Pagina 1 van 2

123 ontsteking op '87 QV Spider....geslaagd

Geplaatst: do aug 24, 2017 07:51
door Fransinge
Goedemorgen,

heeft iemand ervaring met het plaatsen van een 123 ontsteking op een auto met een Bosch ontstekingsmodule ?
Nu gaan de twee draden van de verdeler naar de aansluiting van de sensor op de module maar ben onzeker of de
nieuwe verdeler daar wel mee werken wil, graag advies

Frans

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider

Geplaatst: do aug 24, 2017 09:17
door stephen
123 werkt niet met module bij mijn weten, dus die niet gebruiken.....gewoon op de bobine aansluiten, vlg. de handleiding..

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider

Geplaatst: do aug 24, 2017 10:35
door Fransinge
heb ik dan nog wel mijn toerenteller?

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider

Geplaatst: do aug 24, 2017 12:44
door Bog75
Makkelijkst is ook even op forum te kijken van 123 ignition. Normaal heeft deze ook een andere bobine nodig. Jouw bobine heeft als ik het geod heb een voorschakelweerstand. Deze heeft 123 niet nodig dacht ik.

Ik heb sinds 5 maanden een tune en ben hier zeer enthousiast over. Rijdt prima en goed te tweeken.

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider

Geplaatst: do aug 24, 2017 13:45
door giuliettaevo
Is het een motronic injectie model? Dan zou de 123 ontsteking namelijk weinig voordeel geven aangezien de ecu daar het moment bepaald.

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider

Geplaatst: do aug 24, 2017 13:49
door Fransinge
Geen injectie auto, gewoon dubbele solexen af fabriek, bobine is al een blue coil sinds vorig jaar....mijn bosch verdeler is helemaal versleten dus dacht hier goed aan te doen.

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider

Geplaatst: do aug 24, 2017 21:03
door HAAK28
In principe zou je het toerenteller signaal van de min van de bobine moeten kunnen pakken.

Durf echter niet met zekerheid te zeggen of dat bij de spider werkt.

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider

Geplaatst: vr aug 25, 2017 07:18
door Stefan Elshout
Ik zou verwachten dat bij een 87'er een 123ignition een stapje terug is in vergelijking tot de originele ontsteking (maar ik weet niet exact wat er origineel gebruikt werdt).

Normaal gesproken is een bosch ontsteking met module uit die jaren krachtiger dan een 123ignition. Maar als er al een blauwe bosch bobine op zit ipv de originele is deze zoizo al niet zo krachtig meer.
Dus óf de 123 ignition óf een goede originele verdeler + bobine zoeken waarbij de tweede optie mijn voorkeur zou hebben.

Als de toerenteller nu zijn signaal van de bobine krijgt moet het blijven werken met een 123ignition. Als hij nu zijn signaal van de ontstekingsmodule krijgt gaat het waarschijnlijk niet werken want dat is een digitaal 5v square wave signaal gegenereerd door de module en dat doet de 123 niet.

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider

Geplaatst: vr aug 25, 2017 08:04
door Fransinge
Ik heb altijd gedacht dat een 123 ontsteking de beste upgrade was die je je oldtimertje geven kon en sinds mijn oude verdeler zo versleten is dat hij beter dienst kan doen als samba bal heb ik die keuze gemaakt.

Wat doet die Bosch module precies in de oude configuratie ?

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider

Geplaatst: vr aug 25, 2017 10:34
door JoorZ105
ik heb nog ergens een doos met electr bosch ontsteking, mocht je geinteresseerd zijn. Ook wat zaken dubbel.

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider

Geplaatst: vr aug 25, 2017 14:01
door Fransinge
te laat helaas maar bedankt voor je aanbod

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider

Geplaatst: vr aug 25, 2017 21:52
door Stefan Elshout
De Bosch module is in weze een schakelaar die (zoals vroeger je contactpunten deden) je bobine aan massa schakelt en onderbreekt. Dit doet hij in plaats van met een contactpunt electronisch. Je hebt modules voor magnetische pickups die herkennen wanneer de sinus de top bereikt en weer afneemt en schakelt op dat moment. Je hebt ook modules die een square wave signaal (dus geen sinusvorm maar +5v of 0v bv) van een hall of optische sensor herkennen en daardoor schakelen.

Het voordeel van de 'latere' modules (en ik neem aan dat die in een 87'er gebruikt warden) is dat die dwell en current control hebben, je kan dus een heel lage weerstand bobine gebruiken (0,7ohm bijvoorbeeld) en zodra de bobine volledig geladen is schakelt de module ook de stroomtoevoer naar de bobine af.
Om een lang verhaal kort te maken, een ontsteking met dwell en current control met een lage weerstand bobine is veel krachtiger (en/of langere vonkduur) dan een 123 ignition waarvoor je geen bobine kan gebruiken met een lagere weerstand dan 1,6Ohm. De blauwe bosch is 3,6 Ohm of iets dergelijks dus ten alle tijden relatief zwak.

Een 123 is een prima vervanger voor een motor die origineel met een punten ontsteking is uitgevoerd en dus met een hoge weerstand bobine als de blauwe bosch of vergelijkbaar.
Of als je het leuk vind om met je ontstekingscurve te spelen. Ik verwacht dat de auto overigens prima op de 123 ignition zal lopen, ik raad je wel aan om dan een rode bosch bobine te monteren.

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider

Geplaatst: vr aug 25, 2017 22:13
door Fransinge
fantastisch, bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd :thumbs:

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider

Geplaatst: vr aug 25, 2017 22:49
door HAAK28
Blauwe bosch doet t ook prima met de 123. Heb onlangs een rode gemonteerd op de racer om te proberen en merk eigenlijk geen verschil.

Re: 123 ontsteking op '87 QV Spider....geslaagd

Geplaatst: ma aug 28, 2017 19:48
door Fransinge
Vandaag na succesvolle APK de ontsteking gemonteerd, de toerenteller werd inderdaad gevoed vanaf de negatieve pool van de bobine, de auto heeft nog niet eerder zo fijn gereden, merkbaar meer koppel en lekker fel op het gas, beste update tot nog toe voor de oude dame :thumbs: iedereen bedankt voor de waardevolle info en het meedenken

Frans