Gebruikersavatar
AVeloce
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: do jan 14, 2016 13:37

Zijdelingse speling T-bar

di feb 07, 2017 21:34

Dag allen,

Mijn berlina schudt graag wat met de kont, en die zou ik liever wat strakker maken :wink:. Nieuwe bussen voor de draagarmen en diabolo's heb ik al liggen, en die gaan er binnenkort in. Maar nu ik eens wat beter naar de T-bar zelf heb gekeken blijkt er daar toch ook redelijk wat speling te zitten... Genoeg om een groot deel van het gewiebel te veroorzaken? Hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Links 3,8 mm en rechts 2,3 mm, dus in totaal 6,1 mm speling.

Ik heb wat rondgelezen in wat er al op het forum staat, en meestal lijkt het te liggen aan de rubber/nijlon/wat-is-het ringen die tussen de T-bar en bussen zitten te liggen. Deze ringen zitten er in ieder geval wel, maar ik heb geen idee hoe dik deze horen te zijn (en dus ook niet hoeveel dunner/afgesleten de huidige zijn), maar 6mm lijkt me wat veel om enkel door de slijtage van deze ringen te zijn veroorzaakt?

Daarnaast zie ik niet meteen spacers tussen de bus-behuizingen en het chassis zitten. Horen die er altijd te zitten (om de as te centreren of zoiets)?

En tot slot, wat is de beste manier om dit op te lossen? Moet de T-bar er in zijn geheel uit, of kom ik er ook door simpelweg nieuwe ringen te plaatsen, en eventueel wat meer ringetjes/vulplaatjes van verschillende maten links en rechts bij te plaatsen tot er geen speling meer is en de achteras mooi in het midden staat? Kan dit een eventueel ontbreken van de chassis-bus spacers compenseren?

Alvast heel erg bedankt voor tips en advies!

Groetjes,
I O----V----O I

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Zijdelingse speling T-bar

wo feb 08, 2017 14:39

Het lijkt me inderdaad duidelijk wat de oorzaak is van de wiebelkont!

Begin eens met het vervangen van de diabolos en daarna de ringen.
in dit geval alleen de T bar bij de diabolo lossen.
Auto op bokken en met wat mazzel kan je door de speling op andere plekken de as zo zijdelings uit de T bar drukken.
gebruik de montreal diabolo's, die zijn wat sterker. PU is overkill.

De ringen vervangen doe je wel door PU exemplaren (alfamotive bellen)

Daarna weet je pas in hoeverre je spacers mist. In gemonteerde staat kan je die geloof ik niet zien zitten Daarnaast zijn de oude ringen vaak verteerd en dunner dan ze ooit waren.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er met spacers gaten werden overbrugt van meerdere mm, maar je weet nooit bij de ouwe meuk :mrgreen: .
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

JC
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: di okt 28, 2008 11:57
Locatie: Bruchem

Re: Zijdelingse speling T-bar

wo feb 08, 2017 16:34

Ik denk dat je de vul plaatjes links en rechts mist. Totaal van 6 mm lijkt me wat veel voor dunner geworden ringen..
SCARB 6923.Tussen '85 en 2000. Alfetta 1600 GT, Bertone 2000 GTV, Sud 1500 TI, Giulietta 2L,Alfetta 2000 GTV, Alfetta GTV 6. Nu 2019 Giulia, Spider 2000 Veloce, 65 Giulia 1600 TI, Giulia street rod.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Zijdelingse speling T-bar

wo feb 08, 2017 16:46

Zit ook wat in!
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

JC
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: di okt 28, 2008 11:57
Locatie: Bruchem

Re: Zijdelingse speling T-bar

wo feb 08, 2017 16:48

De ringen tussen de eindes lijken me juist helemaal niet zo oud, en bij dat vervangen zouden die vulplaten makkelijk kwijtgeraakt kunnen zijn..

Of vergeten omdat het makkelijker was.....
SCARB 6923.Tussen '85 en 2000. Alfetta 1600 GT, Bertone 2000 GTV, Sud 1500 TI, Giulietta 2L,Alfetta 2000 GTV, Alfetta GTV 6. Nu 2019 Giulia, Spider 2000 Veloce, 65 Giulia 1600 TI, Giulia street rod.

Gebruikersavatar
AVeloce
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: do jan 14, 2016 13:37

Re: Zijdelingse speling T-bar

do feb 09, 2017 09:39

Al heel erg bedankt voor de snelle reacties en het advies. Top :thumbs:

Als ik het goed begrijp: eerst nieuwe ringen te monteren, en de speling die dan nog overblijft moet opgenomen worden door vulplaatjes tussen chassis en busbehuizing? Enig idee hoeveel speling normaal/acceptabel is?

Mocht iemand weten hoe dik een verse ring is dan zou dat ook enorm handig zijn. Dan vergelijk ik dat met de huidige (die er inderdaad niet zo afgesleten uitzien) en dan weet ik gelijk of het uberhaupt zin heeft om nieuwe ringen te plaatsen, en wat de dikte van de vulplaatjes is die ik nodig heb.
I O----V----O I

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Zijdelingse speling T-bar

do feb 09, 2017 10:45

Geen speling is wat je wilt.
Monteren van de vulplaatje is daardoor lastig.
Iedere speling is merkbaar.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Zijdelingse speling T-bar

do feb 09, 2017 11:45

Ik heb dit vrij recent gedaan. T-Bar eronder uit is goed te doen. Terug is geen feest.

zie: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... &start=330

De diabolo's waren bij mij niet veel meer. Ik heb wel de pu rubbers erin gezet en het verschil is aanzienlijk, deze zijn echt veel harder. Weet nog niet hoe het rijdt nu Benna thans niet rijdbaar is wegens andere issues.

Volgens mij horen er standaard vulplaten tusen de carrosserie en de t-bar te zitten. Die zaten er bij mij in ieder geval wel. In eerste aanzicht zagen de rubbers aan de carrosseriekant er bij mij goed uit, maar waren compleet uitgedroogd en knalhard. Nieuwe kun je plaatsen door ze open te snijden en er tussen te smurfen.

T-bar terug is lastig. Als het goed is heb je dan geen speling meer en op bokken krijg je het ding er dan bijna niet tussen. Uitlaat en hitteschild zitten ook wat in de weg. Het past nét en dan moeten de vulplaatjes er nog tussen... Met hulp zou het makkelijker moeten gaan, maar ik was Remi op het moment van terugplaatsen.

Ander dingetje: hoe is de toestand van je draagarmen? Die waren bij mij ook wel erg flexibel....
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
AVeloce
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: do jan 14, 2016 13:37

Re: Zijdelingse speling T-bar

vr feb 10, 2017 10:22

Geen speling is wat je wilt.
OK, dat is duidelijk. Dan maar wat vulplaatjes scoren/maken. Bedankt!
Ik heb dit vrij recent gedaan. T-Bar eronder uit is goed te doen. Terug is geen feest.

zie: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... &start=330
Dat had ik inderdaad al gelezen, ik volgde je Benna-avontuur al :wink:. Heel erg leuke en lekker luchtige projectpagina! Wel, als je nog wat praktische tips hebt voor het terugplaatsen van een T-bar onder een auto op bokken ben ik een en al oor :mrgreen:.
Ander dingetje: hoe is de toestand van je draagarmen? Die waren bij mij ook wel erg flexibel....
Bedoel je de draagarmen zélf of de bussen? De bussen worden sowieso vervangen, en ik meen dat de draagarmen er niet al te slecht uitzagen. Maar als de draagarmen zelf inderdaad nogal kunnen degraderen en flexibel worden zal ik die eerst ook controleren.
I O----V----O I

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Zijdelingse speling T-bar

vr feb 10, 2017 13:42

De bussen bedoel ik ja. De draagarmen zelf kan niet zoveel mis mee zijn. Let op, die bussen vervang je niet even zelf...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Zijdelingse speling T-bar

vr feb 10, 2017 14:25

Al heel erg bedankt voor de snelle reacties en het advies. Top :thumbs:

Als ik het goed begrijp: eerst nieuwe ringen te monteren, en de speling die dan nog overblijft moet opgenomen worden door vulplaatjes tussen chassis en busbehuizing? Enig idee hoeveel speling normaal/acceptabel is?
De vulringen aan het uiteinde dienen voor de uitlijning van de as. In veel gevallen zit de as enkele mm uit het midden gemonteerd, vanaf de achterkant van de auto gezien naar rechts. En er zouden er zowiezo een paar tussen moeten zitten, dus daar moet je ook even naar op zoek.
Hierbij een plaatje ter info. :wink:

Afbeelding
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
AVeloce
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: do jan 14, 2016 13:37

Re: Zijdelingse speling T-bar

vr feb 10, 2017 17:21

De bussen bedoel ik ja. De draagarmen zelf kan niet zoveel mis mee zijn. Let op, die bussen vervang je niet even zelf...
Valt dat zo tegen dan? Want dat ben ik eigenlijk wel van plan... :|
Op deze manier ziet het er anders best te doen uit met huis-tuin-en-keuken spullen:

Oude eruit: https://www.youtube.com/watch?v=HyXksKuneLk&t=2s
Nieuwe erin: https://www.youtube.com/watch?v=wus7DrRaPjQ

En als het zo niet lukt kan ik de draagarmen nog altijd wegbrengen naar iemand met meer kennis en kunde. In ieder geval bedankt voor de waarschuwing!
De vulringen aan het uiteinde dienen voor de uitlijning van de as. In veel gevallen zit de as enkele mm uit het midden gemonteerd, vanaf de achterkant van de auto gezien naar rechts. En er zouden er zowiezo een paar tussen moeten zitten, dus daar moet je ook even naar op zoek.
Hierbij een plaatje ter info. :wink:
OK, bedankt! Dat is inderdaad wat ik al dacht. Ik zal nog eens wat beter zoeken, maar vermoed dus dat deze ontbreken bij mij.
I O----V----O I

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Zijdelingse speling T-bar

vr feb 10, 2017 18:56

Keep it simple..
Ik zou adviseren te beginnen met vervangen diabolo rubber (nr. 13 in de afbeelding) door een Montreal versie. Een powerflex geeft heel veel resonantie geluiden door, en dat is bij een straat auto niet gewenst naar mijn mening. Dan de beide ringen no. 12 vervangen en daar wel een powerflex uitvoering voor nemen. Om ze makkelijk te moneteren even een inkeping maken en na montage opsluiten dmv een slangklem. Blijven ze mooi op hun plek zitten en hoef je niet de hele T bar te demonteren.
En in de tussen tijd op zoek gaan naar de vulringen (no. 11) voor het uilijnen van de achteras tov de body. Mogelijk eind dezemaand even rondkijken op de onderdelendag of ze toevallig ergens tussen liggen. :wink:

Afbeelding

Even Robert bellen van Alfamotive...voor dit soort ringen.
Afbeelding

Als je dit hebt uitgevoerd eerst maar eens rijdne en ervaren wat er de verandring is, en vervolgens kun je de bussen in de draagarmen nog aanpakken. Als fase 2.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Zijdelingse speling T-bar

wo mar 15, 2017 13:08

Al heel erg bedankt voor de snelle reacties en het advies. Top :thumbs:

Als ik het goed begrijp: eerst nieuwe ringen te monteren, en de speling die dan nog overblijft moet opgenomen worden door vulplaatjes tussen chassis en busbehuizing? Enig idee hoeveel speling normaal/acceptabel is?
De vulringen aan het uiteinde dienen voor de uitlijning van de as. In veel gevallen zit de as enkele mm uit het midden gemonteerd, vanaf de achterkant van de auto gezien naar rechts. En er zouden er zowiezo een paar tussen moeten zitten, dus daar moet je ook even naar op zoek.
Hierbij een plaatje ter info. :wink:

Afbeelding
Arthur hoeveel mm naar rechts?
IK heb hem u perfect in het midden en mijn linkerband loopt op de carrosserie en rechts niet dan zou een paar mm naar rechts de verklaring daarvoor kunnen zijn.
gr Jan

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: Zijdelingse speling T-bar

zo mar 19, 2017 10:24

Foto van Arthur is van de spacer tussen startmotor en bellhouse niet van de t-bar.

Terug naar “Algemene Technische vragen”