Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Onregelmatige stationaire loop 1.3 JTDm

zo jan 15, 2017 16:04

Al sinds de aanschaf van mijn MiTo, afgelopen september, heeft de auto last van een onregelmatige stationaire loop. Dit doet zich met name bij koude motor voor. Als je naast de auto staat klinkt het net alsof iemand met het gaspedaal zit te spelen. Als je naar de toerenteller kijkt zie je deze ook heen en weer bewegen tussen pak 'm beet 700 en 900 tpm. Airco aan of uit maakt geen verschil.

De auto is er al 2x voor terug geweest naar de dealer (garantie). De eerste keer is er een stukje turboslang vervangen dat er verdacht uit zag. Dit maakte geen verschil. De tweede keer dacht men het probleem gevonden te hebben; een pakking waar het inlaatspruitstuk op het blok komt was lek. Hierdoor werd valse lucht aangezogen. Men heeft toen ook een reinigingsmiddel in de tank gedaan. Dit waarschijnlijk omdat er gedurende de periode dat de pakking lek was geen optimale verbranding heeft plaatsgevonden, met alle ellende vandien (inwendige vervuiling etc.). Ik merkte na deze reparatie dat de auto duidelijk beter trok, het heeft absoluut geholpen. Ook het flink roken (blauw/zwart) bij koude start, wat de auto regelmatig deed, was daarmee zo goed als verholpen. Maar de onregelmatige stationaire loop is helaas gebleven...

Ook is het brandstofverbruik aan de hoge kant, ik ben al blij als ik 1:18 haal. En dat terwijl ik er echt rustig mee rijd (altijd max. 125 km/h op de CC op de snelweg), ik niet lomp optrek, 'm uit laat rollen voor stoplichten, ik het start/stop-systeem gebruik waar mogelijk en ik er vrijwel uitsluitend lange afstanden mee rijd (woon-werk enkele reis is ruim 140 km.). Normaal gesproken zouden ze toch wel om en nabij de 1:20 moeten halen. De MiTo heeft altijd netjes de benodigde beurtjes gehad en de tellerstand is 91.xxx km.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? :?:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Onregelmatige stationaire loop 1.3 JTDm

zo jan 15, 2017 20:24

Wat zou kunnen is dat de verstuivers niet netjes corrigeren of de juiste hoeveelheid inspuiten. Dit is uit te lezen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: Onregelmatige stationaire loop 1.3 JTDm

do jan 19, 2017 22:11

Mogelijk inlaat / EGR vervuild.

Onze MiTo doet hetzelfde, helaas nog geen tijd gehad om de boel schoon te maken
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Onregelmatige stationaire loop 1.3 JTDm

do jan 19, 2017 23:29

Thanks voor je reactie Jens, ik denk zelf ook in die richting. Ze hebben er een reinigingsmiddeltje in gegooid, maar dat is natuurlijk maar een lapmiddel. Binnenkort maar weer eens naar de dealer bellen :?
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: Onregelmatige stationaire loop 1.3 JTDm

za jan 21, 2017 00:03

EGR klep is een zwak punt van de 1.3, worden veelvuldig vervangen bij Fiat.

Mijn Fiorino had een 5 bak achter de 95pk 1.3Jtd en haalde als ik veel snelweg reed met moeite 1:17. (110 - 120 km/h)
Mijn Fiatje heeft een tijdje bokkig gelopen met koude motor in de lage toerentallen.
Een reiniger en flink doorrijden met diesel van een ander merk was de oplossing.
Transaxle loos!

FiatPuntoEvo
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: zo dec 29, 2019 00:30

Re: Onregelmatige stationaire loop 1.3 JTDm

ma jan 13, 2020 17:55

Beste leden,

Sinds kort het ik niets anders dan problemen met mijn Punto Evo 1.3mjet
Al 5tal keren naar garage geweest maar dit raakt iet opgelost, zie hieronder de problemen en wat er reeds gebeurt is.
Problemen

- Slecht stationair draaien (schommelend draaien)
- Bij regenereren valt motor soms uit bij koppeling indrukken (afschakelen bv. straat in te rijden) +- elke 400km
- Als motor uitgevallen is start deze soms terug, maar valt direct terug uit.

Wat er al gebeurd is
- Vacuümslangen vervangen
- 4 brandplaatjes onder injectoren vervangen + injectors gekuist en getest op testbank
- Egr klep 2x vervangen
- Map sensor vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- 5 tal keer uitgelezen (geen foutcodes)


- Olie elke 10.000 km/12 maanden vervangen en om de 20.000 km/24 maanden brandstoffilter en luchtfilter.

Ben zo een beetje ten einde raad.
Groetjes

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Onregelmatige stationaire loop 1.3 JTDm

ma jan 13, 2020 20:08

Bij uitlezen in de parameters kijken naar de correctiewaarden van de verstuivers. Codes ervan opnieuw inleren indien
ze van plaats verwisseld zijn.
Kan je niet eens met een endoscope-camera je inlaattraject bekijken, misschien één of meerdere kanalen aan het dichtslibben.
Hoe is het gesteld met de staat van het roetfilter?
Drukverschil kan ook uitgelezen worden in parameters.

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Onregelmatige stationaire loop 1.3 JTDm

di jan 14, 2020 14:26

Aangezien je de EGR al 2x verwisseld hebt, ga ik er vanuit dat deze dus nog werkt niet en is uit geschreven (aanrader dit wel te doen!).

Haal eens de gasklep er af, en kijk of deze aan het dicht slippen is. Dit gebeurd regelmatig! Dus gasklep zelf, m aar ook de ingang van de inlaat, waar ook de buis van de EGR loopt.

Ook niet onbelangrijk, wat is de staat van de ketting? Als je de motor smorgens koud start, rammelt deze dan eventjes?
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Terug naar “Algemene Technische vragen”