, omdat je zo in ieder geval geen last hebt van brandstofdampen. En goed voor het milieu.
Een vraagje van mij: Waarom dan willen verwijderen?

.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Koolstoffilter/tank ontluchting 75

do okt 05, 2017 22:04

Goede vraag, en als alles in orde was had ik m ook terug gemonteerd.

maar de solenoid had zulke verrote contacten dat toen ik de kabels los probeerde te maken ze afbraken (de schuifcontacten op de solenoid), dus die moet vervangen worden.
En door dat brandje in de motorruimte is de harde slang vanaf de tank richting filter ook voor een groot gedeelte naar de gallemiezen.

Als t dan simpel te verwijderen is doe ik dat net zo lief.

Terug naar “Algemene Technische vragen”