Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

Onbalans aandrijflijn Alfetta

za feb 04, 2017 19:34

Bij mijn Alfetta ontstaan vanaf zo'n 4000 toeren trillingen die vanuit de aandrijflijn lijken te komen, oa voelbaar in versnellingspook. Ook is in het koppelingspedaal vibratie te voelen wanneer wordt geschakeld na ver doortrekken in een versnelling. Trillingen zijn ook in stilstand aanwezig met ingetrapte koppeling bij > 4000 toeren. Blok is volledig gereviseerd, vliegwiel iets afgedraaid en gebalanceerd (ik weet niet of dit samen met de krukas of los van elkaar is gebeurd). Cardanas heeft nieuwe Hardy-schijven en is gebalanceerd. Vliegwiel van de koppeling/versnellingsbak is ook afgedraaid en gebalanceerd. Nu kreeg ik de suggestie om het vliegwiel samen met de drukgroep te laten balanceren, dus dat was ik ook van plan.
Maar... tijdens het demonteren ontdekte ik dat één van de 3 bouten waarmee de cardanas vastzit aan de flens van de versnellingsbak ca 3 mm langer is dan de andere 2. Waarschijnlijk heb ik er een verwisseld met m'n 75 TS donor. Ik heb ze gewogen en de langere bout is ca 2 gram zwaarder dan de korte. Dit kan uiteraard onbalans geven.
Wat ik mij afvraag is of die 2 gram onbalans (op 4,5 cm van het hart van de cardanas) deze voelbare vibraties kan veroorzaken. In dat geval hoef ik alleen maar 3 gelijke bouten te gebruiken en kan ik de zaak weer monteren. Anders toch vliegwiel met drukgroep laten balanceren?
(Ik heb het even uitgerekend: Deze onbalans veroorzaakt een centrifugaal kracht van ca 9 N bij 3000 toeren en 36 N bij 6000 toeren) :shock:

2e vraag: De markeringen op vliegwiel (van de motor) en de krukas waren niet duidelijk, het zou dus kunnen zijn dat ik bij het opbouwen van het blok het vliegwiel niet in de juiste stand op de krukas heb gezet. Hoeveel invloed kan dat hebben? Ik voel er weinig voor om dit vliegwiel steeds een stukje te verdraaien, alles te monteren om dan te constateren dat het nog niet goed is en alles weer opnieuw te moeten doen. :cry:

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

za feb 04, 2017 20:09

aandrijfas los koppelen bij de motor (als dat eenvoudig te doen is bij een alfetta?), nog eens testen en je weet in welk gedeelte je moet zoeken.
Mijn gevoel zegt me dat zo'n goed voelbare onbalans in de aandrijfas zit en niet in een vliegwiel oid.
Ik weet uit ervaring dat 'balanceren van een as' nogal een ruim begrip is, je hebt in veel gevallen met enorme lompe boeren te maken die normaal alleen aan vrachtwagenassen en traktorassen werken. Soms heb je echter met een bedrijf te maken die beschikt over de juiste mensen en mooie computergestuurde en geijkte apparatuur. Ik ben eerst 3 keer bij de verkeerde terecht gekomen voordat ik bij de juiste terecht kwam.....met ongeveer dezelfde symptomen als jij beschrijft.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

za feb 04, 2017 20:42

Vliegwiel op motor kan niet verkeerd gaan eigenlijk. Vliegwiel is los gebalanceerd, niet met krukas.

Wissel in elk geval die bouten maar even.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

za feb 04, 2017 21:09

Zijn de cardan delen gemerkt vóór dat de as is gesplitst om nieuwe hardy's te monteren? Zo niet bestaat de kans dat ie nu niet mee in balans is, de as wordt in de fabriek als een geheel gebalanceerd voor montage.

Je hebt dus nog '2 kansen' om de asdelen weer in de oorspronkelijke positie van elkaar te brengen. Ofwel zit het middelste centreerlagertje niet lekker op zn plek, dat heb ik ook wel eens gehad.

Suc6, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

za feb 04, 2017 21:32

Dat verhaal heb ik nooit geloofd, dat ze als 1 geheel gebalanceerd zijn.

Elk deel apart balanceren is technisch makkelijker en dus goedkoper. Ook zijn beide delen gebalanceerd met een plaatje, niet maar eentje.

In het verleden heb ik ook regelmatig delen gecombineerd van diverse assen zonder problemen. Dat zou nooit goed moeten gaan als de as als geheel gebalanceerd zou zijn. Maar ik heb geen trillingen gehad..

Hanglager en de centreer- punten/lagers zijn de belangrijkste punten om te checken in mijn ogen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

za feb 04, 2017 22:54

Goed gemonteerd? Cardanas moet volgens handboek losjes worden gemonteerd en dan motor even laten draaien zodat de as kan zetten, dan pas vastdraaien.

Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

za feb 04, 2017 23:31

Cardanas moet volgens handboek losjes worden gemonteerd en dan motor even laten draaien zodat de as kan zetten, dan pas vastdraaien
Bedoel je dan dat de bouten zowel aan de motor- als aan de versnellingsbak-kant losvast moeten blijven? Geldt dit dan ook voor het midden lager? Daar zaten bij mij overigens 2 spacers onder die in het restauratieproces zijn zoekgeraakt. Ik heb er zelf aan weerszijden een busje van ca 4 mm tussengezet, maar dat is op goed geluk. Ik kon nergens vinden hoe dik die spacertjes moeten zijn. Het lijkt mij dat als deze niet kloppen er een knik in het midden zit, hetgeen mij ook niet goed lijkt.

Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

zo feb 05, 2017 00:18

Cardanas moet volgens handboek losjes worden gemonteerd en dan motor even laten draaien zodat de as kan zetten, dan pas vastdraaien
Geldt dit dan ook voor het midden lager? Daar zaten bij mij overigens 2 spacers onder die in het restauratieproces zijn zoekgeraakt. Ik heb er zelf aan weerszijden een busje van ca 4 mm tussengezet, maar dat is op goed geluk. Ik kon nergens vinden hoe dik die spacertjes moeten zijn. Het lijkt mij dat als deze niet kloppen er een knik in het midden zit, hetgeen mij ook niet goed lijkt.
:oops: Ik heb nog even gekeken, ik heb me vergist: Ik bedoel niet het middenlager, maar het staartstuk van de motor: Daar zitten afstandsbusjes onder. Moet ik die ook los laten en door de motor even te laten draaien de aandrijflijn zichzelf laten richten? En daarna busjes of een stapeltje revetjes ertussen zodat dit spanningsloos vast zit?

Gebruikersavatar
AlfaTom
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: za nov 07, 2015 15:27

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

zo feb 05, 2017 00:29

Voor mijn Giulia 105, waar de as uit 2 delen bestaat is deze ook in zijn geheel gebalanceerd; dat is wel een gebruikelijke praktijk.

Er zijn bedrijven welke je as ook op de auto met diverse sensoren kan balanceren; vortex balanceertechniek in soest bijvoorbeeld; http://www.elmabv.com/nl/service-en-ond ... alanceren/

Groet Tom
Giulia supertje uit 1971 als mijn daily!

Hier verslag van restauratie van onze Giulia Spider:
https://www.facebook.com/Alfa-Romeo-Giu ... 3063768914

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

zo feb 05, 2017 09:22

Vraag: was cardanas trilling vrij voor montage van de nieuwe hardy's? Zou erg handig zijn om dat te weten.
Middensteun en lager zijn ook vervangen? (middensteun is namelijk niet symmetrisch, maar ik twijfel nu alleen of dat bij alle typen het geval is)

Krukas en vliegwiel zijn normaal los gebalanceerd. (Bij V6 overigens iets ander verhaal dan bij 4 cil)
Dus kunnen uitgewisseld.
Zelfde geldt voor voor cardanasdelen en koppeling delen. (ook eigen ervaring, maar dan wel met 105 serie)
Samen gebouwde delen als geheel laten balanceren kan. Maar dat is te beschouwen als na controle/fine tuning.
Het is overigens wel verstandig en een goede gewoonte onderdelen te markeren en in zelfde stand terug te monteren, ook al is er niet direct een noodzaak.

Er komen op de diverse fora regelmatig verhalen voorbij over trillende cardanasssen.
En vaak blijkt de oorzaak uiteindelijk niks met balancering te maken te hebben, maar met de al genoemde centreerlagers, of het middenlager, of de middensteun of een montagefout. (is mij zelf ook 2x overkomen trouwens, 1x met een bertone en 1x met een 75TS.)

Leuk voorbeeld lees je hier: viewtopic.php?f=8&t=77917
Vorige eigenaar van de auto is leuk met slangeklemmen bezig geweest, maar de oorzaak bleek toch anders toen huidig eigenaar de cardanas demonteerde.

Trouwens al gecontroleerd of de as delen zuiver recht zijn? Geen deuken? Drie poten niet verbogen oid?

Nog een opmerking over uitlijning van de cardan. Tijdens remmen en acceleren bewegen motor en bak behoorlijk tov elkaar in hun zachte ophangruggers. Zo nauw komt die uitlijning niet. Zelf ervaring mee met een nogal uit lijn staande motor en bak, met een trillingsvrije cardan.

Op alfetta-transaxle forum is ook nodig te vinden specifiek voor deze cardanassen.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

zo feb 05, 2017 17:31

Bedankt iedereen! As is mooi recht, tussenlager vernieuwd, 'poten' ook niet krom. Maar om nog even op mijn oorspronkelijke vraag terug te komen:
Maar... tijdens het demonteren ontdekte ik dat één van de 3 bouten waarmee de cardanas vastzit aan de flens van de versnellingsbak ca 3 mm langer is dan de andere 2. Waarschijnlijk heb ik er een verwisseld met m'n 75 TS donor. Ik heb ze gewogen en de langere bout is ca 2 gram zwaarder dan de korte. Dit kan uiteraard onbalans geven.
Wat ik mij afvraag is of die 2 gram onbalans (op 4,5 cm van het hart van de cardanas) deze voelbare vibraties kan veroorzaken. In dat geval hoef ik alleen maar 3 gelijke bouten te gebruiken en kan ik de zaak weer monteren. Anders toch vliegwiel met drukgroep laten balanceren?
(Ik heb het even uitgerekend: Deze onbalans veroorzaakt een centrifugaal kracht van ca 9 N bij 3000 toeren en 36 N bij 6000 toeren) :shock:
Kan die ene iets langere (en 2g zwaardere) bevestigingsbout van de cardanas aan de flens van de versnellingsbak volgens jullie de oorzaak zijn? Of moet ik toch drukgroep met vliegwiel samen laten balanceren?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

ma feb 06, 2017 03:47

Geloof niet dat het aan die bout ligt, maar kleine moeite om hem te vervangen of gewicht gelijk te maken..

Koppeling samen met drukgroep balanceren is geen noodzaak voor, Zou impliceren dat je bij elke koppeling wissel vliegwiel met drukgroep zou moeten balanceren. Onderdelen zijn al los van elkaar gebalanceerd.

Zou eerst de cardanas volledig demonteren en nog eens kritisch bekijken op alle al genoemde punten.
Vervolgens eens goed naar de koppeling kijken, vind het wel raar dat je trilling in pedaal voelt.
Om koppelingdrager te verlichten en te balanceren is koppeling ook helemaal uit elkaar geweest.

Ga er dan wel vanuit dat verlichten en balanceren van de beide vliegwielen allemaal goed is gedaan.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

ma feb 06, 2017 08:21

Je kunt de boel ook laten balanceren onder de auto.

http://www.transaxle-balancing.nl/fotos.html

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

ma feb 06, 2017 08:38

Grappig, herken de naam van eigenaar van dat bedrijf.
Kwam vroeger bij ons op werk ook langs voor trillingsmetingen in een poging om slijtage van lagers en lagerschade's te voorspellen/diagnostiseren.
Blijf er overigens bij dat 9 van 10 problemen een basic oorzaak heeft en dus ook een basic oplossing, zo ook trillingen.

Gr DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

do mar 02, 2017 13:20

Ben benieuwd of de oorzaak van de trilling al gevonden is.
Te meer daar ik zelf binnenkort ook met een trillende cardanas aan de slag ga.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”