Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

brandblusser over auto leeg gespoten

ma jul 17, 2017 21:51

Het zit ook heel heel heel erg mee met mijn Giulia, twee keer vernield, en nu hebben grapjassen er eventjes een poederblusser over leeg gespoten. Was maar een grapje natuurlijk, maar ik zit nu dus wel met een ondergespoten giulia, die al twee keer daarna nat is geregeld.

De daders hebben zich wel gemeld, maar wat is nu wijsheid?, hoe moet ik dit aan pakken en wat zijn de stappen? (de juul staat nu wel binnen) :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: brandblusser over auto leeg gespoten

di jul 18, 2017 00:35

Als die auto goed in de lak zit en het bluspoeder zat alleen op de buitenkant, dan is het misschien maar beter dat hij zo snel en zo veel mogelijk nat regende (of zelfs wordt afgespoten)? Ik bedoel dat het niet te lang kan invreten.
Het blusmiddel in een poederblusser is heel zout. Op blanke, onbehandelde metalen werkt dat enorm corroderend. Vandaar dat er zoveel nevenschade ontstaat als een brandje onder het dashboard of in de motorruimte daar mee geblust wordt. Alle electronica kun je daarna weggooien.

Poosje geleden een beginnende brand meegemaakt door kortsluiting, in een hele grote schakelkast. Die is met een poederblusser geblust (en gelukkig maar, iets anders was niet voorhanden dus het moest wel). Alle electronica die er in zat was onherstelbaar verwoest (ook waar het niet verbrand was) . Maar aan de stalen kast zelf, gespoten of vermoedelijk gepoedercoat, was niets bijzonders te zien.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: brandblusser over auto leeg gespoten

di jul 18, 2017 00:45

Afspoelen, afspoelen, afspoelen, zo snel en zo veel mogelijk.
Meer dan 10 jaar geleden brand in motorruimte gehad, Geblust met poederblusser. Kabelboom weggegooid, alle gaten in motor waterdicht gemaakt en hele motorruimte uitgespoten met hoge druk spuit. Rijd nu nog steeds rond.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: brandblusser over auto leeg gespoten

di jul 18, 2017 11:45

Leuk deze reacties, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en via de verzekering naar een schade/restauratie bedrijf brengen om onder alle rubbers e.d. te kijken en evt te herstellen.

Zoals hierboven gezegd is een poederblusser slopend voor een auto, dus ik zou er niet van uitgaan dat het wel goed komt. Helaas

Het is heel naar, maar zo'n blusser legen is gewoon vandalisme, ook al was het bedoeld als grapje.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

Re: brandblusser over auto leeg gespoten

vr jul 28, 2017 10:03

Zijn er nog stappen die verzekeringstechnisch gemaakt dienen te worden?. Er wordt me gevraagd om maar met een rekening te komen die de verzekering van de tegenpartij dan zouden betalen (zo lijkt het dan nu nog).
De verzekering legt de verantwoordelijkheid dus bij mij neer, ik moet bedrijven en instanties gaan inschakelen om het op te lossen, alleen heb ik geen idee tot wie ik me dan weer moet richten.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: brandblusser over auto leeg gespoten

vr jul 28, 2017 12:16

Naar schadebedrijf brengen en hun e.e.a. laten bekijken, beoordelen en regelen. En alles op schrift laten zetten mocht er in de toekomst iets alsnog verkeerd gaan.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 267
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: brandblusser over auto leeg gespoten

vr jul 28, 2017 12:19

Enige soort bedrijf dat dit soort schades kan inschatten/schoonmaken zijn de salvage toko's die na brand je huis en inboedel etc komen reinigen.

Wat ik op facebook ook al aangaf: NIET starten en rijden, het zout ( plus wat extra zooi erin) kunnen je elektrische systeem zeer ernstige schade toebrengen die bij starten tot brand kunnen leiden.
Als er dus iets gedaan moet worden zal ze op een auto ambu vervoerd moeten worden, ik hoop dat je inmiddels de accu polen al los gemaakt hebt !!!!!!!
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Terug naar “Algemene Technische vragen”