Stelvio
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma sep 18, 2017 19:04

Olie temperatuur meter voor Bertone en oliekoeler.

ma sep 18, 2017 20:57

Weet iemand of het mogelijk is om bij een AlfaRomeo Bertone 2 liter een temperatuur zender te monteren?(en zo ja op welke plek?)Verder wil ik een oliekoeler monteren maar daar is eigenlijk geen plek voor.Iemand een idee?Montage voor de radiator is geen optie omdat de aan en afvoer slangen naar het oliefilter dan geblokkeerd worden door de radiator.Graag een tip.

Gr Stelvio.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Olie temperatuur meter voor Bertone en oliekoeler.

ma sep 18, 2017 23:16

Kan wel voor de radiateur, daar heb ik hem zitten en past heel mooi. Zo ff geen foto bij de hand, maar er zit een uitsparing onder je accusteun/naast je radiateur waar de leidingen door heen kunnen.

Of een olietemperatuur zender er in kan is afhankelijk van het blok dat je hebt.

Sommige blokken hebben een boring voor de oliedrukschakelaar, zonder dat die er op zit. Hier kan een temperatuur zender in. M10x1 draad.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Olie temperatuur meter voor Bertone en oliekoeler.

di sep 19, 2017 13:04

Je wilt de olietemp eigenlijk in het carter meten, en wel in het midden, dus in de buurt van aanzuig oliepomp.
Helaas nogal wat werk om dat goed te doen.

Tempsensor in oliekanalen in het blok word meting behoorlijk beinvloed door de koelvloeistof die ook door het blok stroomt.

Makkelijkste is een peilstok olietemperatuur zender, die zijn oa te koop bij hotrod in Doesburg maar die zijn eigenlijk te kort voor gebruik in een alfa, de aansluiting komt pal naast uitlaatspruitstuk...
Helaas maakt VDO geen langere meer, en ik heb helaas tot nog toe geen andere leverancier kunnen vinden.

Waarom denk je dat je een oliekoeler nodig hebt? Voor straat gebruik niet nodig.
Installeer eerst eens een olietempmeter en kijk wat die aangeeft zou ik zeggen.

Gr
DJ

Stelvio
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma sep 18, 2017 19:04

Re: Olie temperatuur meter voor Bertone en oliekoeler.

wo sep 20, 2017 00:16

[quote="DJ"]Je wilt de olietemp eigenlijk in het carter meten, en wel in het midden, dus in de buurt van aanzuig oliepomp.
Helaas nogal wat werk om dat goed te doen.

Tempsensor in oliekanalen in het blok word meting behoorlijk beinvloed door de koelvloeistof die ook door het blok stroomt.

Makkelijkste is een peilstok olietemperatuur zender, die zijn oa te koop bij hotrod in Doesburg maar die zijn eigenlijk te kort voor gebruik in een alfa, de aansluiting komt pal naast uitlaatspruitstuk...
Helaas maakt VDO geen langere meer, en ik heb helaas tot nog toe geen andere leverancier kunnen vinden.

Waarom denk je dat je een oliekoeler nodig hebt? Voor straat gebruik niet nodig.
Installeer eerst eens een olietempmeter en kijk wat die aangeeft zou ik zeggen.

Gr


Dank voor je reactie op mijn vraag.
Het gaat om een 2 ltr nord motor.Deze is getuned (170 pk) en we laten haar regelmatig uit naar Italie(Stelvio en omgeving)Daar word dan serieus gas gegeven en dan merk je na een poos dat de oliedruk minder gaat worden(temp/dus dunner)Vooral als je boven aankomt en dus even rustig over de top gaat valt op dat de oliedruk toch wel aan de lage kant is.Ik heb een oliekoeler van Mocal(210 mm 13 rij)van Alfaholics (moet nog gemonteerd worden)maar ik vraag mij af of deze niet te klein is misschien beter een16 of 19 rij.De 330 mm is te breed voor montage(voor de radiateur) i.v.m. intake luchtfilter.

Gr Stelvio.

Stelvio
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma sep 18, 2017 19:04

Re: Olie temperatuur meter voor Bertone en oliekoeler.

wo sep 20, 2017 00:31

Kan wel voor de radiateur, daar heb ik hem zitten en past heel mooi. Zo ff geen foto bij de hand, maar er zit een uitsparing onder je accusteun/naast je radiateur waar de leidingen door heen kunnen.

Of een olietemperatuur zender er in kan is afhankelijk van het blok dat je hebt.

Sommige blokken hebben een boring voor de oliedrukschakelaar, zonder dat die er op zit. Hier kan een temperatuur zender in. M10x1 draad.

Dank voor je reactie.
Ik heb even gekeken naar de uitsparing onder de accusteun en die heb ik gevonden maar klopt het dat je toch gaten moet boren door het schot wat voor de radiateur zit?Dus als de radiateur op zijn plek zit dan is de ruimte ervoor helemaal afgesloten en kom je dus niet(zonder een gat te maken)richting accusteun.

Gr Stelvio.

Stelvio
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma sep 18, 2017 19:04

Re: Olie temperatuur meter voor Bertone en oliekoeler.

wo sep 20, 2017 00:33

Kan wel voor de radiateur, daar heb ik hem zitten en past heel mooi. Zo ff geen foto bij de hand, maar er zit een uitsparing onder je accusteun/naast je radiateur waar de leidingen door heen kunnen.

Of een olietemperatuur zender er in kan is afhankelijk van het blok dat je hebt.

Sommige blokken hebben een boring voor de oliedrukschakelaar, zonder dat die er op zit. Hier kan een temperatuur zender in. M10x1 draad.

Dank voor je reactie.
Ik heb even gekeken naar de uitsparing onder de accusteun en die heb ik gevonden maar klopt het dat je toch gaten moet boren door het schot wat voor de radiateur zit?Dus als de radiateur op zijn plek zit dan is de ruimte ervoor helemaal afgesloten en kom je dus niet(zonder een gat te maken)richting accusteun.

Gr Stelvio.
Ik bedoel niet voor de radiateur maar naast de radiateur.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Olie temperatuur meter voor Bertone en oliekoeler.

wo sep 20, 2017 07:59

Ik heb hem er aan de onderkant voor zitten. Ik heb geen gaten hoeven maken voor de leidingen. Er zaten zelfs montage punten voor de koeler.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Olie temperatuur meter voor Bertone en oliekoeler.

wo sep 20, 2017 08:37

Ok, dat is duidelijk.

Het je al een adaptor plaat om oliekoeler aan te sluiten? Liefst een met thermostaat erin. En zorg dat je slangen gebruikt die voldoende soepel zijn en dat ze niet kapot kunnen schavielen langs scherpe randjes. Of alles in eens bij Alfaholics besteld?

Als je de oliepeilstok rechts hebt is er misschien niks aan de hand en kan je wel z'on luchtgekoelde VW oliepeilstokzender gebruiken, beetje diep grabbelen misschien om de peilstof eruit te trekken, maar wel eenvoudig en je meet de olietemperatuur op de juiste plek.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”