Pagina 2 van 3

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: zo jun 04, 2017 11:19
door RubensGiulia
Als hij al zoveel te arm zou lopen dat je schade krijgt, dan is dat alleen na langere tijd met veel vermogen. Autobahn blazen.
Als je in NL normaal volgens de regels rondtuft zal het wel loslopen. Eerder last van vervuiling...

Motor loopt verder wel goed? Stottert niet? Houd niet in? Slaat niet over? Pakt soepel op?

Originele alfa luchtfilter van een 105 mankeert weinig aan, zit een enorm filter in. En een nieuw papieren filter flowt niet of nauwelijks minder dan een sportfilter.
Origineel luchtfilterbehuizing pakt ook nog eens koude lucht van voor de auto.
Enige reden die ik kan verzinnen voor een ander luchtfilter is omdat het zo lekker klinkt.... :D

Als ik je andere post lees krijg je de indruk dat hij ergens valse lucht trekt, daar zou ik me meer zorgen over maken.

Als de basis in orde is kan je de auto een keer laten rollen, dan weet je wat.
Of als je het leuk vind je in de materie verdiepen en zelf gaan rijden op rustig stuk weg met meetapparatuur. (CO meter en/of wide band lambda) Alleen dan geld wel: meten is weten, maar weet wat je meet.

Gr DJ
Oke dat is fijn op te horen!

Heb het idee dat de motor best goed loopt (heb niet echt vergelijking) gisteren wel lopen kloten met het synchroomstellen van de 2 samen. Had een heel cool tooltje gekocht... Niet dus, werkt voor geen meter. De motor liep toen biet lekker. Als je gas gaf blijft hij hoog in de toeren hangen en dan langzaam terug. Nu heb ik het maar op gehoor gedaan en loopt hij weer normaal. Beter zelfs aangezien hij eerst moeite had met stationer lopen.

Als ik gewoon ff gas geeft gaat hij als de brandweer. Soms hoor ik een plopje uit de carb en wat gepruttel uit de uitlaat. Mn hand word overigens niet tegen de uitlaat gezogen, las dat je dat ook als een test kon doen.

De reden is vooral het geluid voor het sportfilter. Blijft genieten moet ik zeggen! Ben het met je eens over het originele filter hoor!

En inderdaad dat valse lucht maak ik me zorgen om. Ga vandaag nog een keer testen met de tips die ik krijg.

Het rollenbank ed verhaal ga ik pas doen als ik zeker weet dat alles in orde is. Anders lijkt het me ook koos kansloos. Ik zeg daarom altijd weten is meten :thumbs:

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: zo jun 04, 2017 11:25
door RubensGiulia
Waarom denk je dat je andere sproeiers nodig hebt?
Alleen omdat je ander luchtfilter hebt??

De kans dat je andere hoofdsproeiers nodig hebt agv alleen een luchtfilter is nihil. (mits carbs goed zijn en origineel zijn voor de motor)
Hoogstens een remluchtsproeiertje oid, als je al andere sproeier nodig hebt.

Gr
DJ
Dat is mij eingelijk een beetje verteld door mensen. Meer lucht daardoor armer mengsel. Maar als ik bougie 2 en 3 zie lijkt het best goed (tenzij er wat anders aan de hand is(

Waar ik nu vooral me zit is de vraag of het nou wel verstandig is om te rijden aangezien 1 en 4 te arm lijken...

Maar ik ga ook zeker even de staat van de motor nakijken. Compressie, klepspeling etc..

Dank! :D

Er word zoveel beweerd, om allerlei redenen. :lol:
Sproeiers hebben een bereik waarin ze voldoen. Iets meer lucht (als er al meer lucht in de motor in gaat met alleen ander filter) betekend dus niet gelijk dat je perse naar een andere sproeier moet.

Maak de basis in orde en ga meten.

En als de materie je echt interesseert, koop een boek en lees je in. Dan mis je nog steeds de jaren praktijk ervaring met carb's die sommige oude(re) knakkers hebben, maar dan ben je in ieder geval een eind op de goede weg. En negeer de meeste BS op internetfora. (en ja ik zie de tegenstrijdigheid van deze opmerking op een forum.... :lol: )

Gr
DJ
Ik zag als tips voorbij komen. Zeker even kijken daarnaar!

Het hele doel van mijn auto is ook om deze techniek te leren. En de beste manier is het gewoon doen en kijken wat je tegen komt. Je wilt niet weten wat ik deze periode allemaal geleert heb:D Ben dan zelf wel technisch maar op een andere gebied (medische apparatuur) en het is super tof dat jullie hier op het forum mij willen ondersteunen!!

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: zo jun 04, 2017 11:30
door RubensGiulia
Wat zowel Jan als Dirk Jan als aangaven, wat is er mis met Solex?
Is op mogelijke slijtage op de asjes (en daarmee valse lucht) niets mis mee is mijn ervaring.

Wat betreft situatie van jouw motor & carbs zou je kunnen overwegen om bij bv Bas Autoservice een rollenbak test te doen. Dan weet je mogelijk in een keer waar of wat je zou kunnen of moeten aanpakken.
http://www.basautoservice.nl/prestatie
Er is ook niks mis met solex. Voor mij lijken ze veel ongebruiksvriendelijker dan weber. Maar kan me voorstellen als je hier meer verstand en langer ervaring mee heb er niks aan de hand is :mrgreen:

Thnx voor de tip!

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: zo jun 04, 2017 11:30
door DJ
Als je met medische apparatuur werkt dan zal netjes werken en oog voor detail wel in orde zijn denk ik :D
Hoop ik ook, mocht ik nog eens aan jouw apparatuur komen te hangen... :lol:

Gr
DJ

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: zo jun 04, 2017 11:43
door RubensGiulia
Als je met medische apparatuur werkt dan zal netjes werken en oog voor detail wel in orde zijn denk ik :D
Hoop ik ook, mocht ik nog eens aan jouw apparatuur komen te hangen... :lol:

Gr
DJ
Zeker weten. Daarom maakte ik me ook "zorgen" over het te arm rijden :thumbs:
En ben ik niet tevreden over het las en spuitwerk wat ik laatst gedaan heb. Maarja het is voor mij de eerste keer dus moet niet zeuren.

Zorg er maar gewoon voor dat je niet in een ziekenhuis komt! :jumping:

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: ma jun 05, 2017 13:37
door CC
Je kunt altijd eens een mailtje doen naar info @ carburateurwinkel.nl, ze hebben behoorlijk wat delen op voorraad die nog niet op de site staan; ook sproeiers voor Solex. :wink:

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: di jun 06, 2017 09:07
door JoorZ105
addhe's zijn in de basis, als ze lekken via de gelagerde gasklepas WEL te redden

onderdelen zijn best te vinden via ebay, met name ebay.it
de truc is om de Italiaanse naam van de betreffende sproeiers te achterhalen :mrgreen:

Eerst de basis op orde (nokkenassen, ontsteking) en zeker zijn dat je geen lekkage hebt op de pakkingen op die alu carbrubber vervangingsdingen.

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: di jun 06, 2017 12:24
door RubensGiulia
addhe's zijn in de basis, als ze lekken via de gelagerde gasklepas WEL te redden

onderdelen zijn best te vinden via ebay, met name ebay.it
de truc is om de Italiaanse naam van de betreffende sproeiers te achterhalen :mrgreen:

Eerst de basis op orde (nokkenassen, ontsteking) en zeker zijn dat je geen lekkage hebt op de pakkingen op die alu carbrubber vervangingsdingen.
Lekkage is nu wel aardig opgelost. Ben nog niet helemaal tevreden dus later nog verder onderzoek doen. Had de carbs nog wat strakker moeten draaien :roll: ( zitten vast met rubberen buffers ivm met de oring die er tussen zit.)

Had inderdaad op ebay ook wat voorbij zien komen. Dus onderdelen komen wel goed mocht ok het nodig hebben. Heb wel 2 leuke webers 40dcoe106/7 op de kop getikt voor een leuke prijsje. Deze ga ik opknappen en waarschijnlijk ombouwen voor 1300. Hoop er op deze manier er veel/meer van te leren! De solexen kan ik daarna evt ook opknappen :D

Ga ook zeker binnenkort naar klepspeling ed. Kijken.

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: di jun 06, 2017 13:19
door vV
en naast weber heb je ook nog dell orto. Kwam laatst een leuk setje tegen voor een 1300. Maar kijk eerst eens naar de solexen. heb meerdere spiders gehad met solexen en vind het zelf fijne carburateurs (sterker nog de spiders met solexen waren gevoelsmatig de snelste standaard 2 liters die ik gehad heb..). Eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: di jun 06, 2017 17:34
door jan1300
Vergeet die Webers 106/107 nou maar want ombouwen naar 1300 Carbs heeft geen zin werkt niet.

Zonde om geld in te stoppen.

Ciao

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: di jun 06, 2017 17:51
door JoorZ105
Ven Turks zijn best prijzig.
Als de progressiegaatjes bij de 1600 groter zijn dan voor de 1300 dan krijg je dat niet goed.

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: di jun 06, 2017 21:45
door Macaco
Hier kun je ook aardig wat info vandaan halen:

http://sideways-technologies.co.uk/foru ... burettors/

Is wel voornamelijk Dellorto.

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: wo jun 07, 2017 19:15
door RubensGiulia
Heb geinformeerd bij verschillende bekende bedrijven, mij word verteld dat deze carb op 1300 geen probleem moet zijn. Ik ga nog wel even kijken wat ik doe. Ga ze sowieso opknappen (glasparelen etc..) weer een leuk projectje #-o :lol:

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: wo jun 07, 2017 20:39
door jan1300
Heb geinformeerd bij verschillende bekende bedrijven, mij word verteld dat deze carb op 1300 geen probleem moet zijn. Ik ga nog wel even kijken wat ik doe. Ga ze sowieso opknappen (glasparelen etc..) weer een leuk projectje #-o :lol:
Welke bedrijven?

In mijn 30 jaar ervaring en onlangs nog meegemaakt met een Super dat een 1600 carburateur op een 1300 alleen maar vervelende rij eigenschappen gaf.

Ik praat wel over standaard 1300 uitvoeringen.

Inhouden door te veel benzine 3x op de rollenbank en nog niet zoals het zou moeten.

Dellortho DLHA voor 1300 met een venturi van 28 gemonteerd alle problemen over motor heeft nog nooit zo mooi gedraaid .
Rijeigenschappen enorm verbeterd en een stuk zuiniger een heerlijk machientje geworden.( na twee jaar klooien door de eigenaar).
Toen de auto bij mij kwam was hij al bij diverse bekende adressen geweest en de eigenaar was al heel wat euro's lichter gemaakt.
Ik heb hem meteen geadviseerd om er 1300 carbs op te zetten om het probleem op te lossen.


Ciao

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300

Geplaatst: wo jun 07, 2017 20:49
door Macaco
Ga ze sowieso opknappen (glasparelen etc..)
Glasparelen is niet opknappen. Worden carbs niks beter van.