Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 339
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

V6 24v

zo aug 20, 2017 20:21

Stel ik heb een goed lopende v6 24v en wil de distributie vervangen. Ik wil dit doen zonder calibers maar dmv markeren van nokkenassen en krukas.
Waarom zal deze motor dan slechter gaan lopen dan voor de wissel.

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

Re: V6 24v

zo aug 20, 2017 22:26

24v is erg gevoelig voor verkeerde timing. Als je het dan toch zelf gaat doen zou ik de kosten die je op arbeid bespaart steken in een setje calibers.

Mijn GT 3.2 is na een vastgeslagen spanrol door een Alfa "specialist" met markeringen op tijd gezet en die bleef maar motorstoringen geven. Achteraf tot de conclusie gekomen dat ze waarschijnlijk geen 3.2 calibers hadden en hem met 3.0 calibers en markeringen niet op tijd kregen. Auto is 3x terug geweest om ze de gelegenheid te geven om het op te lossen. Na een week aankloten was ik er zo klaar mee dat ik hem naar mijn vaste garage heb gebracht en de hele wissel opnieuw heb laten doen. Rekening is overigens keurig betaald door garage nr 1...

Kortom, ja je kunt het proberen, maar je bespaart jezelf een bak ellende door ergens een paar nokkenblokjes te scoren.
nu:
Audi A5 3.0 V6 TDI
Alfa GT 3.2 V6 24v
Alfa Spider 2.0 TS 16v

ex:
Alfasud 1.5 QO
Alfa 33. 1.3
Alfa 33 1.7 IE
Alfa 155 1.8 TS 8v
Alfa 155 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.6 TS 16v
Alfa 156 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.8 SW TS 16v
GTV 3.0 V6 24v
Alfa GT 1.9 JTD

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 339
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

Re: V6 24v

ma aug 21, 2017 08:08

Dat ze gevoelig voor 'verkeerde' timing zijn lees ik idd veel.
Dat je calibers moet gebruiken zodra de nokkenassen los van hun tandwiel zijn snap ik ook.
Waarom er storinglampjes e.d. zouden gaan branden en de motor slecht zou gaan lopen na wisseling zonder calibers snap ik niet. Zou kunnen als je ervan uit gaat dat de ene riem de andere niet is of dat je de riem een andere spanning zou geven maar lijkt mij sterk dat de v6 zo gevoelig is.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: V6 24v

ma aug 21, 2017 08:19

dan doe je het toch gewoon zoals jij het wil doen? waarom je de vraag precies stelde is mij eigenlijk onduidelijk.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: V6 24v

ma aug 21, 2017 09:06

Omdat een 24v naast krukas positie ook de nokkenas posities meeneemt als input voor de ecu. Als daar te veel verschil in zit onderling kan ie rare dingen gaan doen.
Koop gewoon zo'n setje calibers ( of leen ze) en doe t zoals t bedoeld is, het komt echt nauwkeuriger dan bij een 'viltstiftmarkering is voldoende' 12v.

Overigens, als je t blok op de werkbank staan hebt vóór inbouw, is het appeltje/eitje qua toegankelijkheid.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 339
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

Re: V6 24v

ma aug 21, 2017 09:52

dan doe je het toch gewoon zoals jij het wil doen? waarom je de vraag precies stelde is mij eigenlijk onduidelijk.
Omdat ik, ondanks dat ik al wat jaartjes meeloop, nog graag wat wil leren.

Is in kader van onderhoud dus motor hangt nog in auto. Is het probleem ook niet en ook de calibers zijn er wel maar is een theoretische vraag. Dat er sensoren op de motor zitten weet ik ook maar ik geloof niet dat je melding krijgt dat de krukas positie t.o.v. nokkenaspositie niet klopt als je zonder calibers werkt.

Gebruikersavatar
__1337__
Full Member
Full Member
Berichten: 290
Lid geworden op: ma dec 19, 2011 13:48

Re: V6 24v

ma aug 21, 2017 10:27

Volgens mij is een van de belangrijkste redenen, dat de nokkenassen geen vaste spie hebben en daardoor langzaam aan (ondanks dat deze eerder wel is uitgeklokt) van tijd af kan draaien. Daardoor kan je dus, door geen caliber gebruik, je timing steeds verder weglopen ondanks dat je de markeringen en posities gelijk houdt. Als je dan bij een wissel niet nauwkeurig werkt, loopt dit nog verder bij elkaar vandaan. Bovenstaande is mij ook ooit eerder vertelt :lol:. Zelf ben ik niet zo technisch aangelegd dat ik er het fijne van weet.

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: V6 24v

ma aug 21, 2017 19:30

Ik had in het verleden ook een 3.0 24v laten door een kenner zonder het juiste materiaal. Gevolg vermogen verlies en motor storings lampje.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: V6 24v

ma aug 21, 2017 19:33

Je kunt de riem niet goed opspannen (zonder dat de timing verloopt) als je de nokkenaspouly's niet los draait. Deze zijn idd spie loos. Een 24V is gewoon niet zonder te doen, die zal zeker weten van tijd staan dan. Zijn ze erg gevoelig voor, en kost je dus meteen vermogen!

Ook dat het motorlampje snel gaan branden klopt zeker weten! Je gaat bij zelf een klein beetje van tijd (nog geen eens 1 volle tand) een foutmelding op de fasesensor krijgen!
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Terug naar “Algemene Technische vragen”