jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

za sep 09, 2017 15:53

Ik ben van plan om de kleppen te stellen en de klepseals van mijn 75 Twin Spark te vervangen. De motor tikt namelijk en verbruikt wat olie. Ik heb mij er aardig in verdiept dus ik weet redelijk hoe het proces in zijn werk gaat. Gereedschap om de klepveren te verwijderen zonder de kop te demonteren heb ik ook al gevonden. Mijn plan:

- Klepspeling controleren met voelermaat en alles noteren
- Nokkenassen demonteren? Lijkt mij dat dit noodzakelijk is om bij de klepstelplaatjes en klepveren te komen?
- Klepstelplaatjes opmeten met een micrometer
- De juiste klepstelplaatjes bestellen of uitwisselen tussen kleppen indien mogelijk
- Klepveren verwijderen met touw in de cilinder zodat de kleppen niet in de cilinders vallen.
- Klepseals vervangen
- Klepveren monteren
- Juiste klepstelplaatjes monteren
- Nokkenassen monteren
- Pakking kleppendeksel vervangen en alles monteren

Heeft iemand tips of opmerkingen mbt mijn plan? Of is het verstandiger om dit alles uit te besteden?

Verder ga ik ook mijn injectoren laten testen / reinigen / vervangen, aangezien er een benzinelucht aan mijn olie zit. Lijkt mij waarschijnlijk dat er een injector lekt waardoor er benzine in mijn olie lekt. Ruik na wat gas geven ook vaak een lichte benzinelucht in de auto en de uitlaatgassen ruiken ook nog naar benzine. Daarna ook de verdelerkapjes en rotors van de ontsteking vervangen aangezien die wat corrosie vertonen.

Maar ik hoor graag van iemand die ervaring of verstand heeft van dit alles :) Alvast bedankt!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

za sep 09, 2017 16:55

Je stappenplan klopt zover ik kan zien, inderdaad moeten de nokkenassen los.
Of je het zelf wilt doen, is wel een goede vraag inderdaad.

Probleem is die klepstelplaatjes. Die kun je als particulier maar op 2 manieren kopen: een hele doos a 450 euro of per stuk.

Het punt is, als je de plaatjes bestelt op basis van je metingen, en je installeert het geheel weer, is er kans dat hier en daar het nog niet helemaal klopt, bijvoorbeeld omdat je een foutje maakte met de micrometer of met de voelermaatjes. heel menselijk, dat doen garages ook.
Maar dan kun je weer nieuwe plaatjes bestellen. Een alfa specialist heeft gewoon zo'n doos met al die maten er in en pakt dan de volgende.

Ik heb t ooit nagevraagd bij een lokale alfa specialist, en die zei dat het zo'n 1,5 tot 2 uur duurt, plus een pakking en de plaatjes kom je rond de 150 euro uit. Als er ook nog klepseals bij moeten is het natuurlijk meer werk.

Heeft je auto trouwens een katalysator? Persoonlijk zou ik niet zo wakker liggen van wat benzine lucht uit de uitlaat, dat doen meer oudere auto's.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

za sep 09, 2017 17:58

Wederom bedankt voor je reactie!

Ik heb het ook nagevraagd bij een lokale alfa specialist en die kwamen uit op 4 tot 8 uur werk en dan nog zonder de klepseals. Ze rekenen daar een uurtarief van €60 dacht ik. Een prijs van €150 klinkt al een stuk aantrekkelijker, want dat zou ik aan gereedschap al kwijt zijn. Misschien ergens anders nog maar eens vragen wat ze er voor rekenen. Zelf doen lijkt me ook juist wel weer een uitdaging, maar wat me een beetje zorgen baart is het juist terug monteren van de nokkenassen. Dat de timing goed staat zeg maar. En ik heb natuurlijk een nokkenasversteller, waarvan ik denk dat die er dan ook uit zou moeten. Als iemand me daar iets meer over zou kunnen vertellen hoor ik het graag!

branderhorst
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 18:03

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

za sep 09, 2017 21:14

Gewoon ff de kop er af dan kan je ook de cilinders bekijken dat zou ik doen dat is minder werk en dan weet je zeker dat het goed is

mvg robert

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

za sep 09, 2017 21:33

4 tot 8 uur voor kleppen stellen is echt onzin. Een beetje monteur heeft in 15 minuten het deksel er af en de klepspeling gemeten. Een complete kop revisie heeft misschien 8 uur nodig.

De nokkenassen hebben merktekens, dus zolang die gelijk staan met het merkteken op de krukaspoelie is het goed.

Maar inderdaad, de kop er af is niet heel veel moeite (zo lang ie niet vast zit) alleen moet je dan wel weer een nieuwe koppakking en o-ringen plaatsen, en evt. een nieuwe inlaatspruitstuk pakking. Tikt allemaal wel aan. Maargoed, je kunt natuurlijk wel een gedemonteerde kop naar een specialist brengen, dan is kleppen stellen helemaal een eitje.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

zo sep 10, 2017 00:07

Dank voor de tips. Is inderdaad misschien verstandig om de kop eraf te halen. Even een vraag: wat bedoel je precies met nieuwe o-ringen? Waar zitten die? 4 tot 8 uur leek mij ook vrij veel, dus dat gaat hem sowieso niet worden.

Als de kop eraf is kan ik inderdaad ook even in de cilinders kijken en misschien het eea schoonmaken. Ook wel een prettig idee.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

zo sep 10, 2017 11:07

De hele kop trekken is niet veel sneller om paar klep sealtjes te vervangen, en al helemaal niet als er wat tegenzit, wat zomaar kan met een oude auto met onbekende sleutel historie. En duurder word het sowieso. Kop terug zetten met oude klepgeleiders doe je toch niet? Ff kop netjes laten vlakken voor je hem terug zet, pakkingen, inlaatrubbers etc etc. Als je toch bezig bent.

Van je nokkenasversteller heb je geen last, nokkenas met of zonder versteller demoneren is hetzelfde.

Weet je wel zeker dat olieverbruik van je klepseals komt? Niet van zuigerveren?
Hoeveel olieverbruik is het eigenlijk?
En als de klepseals slecht zijn heb je afhk van kmstand van de auto goede kans dat geleiders ook niet best meer zijn, in dat geval is kop eraf wel aan de orde.
Weet je zeker dat tikken van kleppen komt?

Injectoren testen is goed idee, nieuwe zijn overigens niet goedkoop...

Als je er aardigheid in hebt om het zelf te doen en klein beetje handig bent, werkplaatshandboek kopen, zonodig gereedschap en gewoon zelf doen, het is geen rocket science.
En anders je zelf getob besparen en een goede alfa specialist op zoeken, waarbij je gezien het feit dat 75's geen heel gangbare auto's meer zijn rustig wat verder van huis kan zoeken, naar iemand die ze echt kent.

Gr
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op zo sep 10, 2017 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

zo sep 10, 2017 22:14

Ik weet inderdaad niet of het ellende gaat geven als je de kop eraf gaat halen. Zou zomaar kunnen met een blok wat 192k heeft gelopen.

Olieverbruik is denk ik niet heel extreem. Ik heb het even bijgehouden: laatste 830km is het peil van 1,5mm onder max naar precies de helft gegaan op mijn peilstok. Ik weet niet hoeveel liter er zit tussen min en max, maar volgens mij is dit over het algemeen 1L. Dit met vrij sportief rijgedrag!

Of het olieverbruik per se van mijn klepseals komt weet ik natuurlijk niet zeker, maar het zou best kunnen. Ik kan misschien even een compressietest doen om te kijken of de zuigerveren nog goed functioneren. Maar klepseals vervangen is natuurlijk een veel kleinere ingreep dan zuigerveren, dus het leek mij vanzelfsprekend om te proberen of dit iets zou oplossen.

Injectoren worden morgen getest en gereviseerd dus ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren. Getik zou daar natuurlijk ook nog kunnen zitten. Getik is niet extreem hoor verder, maar het leek mij verstandig om de kleppen een keer te stellen en te kijken of dat iets oplevert.

Ik ben alles gewoon even een opfrisbeurt aan het geven zodat het blok nog een tijdje mee kan en mooi loopt. Ik ben van plan de auto een lange tijd te houden, dus een revisie zal er ooit toch nog wel een keer aankomen. Ik heb ook een Squadra chip geplaatst en het blok trekt nu echt mooi, dus in een slechte staat is het blok nou ook weer niet.

Ik ga alles denk ik toch zelf proberen, want het is inderdaad wat je zegt: geen rocket science. Wel even geduld hebben en nauwkeurig werken :)

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

zo sep 10, 2017 22:40

Dan heb je een verbruik van rond de 1 op 1600, das niet heel vreemd voor een TS.

Klepspeling is wel heel makkelijk te meten, dus dat zou je al kunnen doen. Hoef je alleen het kleppendeksel los te maken. Dop 36 op een ratel en je kunt aan de krukaspoelie de motor ronddraaien. Draai de motor tot een nok met de spitse kant omhoog wijst, en voel tussen de nok en beker. Zo kun je alle kleppen af gaan. Vergelijk de gemeten waarde met de fabriekswaarde. Zo weet je al een stuk meer

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

zo sep 10, 2017 23:04

Als er veel olie via de klepseals en klepgeleiders verdwijnt zie je dat aan rookpluimen bij lastwissel, abrubt van gas af en dan gas er weer op.
(binnenspiegel in de gaten houden)

Als ik je informatie zo lees: eerst de voor de hand liggende eenvoudige zaken, zoals klepspeling, injectors, ontsteking, vloeistoffen en filters, inlaatubbers, benzineslangen etc etc doen en het een tijdje aankijken zodat je goed beeld van blok hebt. TS'jes zijn best degelijk, die gaan niet zomaar stuk, zeker niet als ze goed lopen zoals jij aangeeft.

Let bij klepstellen op de staat van de uitlaatnokkenas (inlaat mankeert zelden iets aan) en hoe schoon of hoe vuil de cilinder kop is, als er bergen dikke zwarte drab in de kop liggen is dat een slecht teken. Beetje zwarte troep ontkom je overigens niet aan, is gevolg van model van cylkop.
Als je veel zwarte troep aan treft is het een goed idee keertje vaker olie +filter te verversen en voor olie verversen reiningsmiddel aan olie toevoegen, of olie gebruiken met goed vuil oplossend vermogen. Helaas is het bij een TS in tegenstelling tot bij een 105'je of V6 niet zo makkelijk om even de carterpan er onder vandaan te trekken, want de meeste oude motoren schrikt je van wat je daar aan treft.

Gr DJ

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

zo sep 10, 2017 23:17

De pluimpjes uit de uitlaat vormen zich inderdaad bij lastwissel. Dat is ook de reden dat ik aan de klepseals dacht. Bij zuigerveren verwacht je misschien een meer constante walm?

Ik zal inderdaad even de nokkenassen controleren. Voor de olie (die ik na dit alles weer ga vervangen) heb ik een olie flush flesje gekocht. Dit zou inderdaad de sludge in de motor moeten oplossen. De olie die ik ga gebruiken is Motul 300v. Dit schijnt is een op ester gebaseerde volsynthetische olie. Dit soort olie wordt ook gebruikt in de hoogste klassen van de motorsport. Heb me er even uitgebreid in verdiept laatst en kwam hier op uit. Ben benieuwd.

Wat is de reden dat het carter er niet onder vandaan kan? Vanwege de troep die je zal aantreffen? Of omdat het gewoon lastig te verwijderen is?

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

zo sep 10, 2017 23:20

Dan heb je een verbruik van rond de 1 op 1600, das niet heel vreemd voor een TS.

Klepspeling is wel heel makkelijk te meten, dus dat zou je al kunnen doen. Hoef je alleen het kleppendeksel los te maken. Dop 36 op een ratel en je kunt aan de krukaspoelie de motor ronddraaien. Draai de motor tot een nok met de spitse kant omhoog wijst, en voel tussen de nok en beker. Zo kun je alle kleppen af gaan. Vergelijk de gemeten waarde met de fabriekswaarde. Zo weet je al een stuk meer
Dat idee had ik ook. Misschien zelfs 1 op 2000 aangezien hij op 800km niet eens een halve liter verbruikt. Ja ik ga inderdaad eerst maar eens kijken of de speling überhaupt goed is of niet natuurlijk. Nogmaals bedankt voor jullie input heren!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

ma sep 11, 2017 09:10

Bij 75TS is het helaas lastig om even snel alleen de carterpan er onder vandaan te sleutelen.

Olie voor racerij is niet de beste keuze voor een straatauto, heel ander eisen pakket aan de olie, en olie van racers word vaker ververst.
Blijf bij de originele olie specs, eventueel iets dikker gezien feit dat motor oud is en slijt heeft.

Ik heb in mijn straatauto met oude motor shell helix hx7, maar zullen ook andere merken zijn die geschikte olie hebben.

Die flush is wel goed idee.

Probeer anders eens tijdens de olie wissel met spuitbus remmenreiniger met slangetje erop (of soortgelijke constructie) via de carteraftapplug in het carter spuiten, kijken of er nog veel extra vuil los komt als de laatste olie eruit is. Kan ook nog bovenlangs, met een langer slangetje via distributiedeksel.
Wel zeker weten dat alle remmenreiniger eruit is voordat je verse olie erin doet....

Gr DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

ma sep 11, 2017 09:59

Of een paar keer heel snel verversen met goedkope olie. Is veiliger dan een flush

10w40 wordt veel mee gereden, maar de sticker in mijn kofferbak raad anders wel 15w50 aan. Dus een w50 kan ook. Iets dikker op 100 graden dus minder verbruik.

Syntetisch of half syntheet in een oudere motor is al heel veel over geschreven en gediscussieerd, maar een sluitend antwoord heb ik nog nooit gezien

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

ma sep 11, 2017 20:11

Probleem met moderne olie in een niet gereviseerde motor is dat het aangekoekte resten oplost. Dit zorgt vaak voor lekkages en als je pech hebt vor een verstopping. Ik zou dus in een onbekende motor niet sterk reinigende volsynteet gooien.

Terug naar “Algemene Technische vragen”