Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

IZI-bleed vraag

za dec 03, 2016 19:51

Ik heb een izi bleed gekocht, als ik deze volgens de gebruiksaanwijzing gebruik komt er na enige tijd ( vandaag een HRC gewisseld ) wel remolie uit de nippels/in de slang , maar er blijven luchtbelletjes meekomen. Na 4 klauwen te hebben geizibleed een kort en hard rempedaal. Daarna ter controle met zijn tweeën ( ik vertrouwde het niet helemaal ) op de klassieke manier, alleen uit de achter klauwen nog iets lucht , rechtsvoor ieniemienie, linksvoor niets. Terwijl alle klauwen met de izi bleed dus bleven luchtbellen. Haal je met een izibleed soms "valse lucht" rondom de nippeldop van de slang en/ of langs de geopende nippels binnen ?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: IZI-bleed vraag

za dec 03, 2016 21:36

Als je het goed doet, komt er geen valse lucht in, maar zelf doe ik voor een extra hard pedaal ook altijd nog even klassiek ontluchten.

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: IZI-bleed vraag

zo dec 04, 2016 15:37

Inderdaad valse lucht, toen ik mijn izi-bleed kocht zat daar een tubetje copa-slib pasta bij om rond de schroefdraad
van de ontluchtingsnippel te smeren.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 07:24

Heel hard weggooien dat ding.. :evil:
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 09:10

Even voor de zekerheid: je hebt het over de Gunson Eezibleed?
(Ik heb ook op "izi-bleed" gezocht, maar dat levert geen zinnige zoekresultaten op)
Ik heb daar mijn Bertone en 156 zonder problemen mee ontlucht en ook eens ververst.

Eezibleed werkt met overdruk, dus lucht aanzuigen zou niet moeten kunnen. Wat nog zou kunnen is dat je stopt door de druk er af te halen terwijl er nog een kolom van remolie in de slang zit die naar beneden wil en zo via de schroefdraad wat lucht aanzuigt. Ik kan me niet herinneren dat ik er last van had, maar dat is de enige manier die ik me kan voorstellen om valse lucht aan te zuigen. Dat zelfde probleem zou je overigens ook hebben met professionele ontluchtapparaten die elke garage gebruikt.

Dit effect voorkom je volgens mij als je gewoon de remolie op druk laat staan en dan de nippel dicht draait. Dus druk er op, nippel open, wachten tot de lucht er uit is, nippel weer dicht. Heb je dan nog het idee dat je valse lucht krijgt, dan zou je het opvangpotje eens wat hoger kunnen houden om de onderdruk door olie in de slang te verminderen.

Een beetje remolie tussen de schroefdraad van de nippel krijg je vanzelf en dat zou ook al wat af moeten dichten. Ik kreeg er geen kopervet bij en zou dat er ook zeker niet op de draad van de nippel smeren. Je wilt geen vet op oliebasis in je remtang. Als je er iets op wilt smeren, dan zou ik remmenvet gebruiken.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 09:26

Inderdaad de Gunson EEzibleed Stef !

D'r komt weliswaar perslucht op, maar om dmv venturi-effect onderdruk op de slang te krijgen die je op de nippel zet. Anders zuigt het wat lastig remolie/lucht aan.. En remolie "op druk" houden gaat alleen als je voor het ontluchten niet aan de knutsel bent geweest (ik had de HRC vervangen).

Een volgende keer zal ik in plaats van die nogal hardplastikke dop die je op de nippels moet zetten, alleen de slang op de nippel zetten, zoals ik ook doe op de klassieke ontlucht manier. En dan wat blauw remvet rond de nippel & kijken wat er gebeurt.

Snel wegmikken gaat 'm niet worden Matteo.. Het ding had de behoorlijk lege leidingkjes toch alleraardigst vol olie getrokken en met (gedeeltelijk) lege HRC/leidingen had m'n Meiske er misschien weer een protesterend knie aan over gehouden. Na het Eezibleed voorafje was het in 3 tot 5 ontluchtingsmanouvre's per wiel helemaal gefixt.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 10:45

Hmm toen was ik je helemaal kwijt, dus nog maar even verder gezocht, blijken er twee versies Eezibleed te zijn. :evil:

Ik had het over de "kit":
http://www.gunson.co.uk/product/G4062/

En jij hebt het denk ik over de "pro"?:
http://www.gunson.co.uk/product/77021

"Mijn" versie zet druk op het systeem en dan is valse lucht aanzuigen vrijwel uitgesloten. Zou alleen nog evt. kunnen via vloeistofkolom in de slang. Volgens mij gebruiken garages ook meestal druksystemen, maar dan wat grotere, zoals bijv deze:
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... goryid=526
http://www.autogereedschap.com/a-435945 ... mp-10-ltr/

"Jouw" versie werkt met onderdruk om de remolie via een ontluchtingsnippel er uit te zuigen. Ja dan zul je bij elke lekje langs de ontluchtingsnippel lucht mee gaan zuigen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 11:15

Yep ! Ik heb (het over de) pro. En ik snap nu ook wat jij bedoelt ! :lol:

Kan me deze nu ook weer herinneren (ik heb de eezibleed een jaar of wat geleden gekocht, met een hele zwik andere sleutel- en klus goodies, maar tot dusver nog nooit echt gebruikt. Had 'm na de koop eens geprobeerd maar toen door al dat geborrel maar ff opgeborgen), maar zag een (reserve)band als aanjager niet zo zitten.

Maar over dat andere profi spul: mooi, maar dan trommel ik liever (eventueel na een Eezibleed sessie) een vrijwilliger op die ff een paar keer op het rempedaal gaat staan. Als ik op jaarbasis 5 keer remmen moet ontluchten aan een straat auto is het veel. Voor de racers vertrouw ik alleen-en-uitsluitend op de klassieke tweepersoons-taktiek met ikzelf aan de remklauwen !!
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 13:31

Geen PERSlucht gebruiken.
Reserveband met 1.5 a 2 bar werkt perfect

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 17:01

Bij de Alfetta kreeg ik de achterremklauwen met een EEzi bleed ook niet ontlucht. Blijven luchtbelletjes komen. Uiteindelijk met zompig pedaal en zweterig knuistje rond de handrem naar de remmenboer gereden. Met voorremmen en hulpkoppelingscilinders ging het wel weer prima.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 17:31

Geen PERSlucht gebruiken.
Reserveband met 1.5 a 2 bar werkt perfect

Zelfs zo goed dat alle rubber afdichtingen, slangen en aansluitingen uit elkaar plofte...Jottum! Wat een t*fuszooi gaf dat. En de band was echt erg leeg.... :evil:
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 17:33

Geen PERSlucht gebruiken.
Reserveband met 1.5 a 2 bar werkt perfect

Zelfs zo goed dat alle rubber afdichtingen, slangen en aansluitingen uit elkaar plofte...Jottum! Wat een t*fuszooi gaf dat. En de band was echt erg leeg.... :evil:
Ik krijg het vermoeden dat Matteo wat minder enthousiast is over het product.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 17:34

Geen PERSlucht gebruiken.
Reserveband met 1.5 a 2 bar werkt perfect

Zelfs zo goed dat alle rubber afdichtingen, slangen en aansluitingen uit elkaar plofte...Jottum! Wat een t*fuszooi gaf dat. En de band was echt erg leeg.... :evil:
Ik krijg het vermoeden dat Matteo wat minder enthousiast is over het product.

Uwes is hoog in opmerkingsgave begaaft!
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 19:07

Die EZ-Bleed die werkt met druk op het reservoir heb ik laatst weer gebruikt met groot succes. En...dat ding is 20 jaar oud.
De eerste keer dat ik hem gebruikte wilde het ook niet. De druk van de band die ik gebruikte was te hoog. Dat geeft inderdaad onbedoelde verspreiding van vloeistof.
Laatste keer reservewiel laten leeglopen tot 1,2 bar en toen ging het perfect. Zelf bij een "ingewikkeld" systeem waar de ABS helemaal was losgehaald.

Die systemen waarbij aan de nippel wordt gewerkt met onderdruk kunnen volgens mij prima, maar ik heb daar wel zo mijn bedenkingen bij met lucht aanzuigen.

Dat pedaal intrappen bij een gebruikte HRC ben ik een beetje benauwd van. Dit door onbedoelde slijtranden die cupjes kunnen beschadigen.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 21:07

Geen PERSlucht gebruiken.
Reserveband met 1.5 a 2 bar werkt perfect

Zelfs zo goed dat alle rubber afdichtingen, slangen en aansluitingen uit elkaar plofte...Jottum! Wat een t*fuszooi gaf dat. En de band was echt erg leeg.... :evil:
De druk van je compressor kan je ook gewoon afregelen op bijv. 1 bar. Dat werkt prima. Eén remreservoirdop heb je nodig om een gat in te boren en een slang aansluitnippel op te kunnen schroeven..... kost vrijwel niks en werkt prima. Let wel: ik praat dus niet over de afgeregelde uitgangsdruk, maar gewoon de keteldruk, dan gaat er nooit iets mis!

Desalniettemin ontlucht ik 9 van de 10 keer toch op de klassieke manier, met of zonder hulp. (stok tussen rempedaal en stuur kan namelijk ook ;) )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”