Nielsow
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma aug 28, 2017 23:30

Alfa Romeo 159 vragen

di sep 26, 2017 09:24

Hallo forumleden,

Al enige tijd ben ik mijzelf aan het oriënteren op de aanschaf van een Alfa Romeo 159. Zoals al veel besproken is op internet hebben de 1.9 en 2.2 motoren problemen met de distributiekettingen die oprekken. Wat mij verder niet duidelijk wordt is of de problemen uitblijven na het repareren en modificeren van het probleem. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies. Wellicht geven jullie aan dat het beter is om voor de 1750 TBI te kiezen of de 1.8 MPI motoren. Of zijn de 1.9 en 2.2 motoren wel betrouwbaar en is het verstandig om het geld voor een reparatie achter de hand te houden en toch te kiezen motoren met distributiekettingen?


Groeten,

Niels

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Alfa Romeo 159 vragen

di sep 26, 2017 13:33

De ketting is idd een bekend probleem van de 1.9 en 2.2.

Er gaan verhalen de ronde over aangepaste en of gemodificeerde spanners en/of distributie ketting sets, maar daar is niets van waar.

Dus ook nadat de ketting vervangen is (Dit dient altijd compleet met tandwielen en balanasketting) te gebeuren, is het geen garantie dat het in de toekomst niet weer kan gebeuren. Er is wel een aanpassing/modificatie voor de motorcomputer (Tuning) waardoor de aansturing van de nokkenasverstellers aangepast wordt, en daardoor de ketting minder ''zwaar'' heeft. Buiten het ketting verhaal zijn het geen slechte motoren. Wat echter ook wel voorkomt bij deze uitvoering zijn de actulatoren voor de aansturingen van de nokkenasverstellers. Ook vliegwielen willen wel een sneuvelen.

De Tbi is ook een goede keuze, erg fijne motor. Alleen wilt helaas soms de turbo wel eens een zwak punt zijn.

De 1.8 is wel de meest degelijke en betrouwbaarste kwa kosten van alle genoemde, maar ook de ''miste'' kwa beleving/vermogen in zo'n zware auto. Deze heeft gewoon een distributie riem, maar van de 1.8 gaan ook de nokkenasverstellers wel eens stuk/klapperen. En de bobine's gaan wel eens, die zijn vrij prijzig.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Terug naar “Algemene Technische vragen”