Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

do aug 03, 2017 06:51

Dag samen,
Ben geroepen geweest om iemand uit zijn nood te helpen.
Je ken dat, brandstoftank was bij hun thuis bijna lees, en als noodoplossing hebben ze rooie mazout getankt.
Tank inhoud hebben ze volledig leeggepompt en terug de normale diesel getankt.
Resultaat: Na een klein poosje dat ze daarmee gereden hebben was hun motor uitgevallen.
Motor wil opgang komen, slaat even aan maar valt daarna uit.
Ik weet dat ze de brandstoffilter nog niet hebben vervangen na mijn vraagstelling, dus laten we maar hopen dat na het vervangen
van de brandstoffilter en eventueel zijn opvoerpomp zuiver te maken de motor terug normaal draait.
Tips zijn altijd welkom.
Dikke gr.
Jantje

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

do aug 03, 2017 10:39

Is het brandstofsysteem goed ontlucht?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

do aug 03, 2017 13:26

Klinkt heel erg als lucht in het brandstof systeem. Als er een mechanische pomp op zit, kun je proberen te starten wat je wil maar hij zal niet aanslaan. Fatsoenlijk ontluchten (lastig zelf te doen) is de oplossing. Is een commonrail, dus je kunt niet zomaar de verstuiver leidingen een voor een stukje losdraaien zoals dat vroeger ging.

Super budget oplossing is aanslepen in de versnelling.

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

do aug 03, 2017 13:52

Prima,
Vrijdag of zaterdag zal het gebeuren en zal de eigenares haar Bolleke terug hebben.
Dikke gr.
Jantje

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

do aug 03, 2017 15:58

Nou ben ik niet zo van de diesels, maar ik weet dat heel wat, ook recente, PSA-producten een soort balgje onder de motorkap hebben waarmee je handmatig het systeem kunt ontluchten. Heeft een 156 stiekem ook niet zo'n handige voorziening?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

do aug 03, 2017 16:40

Of zoals bij een DAF: gewoon een pompje langs de brandstof tank :mrgreen:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

do aug 03, 2017 21:28

Volgens mij is dat bij een common rail niet aan de orde. Ding heeft een elektrische opvoerpomp en ontlucht volgens mij automatisch.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

do aug 03, 2017 21:37

Volgens mij is dat bij een common rail niet aan de orde. Ding heeft een elektrische opvoerpomp en ontlucht volgens mij automatisch.
Klopt, aantal x contact uit en aan (zoemt een paar seconden) zou voldoende moeten zijn om te ontluchten.
Voor water in het brandstoffilter is een waarschuwingslampje trouwens, als tenminste de stekker onder op het filter is aangesloten.
Heb wel al gehad dat ie heel erg inhield daardoor maar nooit dat ie na aanslaan afsloeg.

Bij een non Alfa na wisselen brandstoffilter gehad dat ie niet meer wilde aanslaan, even slepen in 3e was voldoende. Motor gaat dan net wat vlotter rond dan op de starter.. :D

Suc6,grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

do aug 03, 2017 21:58

Op zich is er niets mis met rooie diesel, mag alleen niet van de fiscus!
Voorheen reden bij ons de landbouwtrekkers erop en ook de koelmotoren van vrachtwagens en de
plezierjachten gebruikten het. Deze diesel is nu in Nederland niet meer verkrijgbaar.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

do aug 03, 2017 22:14

Volgens mij is dat bij een common rail niet aan de orde. Ding heeft een elektrische opvoerpomp en ontlucht volgens mij automatisch.
En nog wat:
Zo'n common rail JTD heeft niet alleen een opvoerpomp (in de tank) maar ook nog een kleine hogedruk-inspuitpomp op het motorblok.
Details ken ik niet, maar ik vermoed dat die laatste een gevoeliger stukje techniek is.
Misschien is die wel stuk. Zou ik ook naar kijken, zeker als het probleem begon meteen na tanken van verkeerde brandstof.

Waarom ik dat denk? Bij mijn eigen JTD was ook ooit dat kleine hogedrukpompje stuk. (Kwam trouwens niet door verkeerde brandstof, maar gewoon versleten na heel veel kilometers :D )
Maar de symptomen waren hetzelfde; wel starten alleen niet aanslaan.
Ook jouw opmerking dat hij het wel heel eventjes doet maar dan direct afslaat, dat doet vermoeden dat de opvoerpomp nog wel werkt. Anders zou hij helemaal niks meer doen.

Succes...!

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

vr aug 04, 2017 18:48

Dag samen,.
Nieuwe brandstoffilter, ontlucht en geslepen maar heeft niet geholpen.
Temperatuursensor meet 216 graden met mijn OBD scanner via live data bij koude motor wat niet normaal is, misschien dat de oorzaak.
OBD scanner heeft één foutcode opgespoord maar kan deze niet weergeven.
Kan ook aan zijn injectiepomp liggen, misschien iemand een tip hoe je deze kan testen, of zijn druk meten bij het starten met de OBD scanner?
Wat ook zal doen, spanning meten op zijn injectiepomp, relais van deze pomp, remreiniger spuiten via zijn inlaatbuis en starten indien deze aanslaat en draait ligt het niet aan zijn distributie,
We zullen zien hé, moet in orde komen
Dikke gr.
Jantje

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

zo aug 06, 2017 20:22

Zal begin volgende week bij die mensen binnenstappen, zijn BDP sensor heb ik niet nagekeken, deze zal ok zijn als ik zijn toerental
op mijn scan kan lezen, en zijn inspuitdruk van de hogedrukpomp, zou toch rond de 150 bar moeten zijn als ik juist ben.
En als het toch zijn HD POMP moest zijn dan uitkijken naar een tweedehandse.
We zullen zien hé, want meten is weten !!!
gr.
Jantje

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

zo aug 06, 2017 20:30

Bij zo'n commonrail JTD moet de Inspuitdruk van de hogedrukpomp véél hoger zijn dan 150 bar.
Precies weet ik het niet, maar ver boven de 1000 bar zelfs.

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

zo aug 06, 2017 21:34

My 3 cents:

Hij zal zo'n 300-450 bar nodig zijn om te starten

Een JTD ontlucht zichzelf. Als ie loopt, blijft ie wel lopen

Brandstoffilter vervangen!!!
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

Re: AR 156 SW 19 JTD van 2001 - start maar slaat niet aan

ma aug 07, 2017 09:43

De ECU geeft de injectoren pas een aansturing wanneer hij gemeten heeft dat de raildruk boven de 200 bar komt. Die raildruk kan je uitlezen via OBD. Normaal is dat al haast binnen 1 omwenteling. Bij stationair loopt hij dan al iets van 300 a 400 bar.

Normaal als er lucht in het systeem zit dan is met langer doorstarten de motor eigenlijk altijd wel aan te krijgen. Door de opvoerpomp wordt de lucht er langzaam wel uit geperst via hogedruk pomp, rail en retour of injector. Is niet echt goed voor de motor dus wel repareren.

Niet willen aanslaan kan betekenen dat deze druk nooit bereikt wordt wat kan voorkomen wanneer de opvoerpomp niet (goed) werkt. Misschien met het leegpompen van de tank iets losgekomen waardoor deze niet meer goed aanzuigt. Makkelijkste te proberen is om de brandstofleiding vooraan bij de motor even los te halen en het contact even aanzetten. Er moet echt een krachtige straal uitkomen. Ik heb een keer de retourleiding van de injectoren waar deze op de hogedrukpomp behuizing losgenomen. Toen kwam er letterlijk een krachtige fontein met diesel die met kracht tegen de binnenkant van de motorkap spoot (oeps).

Het filter kan ook verstopt zijn maar als die zo vervangen is is er meer bekend. De rode diesel is al weer heel wat jaren van dezelfde kwaliteit als normale diesel (Tractoren hebben ook common-rail) maar wordt niet altijd even netjes opgeslagen wat vuil, bacteriegroei en water als gevolg kan hebben. Daar is het filter voor (met de waterafscheider die je dus wel even moet laten leeglopen).

Hoge druk pomp, druk pomp regelaar, raildruk sensor en injectoren komen allemaal daarna maar daar is ook wel het een en ander aan data te vinden in OBD wat kan helpen. Die zijn echter allemaal niet in eerste instantie logisch in combinatie met het verhaal van rode diesel tanken en er daarna weer eruithalen.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Algemene Technische vragen”