Pagina 1 van 2
Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: do jul 27, 2017 19:29
door Ruud 147 2.0
Daar stond ik dus ineens op de vluchtstrook... met een gangetje of 140 op de snelweg voelde ik me vermogen haperen nam gas terug en toen ik van de 100 weer wilde optrekken een grote witte pluim achter me en naar mij idee een riem die afbrak stond ik stil. Motor draaide stationeer ik zet hem uit en wil starten en vervolgens lampjes radio alles aan behalve me motor daar hoorde ik een duidelijke tik en voor de rest niks. Dus kap open ff afkoelen nogmaals proberen helemaal niks. Ook zag ik dat me koelvloeistof op was maar na 15 min aan de snelweg te hebben gestaan toch de anwb gebeld die sleept me een stuk weg kijkt en komt tot conclusie distributie versprongen en das zo duur om te repareren dat hij vrij zeker totalloss is. Ik ga vervolgens op internet en lees ik van allerlei oorzaken en oplossingen voor de tik iemand ervaringen mee? Gaat trouwens om de 2.0 tspark
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: do jul 27, 2017 20:26
door Rainier155
Kan van alles zijn.
Ik gok op een lekke koppakking of vastgeslagen waterpomp icm versprongen of geknapte distributieriem.
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: do jul 27, 2017 20:32
door GA!S
Wanneer is je riem voor het laatst vervangen (km en jaren)?
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: do jul 27, 2017 21:16
door Ruud 147 2.0
Op een sticker staat dat tie bij de 172.000 vervangen is in 2015.
Staat nu 196.000 op geloof ik
Anwb heeft de riem bekeken die zag er goed uit
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: do jul 27, 2017 21:20
door Ruud 147 2.0
Baal ter behoorlijk van zeg
Hoop dat tie nog gemaakt ken worden anders misschien reviseren denk
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: vr jul 28, 2017 09:42
door rutgerdow
Witte pluim en koelvloeistof weg, dus ik gok er ook op dat je koppakking eruit ligt.
Je zult dus zoweizo de kop eraf moeten halen. Je kunt dan wellicht nog eerst controleren of je distributieriem versprongen is.
Met de kop eraf kun je in ieder geval zien of je klepschade hebt.
Succes met herstel.
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: vr jul 28, 2017 12:14
door Lon
Zoals hierboven gemeld duidt die witte pluim op een lek in je koppakking ( en dan wel naar je cilinders toe).
Die tik kan zijn dat de start motor de start krans wel raakt maar door water in je cilinders niet rond krijgt.
Maw: water in een of meerdere cilinders wat er voor zorgt dat ronddraaien niet meer lukt, dat kan je dan zien als een soort van vastloper.
Als er inderdaad water in zit, is de kans aanwezig dat er meer schade is in je blok zoals: kromme kleppen, kromme krukas, verbogen drijfstangen etc etc..
Enige manier om daar achter te komen is blokje uit de auto halen en open maken.
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: vr jul 28, 2017 22:03
door Berlina addicted
Zoals hierboven gemeld duidt die witte pluim op een lek in je koppakking ( en dan wel naar je cilinders toe).
Die tik kan zijn dat de start motor de start krans wel raakt maar door water in je cilinders niet rond krijgt.
Maw: water in een of meerdere cilinders wat er voor zorgt dat ronddraaien niet meer lukt, dat kan je dan zien als een soort van vastloper.
Als er inderdaad water in zit, is de kans aanwezig dat er meer schade is in je blok zoals: kromme kleppen, kromme krukas, verbogen drijfstangen etc etc..
Enige manier om daar achter te komen is blokje uit de auto halen en open maken.
klopt, maar voordat je alles los gaat halen kan je eerst nog een kleine test doen. Bougies eruit (zodat de koelvloeistof die misschien op de zuigers ligt weg kan). Vervolgens de motor met de hand minimaal 1 keer rond draaien.
Als dat goed gaat compressie meten en kijken of daar wat aan te zien is,
Mvg, Richard
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: ma jul 31, 2017 18:43
door juultje
Kan ook zijn dat onder alle tanden bij de krukas van de riem weg zijn dan ziet het er boven mooi uit
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: vr aug 04, 2017 17:47
door Ruud 147 2.0
Pff net me auto van punt a naar b laten brengen kom ik bij me auto aan ligt een grote plas met olie onder met daarin stukken metaal van het blok... zal het reviseren niet makkelijker maken.. Maar om nou een ander blok te laten inhangen zie ik ook niet echt zitten of miss toch mensen goeie ervaringen mee??
Mvg Ruud
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: vr aug 04, 2017 21:15
door Dirk-33
Eh.... Als er metaal op de GROND ligt, dan denk ik dat er weinig te reviseren valt. want dan zit er ergens een gat waar absoluut geen gat hoort te zitten. En een gat in je blok valt niet te reviseren. Bovendien metaal betekent dat er iets is geexplodeerd, zoals bijv. een drijfstang of lagerkap.
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: ma aug 07, 2017 11:26
door rutgerdow
Als je de tijd en ruimte hebt, en twee rechterhanden, dan kan ik het wel aanraden zelf (of met hulp) een ander blok in te bouwen.
Je moet natuurlijk voor jezelf eerst ff het rekensommetje gaan maken hoeveel het gaat kosten:
Je moet een ander blok hebben, en dan is het wel aan te raden om hiervan gelijk alles preventief te gaan
vervangen: distributie, pakkingen, etc etc.
De carrosserie moet het wel waarde zijn om deze operatie te doen, of je hebt een emotionele band met
de auto (die is natuurlijk priceless)
succes
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: di aug 15, 2017 19:31
door mdl
De witte pluim lijkt mij een koppakking, in elk geval water in je cilinders.
Het feit dat hij eerst nog stationair bleef lopen (hoe lang eigenlijk?) zou moeten betekenen dat er verder (nog) niet veel aan de hand was. In elk geval loopt die niet met een reeks tanden van de riem, tandje opgeschoven kan nog wel.
Ik zou de bougies er eens uitdraaien en kijken of het blok rond gaat zonder bougies erin. Misschien komt er wel water uit wat in 1 van de cilinders staat, zoals iemand al eerder aangaf. Alleen als de auto een tijdje staat zal het water als langs je zuigerveren gelopen zijn en zit het nu bij de olie.
Als je een vastloper hebt, dan loopt een zuiger vast, breekt een drijfstang en vliegen vervolgens de stukken metaal om je oren als dat met 140km/uur gebeurd. Voordeel is dan dat je niet meer hoeft te twijfelen wat je moet doen, want dan is het blok wel over
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: di aug 15, 2017 20:16
door Lon
Pff net me auto van punt a naar b laten brengen kom ik bij me auto aan ligt een grote plas met olie onder met daarin stukken metaal van het blok... zal het reviseren niet makkelijker maken.. Maar om nou een ander blok te laten inhangen zie ik ook niet echt zitten of miss toch mensen goeie ervaringen mee??
Mvg Ruud
Dan zit er inderdaad ergens een gat waar het niet hoort.
Een ander blok erin hangen is makkelijker en sneller als reviseren
Ik zou zeggen ga op zoek naar een ander goed blok en hang dat erin, scheelt denk ik ook een berg geld aan reviseren.
Re: Volgens de anwb een vastloper....
Geplaatst: za aug 19, 2017 06:58
door Ruud 147 2.0
Ben ondertussen druk op zoek naar een ander blok... Vraag me alleen af is het niet verstandig om een blok + versnellingsbak te kopen mijn oude blok+bak hebben er 200.000 kn op zitten stel ik vind een blok waar er 100.000 op staan sta ik dan niet binnen 3 maanden met een kapote bak. Ze zijn er nu toch aan bezig en zit dus niet te wachten om over 3 maanden weer stil te staan...
Mvg Ruud