Gebruikersavatar
Danny Merckx
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za mar 31, 2007 09:37
Locatie: Klein regenland
Contacteer: Website

Olie 0W30 in mijn spider type 4 van 1990

do sep 21, 2017 14:45

Laat ik even een vriend die in een garage werkt oliewissel en oliefilter vervangen..............om snel gediend te zijn.
Dit was ondertussen +- 15 maand en 3.500 km gelden (van voor de zomer vorig jaar)

Zie ik op het factuur olie 0W30 staan??? :evil: :evil:
10W40 is niet meer standaard voorradig zegt hij in een moderne garage??

Ik zal er max. 3.000 km op één jaar mee rijden.
Kan ik die olie tot de lente erin laten?
Die olie is dan ook nog eens peperduur!
Ik wil zeker geen schade aan de motor hebben! :| :|

Bedankt.

Danny

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Olie 0W30 in mijn spider type 4 van 1990

do sep 21, 2017 14:55

0w maakt niet uit, das geen enkel probleem. Dat gaat over hoe dik de olie is als ie koud is, maar koud is een olie altijd dikker dan warm, dus in principe is een 0w zelfs beter als een 10w.

de 30 is wel wat aan de lage kant, Nordjes draaien toch vaak op een 40, 50 of voor race een xxW60.

Maar als je oliedruk netjes blijft dan zou ik me er ook niet al te druk om maken, en echt veel KM's maak je ook niet.
Probleem is wel dat het waarschijnlijk een vol syntheet is, en die zijn behoorlijk reinigend. Wat eigenlijk juist gewenst is, tenzij je een oude, behoorlijk vervuilde motor hebt. Want dan wordt je vuil losgeweekt en gaat het overal in zitten met een beetje pech. Lekkages zijn dan ook niet ongewoon. Dat komt dan omdat vuil eigenlijk voor de afdichting zorgde.

Als je al die problemen niet hebt, en de motor verbruikt geen olie, dan zou ik bij de volgende oliewissel gewoon verversen met de voorgeschreven olie.

En inderdaad, de 0w30 en dat soort dunne olietjes zijn tegenwoordig standaard in heel veel auto's, omdat de toleranties in motoren kleiner zijn geworden en vanwege brandstofverbruik en emissie de olie ook steeds dunner moet worden

Gebruikersavatar
Danny Merckx
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za mar 31, 2007 09:37
Locatie: Klein regenland
Contacteer: Website

Re: Olie 0W30 in mijn spider type 4 van 1990

do sep 21, 2017 17:00

De motor heeft nu geen 90.000 Km.
De vorige olie was zelfs nog proper van kleur.
Op een volledig jaar (3.000 km) vulde ik in totaal 1 Liter bij.
Met 10W40 kleine lekkage van een paar druppels onder motor.

Heb net bericht gekregen dat ze 10W40 gaan bestellen en deze 0W30 dan ook gaan vervangen in mijn wagen :thumbs:
Wel samen met de oliefilter heb ik vermeld!

Ga me beter voelen als dat er uit is :P

Grts,

Danny

Terug naar “Algemene Technische vragen”