Pagina 1 van 1

6 cilinder in 4 cilinder , mag dat tegenwoordig nog

Geplaatst: di feb 07, 2017 21:20
door LENZ
Ik ben de mogelijkheden aan het bekijken om een 6 cilinder in een normale 147 4 cilinder koets te plaatsen.
Heb in het verleden weleens een 6 cilinder in een 4 cilinder body van een 75 gemaakt en goedgekeurd gekregen bij de rdw, maar die regels zullen vast en zeker flink verandert zijn in de loop der jaren, weet iemand hier meer over en is dat uberhaupt tegenwoordig nog haalbaar, de 4 cilinder 147 wordt dan uiteraard voorzien van een euro 3 motormanagement systeem/uitlaat en voorzien van gta achtige remmen/wielophanging etc

Re: 6 cilinder in 4 cilinder , mag dat tegenwoordig nog

Geplaatst: di feb 07, 2017 23:01
door giuliettaevo
Voor een auto van na bouwjaar 1998 is dat een stuk lastiger. Makkelijkste is in dat geval een ombouw naar gta specificaties zodat je daar de typegoedkeuring van over kunt nemen. Betekent wel dat je dus een gta motor moet gebruiken en ook remmen e.d. 3.0 zou dus niet gaan.

Als je geen typegoedkeuring over kunt nemen kom je bij een individuele keuring met geluidsmeting en weggedrag test in Lelystad uit. Reken op tegen de 1000 euro San kosten in dat geval...

Re: 6 cilinder in 4 cilinder , mag dat tegenwoordig nog

Geplaatst: wo feb 08, 2017 21:18
door LENZ
Kan misschien wel weer link zijn als je de techniek van een 2003 gta gebruikt in een 2006 147 twin spark.
Is beide euro 3, maar weet niet of de rdw dat dan zomaar over neemt van de gta typegoedkeuring.
Ik weet nog goed dat ze zelfs bij de RDW niet duidelijk konden aangeven hoe/of de 75 4-6 cilinder ombouw nu wel of niet mocht.

Re: 6 cilinder in 4 cilinder , mag dat tegenwoordig nog

Geplaatst: wo feb 08, 2017 22:03
door Tonio
Ik heb ooit het woeste plan gehad (maar nooit uitgevoerd...) om een 4-cilinder 116-Giulietta 2.0 L om te laten bouwen naar 6-cilinder. Met de techniek van een GTV6 2.5 of 75 3.0 V6. Schriftelijk aangevraagd bij de RDW of dat zou worden toegestaan. Erbij vermeld dat de bodemgroepen van die carrosserriën nagenoeg gelijk zijn en dat ik dan niet alleen de motor zou overzetten maar ook de wielophanging, remmen etc. Zwart op wit antwoord teruggekregen dat het oké zou zijn, alleen adviseerde men om dan ook de uitlaat over te zetten.
Nou zijn de uitlaten van die genoemde types allemaal verschillend dus daar heb ik maar niet op gereageerd. (Ook omdat het plan toch nooit is uitgevoerd.) Maar een duidelijk antwoord dat het mocht heb ik toen wel gehad van de RDW, vooraf zelfs.

Maar ja, dat was nog voor de introductie van al die Euro- milieunormen. Dat speelde toen nog niet.

.

Re: 6 cilinder in 4 cilinder , mag dat tegenwoordig nog

Geplaatst: wo feb 08, 2017 22:47
door giuliettaevo
Regels zijn enige jaren geleden veranderd. Auto's van voor 1998 kun je bijna alles voor elkaar krijgen nu. Lastigste dat je tegen kan komen is de maximale aslast, daar doen ze wel eens moelijk over als je die overschrijdt.

Afgelopen jaren heb ik met vrienden aardig wat auto's omgekeurd. Altijd van voor 1998 natuurlijk. En zeer zeker niet naar bestaande typegoedkeuring gebouwd. Extreemste tot nu toe is een jetta type 1 met 6 cilinder turbodiesel erin en aangepast naar achterwielaandrijving. Staat allemaal netjes op kenteken. Kosten nog geen zes tientjes.

Mijn giulia met 5 cilinder jtd zal straks ook geen probleem opleveren. :)

Re: 6 cilinder in 4 cilinder , mag dat tegenwoordig nog

Geplaatst: do feb 09, 2017 11:52
door Rob75
De overheid wordt steeds opener:

https://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Wi ... l/IGK/Auto

Hier staat de hele regelgeving in. Wel lekker ambtelijk taalgebruik.
Als ik het snel samenvat mag het, maar moet de auto blijven voldoen aan de eisen die gesteld worden bij de originele typegoedkeuring. Dit dan voornamelijk op het gebied van milieu-eisen. Ik denk dat daar de grootste uitdaging in zit.

Groet,
Rob